De actie #HeteZomerOogst blijkt een "enorm succes", zegt initiatiefnemer Mark de Jong van ZLTO in de Telegraaf. De landbouworganisatie stapte onlangs naar de supermarkten om groente- en fruitsoorten die door de droogte en hete zomer kleiner (pruimen), lichter of afwijkend van vorm (tomaatjes) uitvallen dan 'normaal' toch in de schappen te krijgen. Met succes. Deden eerst vooral regionale supermarkten mee, inmiddels zijn alle supers overstag, op Jumbo na. "Ik durf vanwege het succes van de actie gerust te stellen dat Jumbo echt een maatschappelijke antenne mist door niet mee te doen,” zegt De Jong.
Supermarkten zijn zich volgens De Jong gaan realiseren dat zij eisen stellen die de consument helemaal niet stelt. Consumenten blijken het helemaal niet erg te vinden als hun groente en fruit een andere vorm, gewicht of formaat heeft dan ze gewend zijn. De ophef over de te kleine pruimen en gerimpelde tomaten laat zien dat weerstand tegen voedselverspilling ook een rol speelt. "De consument pikt het niet als zomaar kilo’s groente en fruit worden vernietigd vanwege de vorm, terwijl zij qua smaak gewoon goed zijn,” zegt De Jong.
De Telegraaf - ?Misvormde? groente en fruit erg populair
Supermarkten zijn zich volgens De Jong gaan realiseren dat zij eisen stellen die de consument helemaal niet stelt. Consumenten blijken het helemaal niet erg te vinden als hun groente en fruit een andere vorm, gewicht of formaat heeft dan ze gewend zijn. De ophef over de te kleine pruimen en gerimpelde tomaten laat zien dat weerstand tegen voedselverspilling ook een rol speelt. "De consument pikt het niet als zomaar kilo’s groente en fruit worden vernietigd vanwege de vorm, terwijl zij qua smaak gewoon goed zijn,” zegt De Jong.
Het was me vrijdag al opgevallen dat er hier bij de Jumbo niets aan 'misvormde' producten te vinden was.
Wel waren de verpakte (1 pond) trostomaten van € 2,99 een paar dagen voor € 0,99 in de aanbieding, maar die waren juist eens rijper dan normaal en smaakten daardoor veel lekkerder.
Een boerenorganisatie die anderen beschuldigt van het ontbreken van een maatschappelijke antenne. Lachen.
Ik vind het altijd zo opvallend hoe 'slecht' de groente en het fruit er in de schappen in bijvoorbeeld Portugal uitzien. Of moet ik zeggen 'echt'?
In Nederland zijn we misschien totaal vervreemd van voeding als het gaat om zelf koken en pakjes en zakjes en kant-en-klaar gebruiken, maar als we dan echt zelf koken raken we bijna automatisch vervreemd van hoe groente en fruit er in hun diversiteit uit horen te zien.
Totdat er een marketingfiguur langskomt die voedselverspilling verwaard als buitenbeentjes.
Nu zijn de supers die duurzaamheid als marketingstrategie hebben zoals Plus er ook als de kippen bij om te roepen dat ze de 'afwijkende' maten heus wel ingekocht hadden.
Wat zou er gebeurd zijn als boeren via sociale media of ZLTO geen actie hadden ondernomen. Hadden de supers dan zonder gezeten?
Hadden ze dan minder strenge eisen gesteld aan hun inkopers/inkooporganisaties voor volgend jaar?
Ik heb anders nog nooit gezien dat iemand het minder mooie of zelfs beschadigde fruit als eerste koos en meenam. Het zal wel Hollandse zuinigheid zijn, minder mooi en fruitig mag maar dan wel voor weinig.
#2 Henric. Hoezo? Kan dat niet dan?