Aldi wil kinderen stimuleren om een gezondere keuze te maken en gaat klanten bij het winkelschap informeren over de negatieve gezondheidseffecten van energiedrankjes. Volgens voedingsdeskundigen kunnen energiedrankjes als RedBull, Monster en Bullit een slecht concentratievermogen, vermoeidheid en zelfs hartritmestoornissen veroorzaken, schrijft de NRC. “De bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energy drinks door kinderen neemt toe. Wij willen hierin onze verantwoordelijkheid nemen,” zegt Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij Aldi. Supermarkten in Groot-Brittannië gingen Nederland voor, maar daar geldt het verbod voor kinderen jonger dan 16 jaar.
Aldi wil kinderen stimuleren om een gezondere keuze te maken en gaat klanten bij het winkelschap informeren over de negatieve gezondheidseffecten van energiedrankjes. Volgens voedingsdeskundigen kunnen energiedrankjes als RedBull, Monster en Bullit een slecht concentratievermogen, vermoeidheid en zelfs hartritmestoornissen veroorzaken, schrijft de NRC. “De bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energy drinks door kinderen neemt toe. Wij willen hierin onze verantwoordelijkheid nemen,” zegt Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij Aldi. Supermarkten in Groot-Brittannië gingen Nederland voor, maar daar geldt het verbod voor kinderen jonger dan 16 jaar.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Na Aldi en Lidl, vindt foodwatch dat het voor Albert Heijn ook tijd wordt om te stoppen met het verkopen van energiedranken aan jongeren. In een persbericht zegt Foodwatch het volgende: Foodwatch start vandaag een email-actie tegen de verkoop van energiedranken aan jongeren bij Albert Heijn, Jumbo en Plus. Aldi en Lidl besloten deze week de verkoop aan jongeren tot 14 jaar te staken. Het besluit volgde op een eerder alarm van kinderartsen dit jaar over de vele jongeren die zich met hartritmestoornissen, slaapproblemen of zelfs nierfalen bij hen melden na hoge consumptie van de ongezonde pepdrankjes. Albert Heijn, Jumbo en Plus – de andere van de vijf grootste supermarkten in Nederland - blijven het desondanks verkopen en Albert Heijn en Jumbo hadden de ongezonde drankjes zelfs in de aanbieding deze week.
Vandaag brengen alle media het nieuws dat ‘duizenden jongeren’ in de ‘gevarenzone’ zouden verkeren door het drinken van energiedrankjes. Bron van de berichten is het nieuwe rapport van het RIVM over de gezondheidsrisico’s van energiedrankjes. Het blijkt dat maar een kleine groep jongeren (tussen de 13 en 18 jaar) te veel energiedrankjes consumeert. Ongeveer 19.000 jongeren drinken 3 of meer blikjes per dag en daarmee riskeren ze slaapproblemen, hartritmestoornissen en een mogelijk negatieve invloed op het ontwikkelende zenuwstelsel. Een regelmatige consumptie van 1 blikje per dag blijkt geen ernstige consequenties te hebben. Toch horen volgens staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) energiedrankjes voor alle leeftijden niet in een gezond voedingspatroon thuis.