In 2016 introduceerde de Chileense regering radicale veranderingen in het voedselbeleid, waarvan de effecten nu voor het eerst gemeten zijn. De regering implementeerde onder meer zwarte labels voor junk food, een verbod op kindermarketing en een totaalverbod op de Kindersurprise.

Twee jaar eerder voerde Chili een verhoging van zijn bestaande suikerbelasting door. Op dranken met meer dan 6,25 gram toegevoegde suiker per 100 ml ging de suikertaks van 13% naar 18%, op dranken met minder suiker ging de taks omlaag van 13% naar 10%. In de praktijk steeg de prijs van een halve liter suikerhoudende drank van 500 pesos (€0,66) naar 525 pesos (€0,69); een halve liter light drank ging naar 485 pesos (€0,64).

Voor het nu gepubliceerde onderzoek keken de onderzoekers naar het koopgedrag gedurende 3 jaar vóór de aanpassing van de suikertaks en één jaar erna. De verkoop van suikerhoudende dranken, ondanks het relatief beperkte verschil, blijkt binnen een jaar na invoering met 21,6% te zijn gedaald. In de laagste sociaal-economische groep daalde de verkoop met 12%, in de hoogste met 31%. Van suikervrije dranken werd niet méér verkocht. "De resultaten suggereren dat de Chileense suikertaks effectief kan zijn geweest om de consumptie van suikerhoudende dranken te verminderen. Maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat ook de sociaal-economische ongelijkheid in voeding-gerelateerde gezondheid verminderd is", zegt onderzoeksleider Marc Suhrcke. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert voor een effectieve suikertaks een heffing van minimaal 20%.

Tijdens de recente EAT-conferentie sprak de Chileense senator Guido Girardi, actief voorvechter van de nieuwe wetgeving op dit gebied, over het onderzoek en de effecten van de zwarte labels. In Chili heeft de levensmiddelenindustrie in de afgelopen jaren van bijna 20% van de junk food-producten de samenstelling gewijzigd, om binnen de wettelijke voorschriften te blijven. De aangepaste producten mogen nu weer verkocht worden in scholen en gemeentegebouwen.
Dit artikel afdrukken