De jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier is bedoeld om leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Voor 2 van de 5 kandidaten van dit jaar was alleen al de nominatie genoeg om in actie te komen: Jumbo stopt met de verkoop van levende kreeften en Albert Heijn paste het etiket op zijn eendenvlees aan. Maar wat doet een bank bij de genomineerden voor zo'n ongemakkelijke prijs?

Rabobank paste spotje aan na klacht RCC
Rabobank lanceerde dit jaar een tv-campagne met de slogan ‘Growing a better world together’. In die campagne "doet Rabobank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen", stelt Wakker Dier. "In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens."

Het spotje, met de Rabobank in de rol als oplosser van het wereldvoedselvraagstuk, wekte eerder al de ergernis van Mat Matheij, die een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie. Hij werd in het gelijk gesteld. De Rabobank paste het spotje aan en verbetert de wereld nu zonder dat hardop te zeggen.

'Grootinvesteerder in plofkippen'
Volgens Wakker Dier, dat daarvoor het rapport Eerlijke Bankwijzer raadpleegde, investeerde Rabobank tussen 2012 en 2017 €6,8 miljard in grote vleesbedrijven zoals fastfoodketens KFC, McDonald's en de Oekraïense 'plofkippengigant' MHP. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Growing megastallen together geeft geen betere wereld.”

Rabobank kreeg ruim de helft van de 25.000 uitgebrachte stemmen, dat was een record. Zuivelbedrijf Campina eindigde op de tweede plaats (omdat op de melkverpakkingen staat dat hun koeien verantwoord oud worden, terwijl ze meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht gaan) en diervoedingsbedrijf ECOstyle werd derde (omdat het hondenvoer plofkip en industrievarken bevat).

Dit artikel afdrukken