Maaltijdbezorgdiensten zijn een geslaagd voorbeeld van de platformeconomie. Maar achter al die langsflitsende 'appende flex-zzp’ers' die je warme hap op de fiets langsbeuken, gaan economische en politieke verschuivingen schuil, waar je als hongerige consument nog niet zo bij stil staat.
Afgelopen week stelde een zaak de Amsterdamse rechtbank voor een dilemma. Fietskoerier Sytze Ferwerda vroeg de rechter een oordeel te vellen over de "rechten van de werknemer in de kluseconomie". De casus: maaltijdbezorgingsplatform Deliveroo maakte dit voorjaar van al zijn riders zelfstandigen - of zijn het schijnzelfstandigen? Het leidde tot protesten en een hoorzitting in de Tweede Kamer.
De twist draait om de vraag of Deliveroo een werkgever of een opdrachtgever is. In het tweede geval heeft de 'werknemer' geen sociale rechten meer. Het oordeel van de rechter maakt dan ook nogal uit. Haar uitspraak kan sinds de 18e en 19e eeuw bevochten werknemersrechten doorhalen en een zwaar precedent scheppen. Daarom luisteren in de coulissen platformbedrijven als Uber (taxi), Helpling (schoonmakers) en foodora (ook voedselbezorgers) met gespitste oren mee. Voor hen is de inzet de toekomst van de platformeconomie; voor het recht staan de intenties van de wetgever op het spel.
Daarom vroeg de rechter zich af of de rechtszaal wel de juiste plek is voor dit vraagstuk: "Vraagt u mij niet een politieke kwestie juridisch te toetsen?" De uitspraak is over 4 weken.
Volgens verschillende marktpartijen, schrijft het FD, verdienen foodora, Deliveroo en UberEats te weinig met hun eigen koeriers en gaan ze ook bestellingen aannemen voor restaurants die niet van hun koeriers gebruik willen maken, maar wel van hun bestellogistiek.Tegen de 'monopolistische positie' van Thuisbezorgd rees, vooral na de laatste tariefverhoging van 12% naar 13%, steeds meer protest. Lokale bezorgdiensten schieten als paddenstoelen de grond uit. Maar omdat die het geld niet hebben om genoeg bekendheid te krijgen bij het grote publiek en niet beschikken over de benodigde technologie, kan de stap van foodora en Deliveroo op een warm welkom rekenen. Zo zegt Tom Filippini van Taco Mundo, een keten van 25 texmex-restaurants: "Daar zullen de tarieven zeker gunstig door worden beïnvloed. Voorwaarde is wel dat ze nieuwe klanten brengen, de marketing en automatisering goed en de tarieven scherp zijn. Voor een of twee procentpunt minder is het de moeite niet om over te stappen."
Dit artikel afdrukken
De twist draait om de vraag of Deliveroo een werkgever of een opdrachtgever is. In het tweede geval heeft de 'werknemer' geen sociale rechten meer. Het oordeel van de rechter maakt dan ook nogal uit. Haar uitspraak kan sinds de 18e en 19e eeuw bevochten werknemersrechten doorhalen en een zwaar precedent scheppen. Daarom luisteren in de coulissen platformbedrijven als Uber (taxi), Helpling (schoonmakers) en foodora (ook voedselbezorgers) met gespitste oren mee. Voor hen is de inzet de toekomst van de platformeconomie; voor het recht staan de intenties van de wetgever op het spel.
Daarom vroeg de rechter zich af of de rechtszaal wel de juiste plek is voor dit vraagstuk: "Vraagt u mij niet een politieke kwestie juridisch te toetsen?" De uitspraak is over 4 weken.
Vraagt u mij niet een politieke kwestie juridisch te toetsen?Ondertussen rommelt het in de maaltijdbezorgwereld ook op een ander niveau. Maaltijdbezorgers foodora, Deliveroo en UberEats gaan hun technologie en marketingkracht inzetten om bestellingen aan te nemen voor restaurants die ook eigen bezorgers hebben. Zo gaat Deliveroo van start met Marketplace+ en lanceert foodora volgende maand een pure besteldienst. Laat dat nu het tot nu toe vrijwel exclusieve domein zijn van Thuisbezorgd, dat zich positioneert als een bestelsite.
Volgens verschillende marktpartijen, schrijft het FD, verdienen foodora, Deliveroo en UberEats te weinig met hun eigen koeriers en gaan ze ook bestellingen aannemen voor restaurants die niet van hun koeriers gebruik willen maken, maar wel van hun bestellogistiek.Tegen de 'monopolistische positie' van Thuisbezorgd rees, vooral na de laatste tariefverhoging van 12% naar 13%, steeds meer protest. Lokale bezorgdiensten schieten als paddenstoelen de grond uit. Maar omdat die het geld niet hebben om genoeg bekendheid te krijgen bij het grote publiek en niet beschikken over de benodigde technologie, kan de stap van foodora en Deliveroo op een warm welkom rekenen. Zo zegt Tom Filippini van Taco Mundo, een keten van 25 texmex-restaurants: "Daar zullen de tarieven zeker gunstig door worden beïnvloed. Voorwaarde is wel dat ze nieuwe klanten brengen, de marketing en automatisering goed en de tarieven scherp zijn. Voor een of twee procentpunt minder is het de moeite niet om over te stappen."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat de monopoliepositie van horecaparasiet "Thuisbezorgd" nu aangevreten gaat worden door clubs als Deliveroo doet helaas weinig af aan het feit dat dergelijke asociale bezorgdiensten op hun beurt weer de bijl slaan aan de wortels van de verzorgingsstaat door de stuklooneconomie uit de dood op te wekken.
Volkomen eens met Dick #1 . De sharing economy via platforms, waar nog maar kort geleden zoveel van werd verwacht (mekaars boormachine lenen en voor elkaar koken), is ontaard in een keiharde strijd om de king of the hill positie, die door disruption (kapot concurreren) van ordentelijke bedrijfstakken tot baarlijke (Amerikaanse, Chinese) monsterbedrijven en een nieuwe werkende onderklasse leidt. De platformeconomie is een vloek. Gedigitaliseerde globalisering, onpersoonlijk bedrijfsvoering, hongerige investeerders die niet eeuwig op return of investment zitten te wachten. