Met een ‘Nieuwvleeschduik' introduceerde de Vegetarische Slager afgelopen vrijdag de Roockworst. Het kostte zeven jaar productontwikkeling om het voor elkaar te krijgen. Met zoveel tijd van idee tot schap, is de Roockworst de onbetwiste kampioen in het assortiment van de slager zonder vlees.
Al van meet af aan wilde de Vegetarische Slager een vegetarische variant van de 'oer-Hollandse' rookworst op de markt brengen. In 2011 won de Vegetarische Slager de Hart Hoofdprijs van Triodos Bank. Jaap Korteweg, oprichter en directeur, beloofde het prijzengeld van €10.000 te investeren in de ontwikkeling van een plantaardige rookworst. Zo gezegd, zo gedaan. Met worstmakers en smaakspecialisten is hard gewerkt om de smaak, de bepalende 'knak' voor het juiste mondgevoel en de sappigheid zo 'echt' mogelijk te krijgen.
Hoe krijg je de goeie knak?
"Zonder te veel prijs te geven, ligt het geheim in een plantaardige casting, een vliesje op basis van zeewier die zorgt voor de juiste 'knack'. Daarnaast hebben de productontwikkelaars ook erg hun best gedaan op de juiste structuur, die moet een beetje vettig zijn. Ook dat is gelukt." Meer wilde Amadea Boneschansker, Brand Manager van de Vegetarische Slager, niet aan ons kwijt. Een goeie knak maken van plantaardig materiaal in plaats van de speciale darmkwaliteit die er bij rook-, knak- en braadworst voor wordt gebruikt, is een kunst die een slimme ontwikkelaar niet graag weggeeft. Uw verslaggever heeft daar respect voor.
In de zeven jaar die de ontwikkeling heeft geduurd, is niet non-stop aan de Roockworst gewerkt, vertelt Korteweg in VMT. Er was nog meer werk aan de winkel. De bouw van hun eigen fabriek in Breda en andere producten om een compleet assortiment te kunnen voeren, lieten de rookworst wat langer op zich wachten.
Assortiment veganiseren
De worst is gemaakt van onder meer soja, aardappels en tapioca. Aanvankelijk werd nog een receptuur met ei gebruikt (de slager is tenslotte vegetarisch en dan mag een ei), maar dat maakte de structuur korrelig. Uiteindelijk zijn de ontwikkelaars erin geslaagd een helemaal plantaardige worst te maken. Dat werkte zelfs nog beter voor het gewenste mondgevoel.
De Vegetarische Slager wil nog meer producten veganiseren en nieuwe veganistische producten lanceren. Momenteel bestaat ruim 60% van het assortiment uit veganistische producten. Naast smaak en structuur zit het ook wel snor met de voedselveiligheid van de Roockworst prijst Korteweg zijn rookworst verder aan: "Dit is een veiliger product dan vlees. Laatst was er een BRC-audit en we kregen een hoge waardering."
Tijdens de 'Nieuwvleeschduik' werd de Roockworst gelanceerd in Scheveningen, door Thomas Schlijper.
Nieuwvleeschduik
Op vrijdag 3 augustus presenteerde de Vegetarische Slager de worst aan honderden fijnproevers op het Scheveningse strand. De lancering werd gevierd met een zonovergoten ‘Nieuwvleeschduik’, een parodie op de jaarlijkse Nieuwjaarsduik van Unox in een koude Noordzee. Fans namen een duik en werden beloond met de eerste lichting vegan Roockworst voor het persmoment.
Vanaf begin oktober ligt de Roockworst in ieder geval bij Albert Heijn in de schappen. Korteweg verwacht in eerste instantie een maandelijkse productie van zo’n 50.000 stuks. De Roockworst is vooralsnog alleen in Nederland verkrijgbaar. Hij smaakt het lekkerst uit het vuistje, op een broodje met zuurkool en mosterd of bij grootmoeders stamppot, volgens de - in dit geval - 100% Veganistische Slager.
Dit artikel afdrukken
Hoe krijg je de goeie knak?
"Zonder te veel prijs te geven, ligt het geheim in een plantaardige casting, een vliesje op basis van zeewier die zorgt voor de juiste 'knack'. Daarnaast hebben de productontwikkelaars ook erg hun best gedaan op de juiste structuur, die moet een beetje vettig zijn. Ook dat is gelukt." Meer wilde Amadea Boneschansker, Brand Manager van de Vegetarische Slager, niet aan ons kwijt. Een goeie knak maken van plantaardig materiaal in plaats van de speciale darmkwaliteit die er bij rook-, knak- en braadworst voor wordt gebruikt, is een kunst die een slimme ontwikkelaar niet graag weggeeft. Uw verslaggever heeft daar respect voor.
