Niet alleen Volkswagen, ook andere Europese autofabrikanten blijken de emissieregels met hun diesels te hebben overtreden. Uit een onderzoek door het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) blijkt dat sommige van die auto’s wel 16 keer meer uitstoot produceerden dan opgegeven. Die extra uitstoot veroorzaakt in heel Europa 2.700 vroegtijdige sterfgevallen, aldus het MIT-rapport.
De overschrijding van de voorschriften voor uitstoot van specifieke verbrandingsgassen hoeft niet onwettig te zijn. Daarom zijn de fabrikanten niet strafbaar, zoals Volkswagen in 2015. Niettemin voldoen de dieselauto’s van tussen 2000 en 2015 niet aan de emissienormen die nu gelden. Vooral de uitstoot van stikstofoxidegas (NOx) veroorzaakt de extra vervuiling. Dat gas bindt met ammonia in de lucht en vormt zeer kleine deeltjes, die door de lucht verspreid worden en ver van de oorspronkelijke plaats ingeademd worden. MIT spreekt dan ook van een ‘grensoverschrijdend’ probleem.
De MIT-onderzoekers richten zich op diesels van Volkswagen, Renault, Peugeot-Citroën, Fiat, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Toyota en Hyundai. Toyota heeft de productie van diesels gestaakt en richt zich op elektrisch en hybride rijden, evenals Porsche.
ScienceDaily - Emissions from most diesel cars in Europe greatly exceed laboratory testing levels: Real-word driving produces up to 16 times more emissions, causing 2,700 premature deaths across the EU
De overschrijding van de voorschriften voor uitstoot van specifieke verbrandingsgassen hoeft niet onwettig te zijn. Daarom zijn de fabrikanten niet strafbaar, zoals Volkswagen in 2015. Niettemin voldoen de dieselauto’s van tussen 2000 en 2015 niet aan de emissienormen die nu gelden. Vooral de uitstoot van stikstofoxidegas (NOx) veroorzaakt de extra vervuiling. Dat gas bindt met ammonia in de lucht en vormt zeer kleine deeltjes, die door de lucht verspreid worden en ver van de oorspronkelijke plaats ingeademd worden. MIT spreekt dan ook van een ‘grensoverschrijdend’ probleem.
De MIT-onderzoekers richten zich op diesels van Volkswagen, Renault, Peugeot-Citroën, Fiat, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Toyota en Hyundai. Toyota heeft de productie van diesels gestaakt en richt zich op elektrisch en hybride rijden, evenals Porsche.
Hendrik J. Kaput #3 Amerikaanse auto's zijn zuiniger geworden.
Diesels kunnen een stuk zuiniger, maar dat betekend hogere stikstofdioxide uitstoot, want diesels worden geknepen en de verbrandingstemperatuur lager gehouden. Als ik verbruikscijfers van tractoren vergelijk dan verbruiken die opgefokte viercilinders niet veel zuiniger dan de zescilinders van 40 jaar geleden die nog niet waren uitgerust met een turbo, intercooler of elektronische brandstofpomp, daarnaast moet je bij nieuwe diesels ook ad-blue bijtanken.
#5 ERG is een drama, het is een brand en storingsgevoelig systeem.
Cécile Janssen #4 gratis omruilen laat mij niet lachen, het is een sigaar uit eigen doos want dat wordt allemaal betaald door belastingbetalers. elektrische auto's stoten alsnog veel fijnstof uit en voor het milieu hoef je het ook niet te doen.
Hans Pollemans In Brussel zitten allemaal globalisten en laten die globalisten zich altijd druk maken om de opwarming van de aarde, maar ondertussen wel maandelijks tussen Brussel en Straatsburg en weer terug pendelen, vrijhandelsverdragen met verre oorden ondertekenen (nog meer schepen in Rotterdam) en de grenzen wagenwijd los zetten (nog meer mensen en consumenten in Europa). Maar iedereen moet van de EU zijn CO2 uitstoot omlaag krijgen om het klimaat te redden, dweilen met de kraan open. En de Chinezen bouwen nog kolencentrales bij en lachen zich dood om die domme Europeanen.
