Het viel op dat Albert Heijn pruimen verkocht in de bonus uit Chili, tijdens de te-kleine-pruimen-actie van boer Kees uit Zeeland. AH gaf meteen toe dat de oorsprong van de pruimen onjuist was aangegeven: de pruimen kwamen uit Nederland. Chili was een vergissing.

Meer had foodwatch niet nodig. De voedselwaakhond ging aan de slag met steekproeven bij AH en Jumbo. Daaruit bleek dat de oorsprongsaanduiding op de schappen niet altijd overeenkomt met de verpakkingen of kratten waar de producten in worden aangeboden. Hollandse paprika's kunnen 'uit Israël' heten.

Dom natuurlijk, maar zou het opzet zijn?

“Wij informeren klanten altijd over het land van herkomst,” laat Albert Heijn ons per mail weten. “Als het product een verpakking met etiket heeft, staat het land van herkomst op het etiket. Bij producten die niet in een verpakking zitten of verpakte producten zonder etiket (zoals de paprika waar foodwatch aan refereert) staat op het schap waar het product vandaan komt. Met zo'n 550 groente- en fruitproducten en 900 winkels komt het voor dat op het schap per ongeluk onjuiste informatie staat. Wij doen ons best dit te voorkomen. Het kan altijd beter, daar werken we elke dag aan.”

Uit de steekproef van foodwatch kwam een vijftiental aan verkeerd gelabelde groente- en fruitproducten naar voren. Slordig natuurlijk en commercieel dom. Zeker in het geval van Nederlandse producten. Hollands klinkt beter en betrouwbaarder.
Dit artikel afdrukken