Volgens Louise Fresco, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research, is daar niet alleen in Nederland maar in heel Europa behoefte aan.
Het FNH-RI bestaat uit een overkoepelend gedeelte waarin databases en bronbestanden aan elkaar zijn gekoppeld en gemakkelijk uitvraagbaar worden gemaakt voor onderzoekers. Het andere gedeelte is een platform voor data die consumenten over hun keuze-, koop- en consumptiegedrag kunnen uploaden. Daar ontwikkelt de WUR speciale apps voor.
Data worden makkelijker beschikbaar voor zowel professionele onderzoekers als bedrijven, claimt de WUR. Die moeten daarmee gezonde en duurzame keuzen voor consumenten kunnen ontwikkelen en op het juiste moment aanbieden.
De WUR lijkt ervan uit te gaan dat het publiek zal willen bijdragen aan het delen van persoonlijke data voor - ook commerciële - onderzoeksdoeleinden. Ook denkt de universiteit iets nieuws te kunnen bieden naast de database-infrastructuren die zeer professionele dataverzamelende en verwerkende partijen zoals Google, Amazon en Alibaba en supermarkten inmiddels al geruime tijd in permanente doorontwikkeling hebben. Dit type bedrijven verankert talloze toepassingen en volgsystemen op slimme manieren in ons leven. De kennis die ze daarmee opdoen, gebruiken ze voor hun eigen commerciële doeleinden.
De WUR denkt met het nieuwe project een 'goudmijn' voor onderzoekers te kunnen bieden in de toekomst.
Wie zijn die partners en wat gaan ze onderzoeken, in relatie tot Nutrition and Health?
Deze vraag zal eerst beantwoord moeten worden wil je kunnen beoordelen of dit onderzoek hout gaat snijden. Ben zeer benieuwd.
Heb de indruk dat het meer van hetzelfde is en zeer commercieel ingestoken is.
“Om een antwoord te geven op al deze vragen is er volgens Louise Fresco, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research, behoefte aan diepgaand, interdisciplinair onderzoek naar voedsel, voeding en gezondheid, niet alleen in Nederland maar in heel Europa.”
WIE heeft deze “behoefte”? Lijkt me duidelijk: Big Food, Unilever c.s. (en Wageningen Unilever Research zelf uiteraard, het houdt mensen van de straat). Het DOEL zal niet echt “gezonde(re)” voeding zijn, want dat zou betekenen dat (bijvoorbeeld) Unilever 90% - naar eigen zeggen is het “slechts” 60%... - van de producten zou moeten elimineren, omdat die ONGEZOND zijn. Oeps, dat kost duiten, dividendbelasting Yes or No.
Dus heeft Unilever zijn/haar vazal Louise F. ingeschakeld om er een “wetenschappelijk” tintje aan te geven. Zo kunnen we met z’n allen weer even vooruit, met het belazeren van de kluit.
#2, van hen die het probleem veroorzaken, valt niet de oplossing te verwachten.
Je kan trouwens de " " bij "wetenschappelijk" weg laten.
Mensen, een beetje realisme graag.
Denkt de WUR nu echt dat ze nog enig terrein kan winnen op de core business van de Facebooken, Google's, Alibaba's, IBM's (Watson), Amazons en Microsoften van deze wereld? Die bedrijven harken heel eenvoudig de domeinkennis die de WUR heeft binnen (de universiteit heeft geld nodig en verkoopt die graag), zijn heer en meester in de infrastructuren die er voor nodig zijn en met hun fort in computional science hebben ze inmiddels een voorsprong van lichtjaren. En daar komt bij: ze hebben een budget waar dat van de WUR als totaal gemakkelijk 5 keer in omgaat.
En dacht de de subsidiegever echt dat daar wat uit zou kunnen komen?
Zorg gewoon voor goed onderzoek en goede grote beelden waardoor relevante onderzoeken kunnen worden bedacht. Maar doe geen me too waar je onmogelijk zelfs maar het geringste kunt winnen
Mijn woord zou dan ook zijn: zo wereldvreemd? Hoofdschuddend laat ik het daar maar bij.
Ik weet dat Krijn Poppe ooit over dit soort zaken heeft geschreven. Krijn, als ik je er niet mee in verlegenheid breng, zou je willen toelichten waarom ik me met dit strategische commentaar vergis?
Tóch fijn dat we in 2050 dan dankzij veel EU-subsidies, op basis van o.m. kassabonnen, klantenkaarten en "in neartime geuploade personal consumenteninfo van smartfone-apps", en samenwerking met o.a. Unilever-wetenschappers - die dankzij de afschaffing van de dividendbelasting Goddank op de WUR-campus blijven! - een gigacloud aan garbage-in data verzameld zullen hebben waar we dan - net zoals nu met Google - interessante garbage-out verhalen mee kunnen genereren om de consument nog verder mee in voedselverwarring te brengen.
P.S.:
Moeten wij hieruit ook begrijpen dat de WUR in staat is om data langer dan 5 jaar te bewaren?