De lobby in Brussel. Die stinkt het hardst. Toevallig de laatste maanden wat door Nederland gesjeesd tijdens spituren. Had geen keus.
Niemand maakt mij wijs dat technisch en financieel 'onze' droom uit de 60-70er jaren niet mogelijk is. Een OV dat super de luxe tot in de kleinste kiertjes van het land komt en nog geen 10% land claimt van wat nu geasfalteerd is.
Het is bijna onmogelijk de duizenden miljarden in kaart te brengen die in de EU het autoverkeer incl. alle daarna gelieerde kosten met zich meebrengt.
Moet een bedrag zijn, waar we Afrika van kunnen kopen.
De grootste fout, is een transitie (wat een rotwoord..) naar .. ? Weer auto's ..!
Nog zoiets dom: waarom laadpalen ?
Verordonneer bij wet dat elk merk hoe het er ook uit ziet, bij een electra-tankstation een loods in rijdt; gescand wordt, het achtereind opschuift, en een stadaard 'normaal', 'extra' of 'super' accu in de r**t geschoven krijgt, en weer verder rijdt.
Volledig analoog aan tanken, maar dan in een fractie van de tijd.
Nee, dat brengt te weinig op.
Te duurzaam. Te innovatief.
Domheid regeert; ik vraag me zelfs af of het geen virale besmetting is.
Zou zomaar kunnen..
Privé auto's - gas, benzine, diesel, elektrisch - dat lijkt mij een intussen een achterhaald idee. Als je tenminste serieus iets wil doen aan CO2 uitstoot, misbruik van fossiel en grondstoffen.
De A2 A'dam-Utrecht: 2 rijbanen per richting was te weinig, alles stond vast. Nu zijn het 5 rijbanen per richting: in de spits sta je weer vast. Verwachting voor de toekomst: nog erger.
"Gewoon" een fantastisch OV organiseren, incl. oplossingen voor de buitengebieden. Het bestaat al, maar het kan veel en veel beter. Daarnaast een fantastisch fietspadennet, bestaat ook al, maar ook dat kan nog veel beter.
"Fabrikanten zouden autobezitters verplicht een model moeten aanbieden met een schonere diesel- of benzinemotor of een wagen die rijdt op elektriciteit." Dat zou betekenen dat met nieuwe techniek we het lek boven hebben. (Bosch riep laatst Eureka, moet dat nog in de praktijk zien.) Ik zou zeggen maak dat de kat wijs. Qua CO2 is er alleen de weg van reductie van het aantal liters en om een EGR diesel* echt schoon te krijgen daar geloof ik niet in. En elektrisch met de huidige energiemix? Be my guest. Een goedbedoelende politicus laatst in dit theater werd doofstom na opmerkingen hier over. Blijkbaar vervelend om te horen dat je ook niet rechtsaf mag bij Petrus!!
* Heb net twee prachtige MB diesel limousines gehad van bekenden, totaal vervuild. Smoorkleppen aan gort, regeling totaal vervuild, injectors op, egrklep helemaal dicht, filter helemaal dicht, blower versleten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Normaal gesproken reed je in zo'n mobiel nog dezelfde aantal kilometers er bij op. Nu eigenlijk al rijp voor de sloop.
"Ruil je vieze diesel gratis om voor een nieuwe, schonere auto". Over dat plan zijn in Duitsland de overheid en de autobranche in overleg, meldt het AD op basis van een bericht uit het Duitse Handelsblatt.
"Fabrikanten zouden autobezitters verplicht een model moeten aanbieden met een schonere diesel- of benzinemotor of een wagen die rijdt op elektriciteit. De inruilactie zou voor autobezitters kosteloos moeten zijn. Fabrikanten draaien op voor de kosten, zoals het verschil in waarde tussen de auto's," aldus het AD.
De fabrikanten zijn op dit moment flink aan het rekenen. Ze staan open voor het idee voor hogere inruilpremies, nu steeds meer Duitse steden varianten op een dieselverbod invoeren. Repareren van 'vieze' diesels zou immers ook een flinke duit moeten kosten.