De kosten voor zeetransport met vrachtcontainers zullen daardoor gemiddeld met 5 à 10% stijgen, verwacht CEO Rolf Habben Jansen van rederij Hapag-Lloyd. Dat is ongeveer $80-90 per standaardcontainer van 20 voet. Momenteel kost het verschepen van een 40-voet container van Europa naar Azië circa $1.800.

Volgens scheepvaartexpert Pierre Sames is zeevracht de meest efficiënte manier van transport. Bijna 80% van de wereldhandel wordt via water vervoerd. In 2016 is 10,3 miljard ton aan goederen verscheept. Doordat schepen veel grotere hoeveelheden kunnen transporteren, ligt de efficiëntie hoger dan bij luchtvracht.

Vrachtschepen verstoken (net als cruiseschepen) voornamelijk ruwe stookolie. Stookolie is een restproduct van de productie van benzine en gas. Verbranding ervan produceert verschillende soorten zwaveloxides (SOx); de zwavel draagt sterk bij aan zure regen en veroorzaakt een verhoogde kans op longaandoeningen. De VN-organisatie International Maritime Organization (IMO) heeft daarom al in 2005 in de MARPOL Conventie strengere regelgeving voor scheepsbrandstof voorgeschreven. Over 2 jaar gaat deze daadwerkelijk in. Daardoor loopt de druk op de rederijen nu hoog op. Volgens de OESO, de denktank van rijke industrielanden, jaagt het de jaarlijkse kosten voor de containervaart als geheel met $30 miljard op.

Onder de nieuwe IMO-regelgeving mogen schepen per 1 januari 2020 alleen nog varen op zwavelarme brandstof of LNG (liquid natural gas). Willen ze toch op stookolie blijven varen, dan zullen rederijen speciale filtersystemen in hun schepen moeten installeren. Links- of rechtsom, de kosten stijgen en de rekening komt uiteindelijk bij de consument terecht, volgens Habben Janssen.
Dit artikel afdrukken