Niet alleen Volkswagen, ook andere Europese autofabrikanten blijken de emissieregels met hun diesels te hebben overtreden. Uit een onderzoek door het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT) blijkt dat sommige van die auto’s wel 16 keer meer uitstoot produceerden dan opgegeven. Die extra uitstoot veroorzaakt in heel Europa 2.700 vroegtijdige sterfgevallen, aldus het MIT-rapport.
De overschrijding van de voorschriften voor uitstoot van specifieke verbrandingsgassen hoeft niet onwettig te zijn. Daarom zijn de fabrikanten niet strafbaar, zoals Volkswagen in 2015. Niettemin voldoen de dieselauto’s van tussen 2000 en 2015 niet aan de emissienormen die nu gelden. Vooral de uitstoot van stikstofoxidegas (NOx) veroorzaakt de extra vervuiling. Dat gas bindt met ammonia in de lucht en vormt zeer kleine deeltjes, die door de lucht verspreid worden en ver van de oorspronkelijke plaats ingeademd worden. MIT spreekt dan ook van een ‘grensoverschrijdend’ probleem.
De MIT-onderzoekers richten zich op diesels van Volkswagen, Renault, Peugeot-Citroën, Fiat, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Toyota en Hyundai. Toyota heeft de productie van diesels gestaakt en richt zich op elektrisch en hybride rijden, evenals Porsche.
ScienceDaily - Emissions from most diesel cars in Europe greatly exceed laboratory testing levels: Real-word driving produces up to 16 times more emissions, causing 2,700 premature deaths across the EU
De overschrijding van de voorschriften voor uitstoot van specifieke verbrandingsgassen hoeft niet onwettig te zijn. Daarom zijn de fabrikanten niet strafbaar, zoals Volkswagen in 2015. Niettemin voldoen de dieselauto’s van tussen 2000 en 2015 niet aan de emissienormen die nu gelden. Vooral de uitstoot van stikstofoxidegas (NOx) veroorzaakt de extra vervuiling. Dat gas bindt met ammonia in de lucht en vormt zeer kleine deeltjes, die door de lucht verspreid worden en ver van de oorspronkelijke plaats ingeademd worden. MIT spreekt dan ook van een ‘grensoverschrijdend’ probleem.
De MIT-onderzoekers richten zich op diesels van Volkswagen, Renault, Peugeot-Citroën, Fiat, Ford, General Motors, BMW, Daimler, Toyota en Hyundai. Toyota heeft de productie van diesels gestaakt en richt zich op elektrisch en hybride rijden, evenals Porsche.
Een ramp voor de gezondheid al die fijnstof. Maar de benzinemotoren blijven een beetje buiten schot. Juist de moderne benzinemotoren produceren heel fijne deeltjes, die kunnen dieper in je longen terecht komen. Zo begrijp ik dat. Niet fijn.
MODERNE BENZINEMOTOR STOOT MEER FIJNSTOF UIT DAN DIESELMOTOR
Elektrische auto's, die lijken ook niet te helpen.
En in Brabant maar roepen dat het door de dierhouderij komt.
Laten we het eens over de CO2 emissies van die Amerikaanse Oil Guzzlers hebben, hoeveel CO2 die wel uitbraken, in plaats van uitsluitend ons te concentreren op NOx-en. Die Amerikanen vinden dat natuurlijk wel prachtig wanneer we het alleen over de NOx-en hebben. Qua zuinigheid zijn die Ami's geen schim van wat de moderne Europese diesels presteren en emitteren ze dus ook veel meer CO2 dan wat Europese diesels doen.
Misschien moeten we wat de emissies betreft het ook niet uitsluitend over techniek hebben maar laten we bijvoorbeeld m.b.v een staffel de totale hoeveelheid brandstof en dus de hoeveelheid CO2 en NOx-en substantieel reduceren.
"Ruil je vieze diesel gratis om voor een nieuwe, schonere auto". Over dat plan zijn in Duitsland de overheid en de autobranche in overleg, meldt het AD op basis van een bericht uit het Duitse Handelsblatt.
"Fabrikanten zouden autobezitters verplicht een model moeten aanbieden met een schonere diesel- of benzinemotor of een wagen die rijdt op elektriciteit. De inruilactie zou voor autobezitters kosteloos moeten zijn. Fabrikanten draaien op voor de kosten, zoals het verschil in waarde tussen de auto's," aldus het AD.
De fabrikanten zijn op dit moment flink aan het rekenen. Ze staan open voor het idee voor hogere inruilpremies, nu steeds meer Duitse steden varianten op een dieselverbod invoeren. Repareren van 'vieze' diesels zou immers ook een flinke duit moeten kosten.
"Fabrikanten zouden autobezitters verplicht een model moeten aanbieden met een schonere diesel- of benzinemotor of een wagen die rijdt op elektriciteit." Dat zou betekenen dat met nieuwe techniek we het lek boven hebben. (Bosch riep laatst Eureka, moet dat nog in de praktijk zien.) Ik zou zeggen maak dat de kat wijs. Qua CO2 is er alleen de weg van reductie van het aantal liters en om een EGR diesel* echt schoon te krijgen daar geloof ik niet in. En elektrisch met de huidige energiemix? Be my guest. Een goedbedoelende politicus laatst in dit theater werd doofstom na opmerkingen hier over. Blijkbaar vervelend om te horen dat je ook niet rechtsaf mag bij Petrus!!
* Heb net twee prachtige MB diesel limousines gehad van bekenden, totaal vervuild. Smoorkleppen aan gort, regeling totaal vervuild, injectors op, egrklep helemaal dicht, filter helemaal dicht, blower versleten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Normaal gesproken reed je in zo'n mobiel nog dezelfde aantal kilometers er bij op. Nu eigenlijk al rijp voor de sloop.