Bijna al het verse vlees dat Belgische supermarkten verkopen is afkomstig van Belgische leveranciers. Hetzelfde geldt voor een groot deel van de groente en fruit in de Belgische supers. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische handelsfederatie en supermarktkoepel Comeos.
91% van het rundvlees, 92% van het kalfsvlees en 97% van het varkensvlees dat de supermarkten in België verkopen, komt van Belgische producenten. Bij melk gaat het om 84%, bij eieren is dat meer dan 76%. Meer dan 64% van de groenten is in België geteeld. Bij appelen is dat 55%, bij peren 86%.
Volgens Dominique Michel, ceo van Comeos, hebben de supermarkten de samenwerking met lokale producenten sinds een paar jaar geïntensifieerd. "Iedereen wint daarbij. De consumenten want zij willen vooral lokale en kwaliteitsvolle producten. Ook de producenten [lees: boeren, red.]in België zijn tevreden want zij hebben voldoende afzetmogelijkheden bij onze supermarkten. En voor het milieu is het ook een goede zaak, omdat de producten minder ver getransporteerd moeten worden.”
Supermarkten geven met dit bericht aan dat ze niet meer voor Belgische boeren kunnen doen, dan ze nu al doen. Net als Nederland is België een grotendeels exporterend land; supermarkten krijgen de schuld als het slecht met boeren gaat maar kunnen niet meer volume voor hen vermarkten dan ze in België verkopen.
Supermarkten verkopen vooral Belgische verse producten
91% van het rundvlees, 92% van het kalfsvlees en 97% van het varkensvlees dat de supermarkten in België verkopen, komt van Belgische producenten. Bij melk gaat het om 84%, bij eieren is dat meer dan 76%. Meer dan 64% van de groenten is in België geteeld. Bij appelen is dat 55%, bij peren 86%.
Volgens Dominique Michel, ceo van Comeos, hebben de supermarkten de samenwerking met lokale producenten sinds een paar jaar geïntensifieerd. "Iedereen wint daarbij. De consumenten want zij willen vooral lokale en kwaliteitsvolle producten. Ook de producenten [lees: boeren, red.]in België zijn tevreden want zij hebben voldoende afzetmogelijkheden bij onze supermarkten. En voor het milieu is het ook een goede zaak, omdat de producten minder ver getransporteerd moeten worden.”
Supermarkten geven met dit bericht aan dat ze niet meer voor Belgische boeren kunnen doen, dan ze nu al doen. Net als Nederland is België een grotendeels exporterend land; supermarkten krijgen de schuld als het slecht met boeren gaat maar kunnen niet meer volume voor hen vermarkten dan ze in België verkopen.
Een goede zaak die aan iedereen ten goede komt. Het milieu argument lijkt mij vooral bepalend in dit net begonnen ‘duurzaamheid’ tijdperk.
daar zeuren ze al 10 jaar over , en als ze dan Bio eitjes te kort komen halen ze snel ongeprinte eitjes in nederland
#2 Leo,
Wat bedoel je daar precies mee? Want in NL worden alle eieren toch voorzien van een code?
Dat zijn indrukwekkende percentages, vooral in het rundvlees. Hoe vergelijkt dat met Nederland? En als het verschil groot is (wat ik vermoed) hoe komt dat dan? Alleen al van extensieve veeteelt in streken als de Ardennen? #Jack van Messel, #Jos Hugense?
beste Sytske heel simpel er zijn soms teweinig bio eitjes voorhanden en dan levert de handel gewoon de bio eitjes uit nederland het schap blijft niet leeg en geen haan die er na kraait 90%van de consument begrijpt de eicode niet en de super knijpt effe een oogje dicht