Afgelopen week stelde een zaak de Amsterdamse rechtbank voor een dilemma. Fietskoerier Sytze Ferwerda vroeg de rechter een oordeel te vellen over de "rechten van de werknemer in de kluseconomie". De casus: maaltijdbezorgingsplatform Deliveroo maakte dit voorjaar van al zijn riders zelfstandigen - of zijn het schijnzelfstandigen? Het leidde tot protesten en een hoorzitting in de Tweede Kamer.

De twist draait om de vraag of Deliveroo een werkgever of een opdrachtgever is. In het tweede geval heeft de 'werknemer' geen sociale rechten meer. Het oordeel van de rechter maakt dan ook nogal uit. Haar uitspraak kan sinds de 18e en 19e eeuw bevochten werknemersrechten doorhalen en een zwaar precedent scheppen. Daarom luisteren in de coulissen platformbedrijven als Uber (taxi), Helpling (schoonmakers) en foodora (ook voedselbezorgers) met gespitste oren mee. Voor hen is de inzet de toekomst van de platformeconomie; voor het recht staan de intenties van de wetgever op het spel.

Daarom vroeg de rechter zich af of de rechtszaal wel de juiste plek is voor dit vraagstuk: "Vraagt u mij niet een politieke kwestie juridisch te toetsen?" De uitspraak is over 4 weken.

Vraagt u mij niet een politieke kwestie juridisch te toetsen?
Ondertussen rommelt het in de maaltijdbezorgwereld ook op een ander niveau. Maaltijdbezorgers foodora, Deliveroo en UberEats gaan hun technologie en marketingkracht inzetten om bestellingen aan te nemen voor restaurants die ook eigen bezorgers hebben. Zo gaat Deliveroo van start met Marketplace+ en lanceert foodora volgende maand een pure besteldienst. Laat dat nu het tot nu toe vrijwel exclusieve domein zijn van Thuisbezorgd, dat zich positioneert als een bestelsite.

Volgens verschillende marktpartijen, schrijft het FD, verdienen foodora, Deliveroo en UberEats te weinig met hun eigen koeriers en gaan ze ook bestellingen aannemen voor restaurants die niet van hun koeriers gebruik willen maken, maar wel van hun bestellogistiek.Tegen de 'monopolistische positie' van Thuisbezorgd rees, vooral na de laatste tariefverhoging van 12% naar 13%, steeds meer protest. Lokale bezorgdiensten schieten als paddenstoelen de grond uit. Maar omdat die het geld niet hebben om genoeg bekendheid te krijgen bij het grote publiek en niet beschikken over de benodigde technologie, kan de stap van foodora en Deliveroo op een warm welkom rekenen. Zo zegt Tom Filippini van Taco Mundo, een keten van 25 texmex-restaurants: "Daar zullen de tarieven zeker gunstig door worden beïnvloed. Voorwaarde is wel dat ze nieuwe klanten brengen, de marketing en automatisering goed en de tarieven scherp zijn. Voor een of twee procentpunt minder is het de moeite niet om over te stappen."
Dit artikel afdrukken