Volgens Louise Fresco, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research, is daar niet alleen in Nederland maar in heel Europa behoefte aan.
Het FNH-RI bestaat uit een overkoepelend gedeelte waarin databases en bronbestanden aan elkaar zijn gekoppeld en gemakkelijk uitvraagbaar worden gemaakt voor onderzoekers. Het andere gedeelte is een platform voor data die consumenten over hun keuze-, koop- en consumptiegedrag kunnen uploaden. Daar ontwikkelt de WUR speciale apps voor.
Data worden makkelijker beschikbaar voor zowel professionele onderzoekers als bedrijven, claimt de WUR. Die moeten daarmee gezonde en duurzame keuzen voor consumenten kunnen ontwikkelen en op het juiste moment aanbieden.
De WUR lijkt ervan uit te gaan dat het publiek zal willen bijdragen aan het delen van persoonlijke data voor - ook commerciële - onderzoeksdoeleinden. Ook denkt de universiteit iets nieuws te kunnen bieden naast de database-infrastructuren die zeer professionele dataverzamelende en verwerkende partijen zoals Google, Amazon en Alibaba en supermarkten inmiddels al geruime tijd in permanente doorontwikkeling hebben. Dit type bedrijven verankert talloze toepassingen en volgsystemen op slimme manieren in ons leven. De kennis die ze daarmee opdoen, gebruiken ze voor hun eigen commerciële doeleinden.
De WUR denkt met het nieuwe project een 'goudmijn' voor onderzoekers te kunnen bieden in de toekomst.
Ik maak me ook zorgen over dit soort projecten. De praktijk is dat ze 'verkocht' worden met een belofte die vaak 10x verder ligt dan de praktijk waarmaakt. EU projecten (en de financiering) via en met universiteiten ervan zijn vooral gericht op (fundamenteel) onderzoek (en zo hoort het ook). Dit soort applicatatie en database ontwikkeling hoort -naar mijn bescheiden opinie- geen onderdeel van de werkzaamheden van universiteiten. De praktijk is dan ook dat 'ze het niet kunnen'.
Waar enkele hieronder zich zorgen maken over de competitie met de big-tech bedrijven (vergeet het maar dat we het sneller en beter kunnen, tomtom is inderdaad op retour, en google en conculegas besteden miljarden die wij niet wensen in te zetten), maak ik me vooral zorgen over de oneerlijke competitie tussen WUR en private bedrijven. Nederland heeft een paar uitstekende marketing en databedrijven (denk aan GSK, Nielsen, Innova, etc.) en ik vind het behoorlijk schandalig dat een overheidsorganisatie met overheidsgeld dus dergelijke projecten (met grote kans op 'niks' dus) kan initiëren.
Geld dat aan dit soort concurrentie vervalsende projecten wordt niet besteed aan echt fundamenteel onderzoek (inclusief 100% publicatieplicht). Er zijn in het agrofood domein nog enorm veel fundamentele vragen te onderzoeken**. Budget is er vrijwel niet (meer). Wij dienen onze onderzoekers te beschermen. Twee kanten op. Voorkom dit soort nonsense projecten, en stimuleer echt fundamentele diepgang projecten.
** voorbeelden: voeding en altzheimer. Nieuwe superpathogen (en de afdoding) en resistentie in voedselprocessen. De complexiteit van het biologische systeem in de bodem. Peptiden en de interactie met onze darmbacterieen.
Wouter, dat is wmb in ieder geval het type vragen dat gesteld moet worden.
Ik denk overigens dat computer-intelligentie in Westerse landen niet gemakkelijk meer in staatshanden te krijgen is omdat'ie afhankelijk is van gedragsinformatie die zijn bron vindt in talloze business-to-consumer interacties.
In China besloot laatst Jack Ma (55) van Alibaba te stoppen terwijl het bedrijf nog steeds 'double digit' groeicijfers laat zien en nu pas echt lekker aan het veroveren van de wereld begint. Staatsinvloed om zijn private belang nu te remmen en hem zijn tientallen miljarden te laten als dank voor zijn werk voor de staat? Ik kan het me voorstellen. Dat gaan we niet zien bij Bezos van Amazon of de jongens van Google. En om wat een universiteit aan intelligentie heeft om hun truuk te evenaren en voorbij te streven, moeten ze heel hard lachen.
Als dit een strategie is (waar ik vóór zou zijn), zou ik adviseren om beter over de tactiek na te denken.
NB: TomTom raakte op de beurs in een vrije val omdat Nissan, Renault en Mitsubishi toch maar voor de grote usurpator Google Maps kozen. Consumenten maar ook taxichauffeurs zit daar immers grotendeels op en de nieuwe ingebouwde systemen die gevoed worden door je mobile draaien ook al Maps. Eerder probeerde het bedrijf in Quantified Self te stappen en zo te diversificeren. Mislukt. Achterstand te groot.
Maar de WUR (geen strategische marketing ervaring, laat staan harde commerciële) gaat het nu lukken, samen met een consortium dat ook al zo'n 20 jaar achterloopt. In dat in een tijd waar je daar een factor 5 op mag zetten in vergelijking met 20 jaar achterstand in 1980.
Als het moet lukken, moeten er brains bij. Ouderwetse, krakkemikkige human brains zelfs die snappen hoe dit spel werkt en die creatief zijn.
Even uitzoomen:
De EU gaat proberen met kunstmatige intelligentie de VS en China in te halen.
Is het denkbaar dat de EU ook een eigen datagigant opzet die kan wedijveren met Google, Amazon, Facebook, Twitter en hun Chinese tegenhangers, maar waar de privacy beter is gegarandeerd? Of hebben we definitief het nakijken?
TomTom heeft jarenlang succes gehad, maar is al min of meer ingehaald en wordt straks misschien opgekocht.
Ik vraag dit ook omdat in China de overheid greep heeft op datagiganten. En ik sluit niet uit dat hetzelfde gaat gebeuren in de VS als dat land verder de autoritaire kant opgaat.
In de EU gaan de MOE-landen ook de autoritaire kant op, maar de EU lijkt me vooralsnog sterk genoeg om te voorkomen dat zij greep krijgen op een eventuele Europese datagigant.
Dick dat ik precies weet is wat veel gezegd daarom spreken we over een dynamisch teeltsysteem dat we aanpassen aan hernieuwde kennis. Maar de WUR praat toch over een duurzame gezonde voeding, en daar reageer ik op. Jij hebt het over een ander punt dat snap ik en heb je ook een puntje. Dus als je de markt wil veroveren, wie dat maar mogen zijn, op basis van, voeding en gezondheid, gaan deze partijen inhoudelijk dat niet maken, zijn we het over eens hoop ik?
Arnold, we weten dat jij precies weet wat we aan voeding nodig hebben, wat de goede vragen en zelfs de goede antwoorden zijn. Maar we hebben het hier over wie de Dbases exploiteert en vult.
Mijn punt: als de WUR denkt nu nog de Google's en Amazons in te kunnen halen met wat domeinkennis (waar de WUR beslist niet de enige in is) en zelf of haar klanten amper enige operationele computational vaardigheden of infrastructuur heeft dan is dat naïef.