In de zeven jaar die de ontwikkeling heeft geduurd, is niet non-stop aan de Roockworst gewerkt, vertelt Korteweg in VMT. Er was nog meer werk aan de winkel. De bouw van hun eigen fabriek in Breda en andere producten om een compleet assortiment te kunnen voeren, lieten de rookworst wat langer op zich wachten.
Assortiment veganiseren
De worst is gemaakt van onder meer soja, aardappels en tapioca. Aanvankelijk werd nog een receptuur met ei gebruikt (de slager is tenslotte vegetarisch en dan mag een ei), maar dat maakte de structuur korrelig. Uiteindelijk zijn de ontwikkelaars erin geslaagd een helemaal plantaardige worst te maken. Dat werkte zelfs nog beter voor het gewenste mondgevoel.
De Vegetarische Slager wil nog meer producten veganiseren en nieuwe veganistische producten lanceren. Momenteel bestaat ruim 60% van het assortiment uit veganistische producten. Naast smaak en structuur zit het ook wel snor met de voedselveiligheid van de Roockworst prijst Korteweg zijn rookworst verder aan: "Dit is een veiliger product dan vlees. Laatst was er een BRC-audit en we kregen een hoge waardering."
Tijdens de 'Nieuwvleeschduik' werd de Roockworst gelanceerd in Scheveningen, door Thomas Schlijper.
Nieuwvleeschduik
Op vrijdag 3 augustus presenteerde de Vegetarische Slager de worst aan honderden fijnproevers op het Scheveningse strand. De lancering werd gevierd met een zonovergoten ‘Nieuwvleeschduik’, een parodie op de jaarlijkse Nieuwjaarsduik van Unox in een koude Noordzee. Fans namen een duik en werden beloond met de eerste lichting vegan Roockworst voor het persmoment.
Vanaf begin oktober ligt de Roockworst in ieder geval bij Albert Heijn in de schappen. Korteweg verwacht in eerste instantie een maandelijkse productie van zo’n 50.000 stuks. De Roockworst is vooralsnog alleen in Nederland verkrijgbaar. Hij smaakt het lekkerst uit het vuistje, op een broodje met zuurkool en mosterd of bij grootmoeders stamppot, volgens de - in dit geval - 100% Veganistische Slager.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Is geerlijk, tog !
(Wat zou zou George Orwell van deze 'vega-njoe-spiek' gevonden hebben ?
Ik houd het bij een vorm van taalarmoede..
Hoelang duurt het nog totdat het totally not done is dat een vega product als vlees (of vleeschwaer/knackworscht/gehackt) wordt aangeprezen?
Pas als er meer dan genoeg mensen zijn die niet doorhebben dat deze vega producten bewust foutief gespeld zijn.
Ik vroeg de Vegetarische Slager ook nog even of de Roockworst ook lekker is in de (erwten)soep. Vegetarische worst wil zich nog wel eens volzuigen als een sponsje. Amadea Boneschansker, Brand Manager antwoordt: "We hebben het getest. Roockworst is lecker in erwtensoep. Hij komt echter het best tot z’n recht wanneer deze gesneden vlak voor consumptie aan de soep wordt toegevoegd."
Op twitter kwam een interessante vraag voorbij over de vegarookworst van de vegaslager: namelijk of deze traditioneel wordt gerookt of dat ie door een badje met rookaroma gaat. De vraag werd niet beantwoord en de vragensteller geblokkeerd.
Transparantie is een groot goed als het om voedsel en vertrouwen gaat. Persoonlijk eet ik geen vleesvervangers zoals ik deze categorie aanduid en ben daarom minder nieuwsgierig naar de samenstelling.
Áls we er vanuit gaan dat de kopers van vleesvervangers dat bewust en uit overtuiging doen, is een transparant en helder verhaal over samenstelling, grond-, hulp- en smaakstoffen een sterk onderdeel van de marketingstrategie. Weet wat je eet. En beslis of je dat wilt.
Wat me trouwens blijft verbazen is dat alles en iedereen die de boterham wil verdienen met vegetarisch, krampachtig vasthoudt aan de smaak, uiterlijk, vorm, structuur en naam van vlees.
Voor de overtuigde vegetariërs eigenlijk best een hard gelag. Tenzij ze in hun onderbewustzijn anders toch iets missen.
Dit verklaart mogelijk ook die rare schrijfwijze tenzij dat briljante guerrillamarketing van de vegaslager is. Benieuwd of ze ons dat gaan vertellen.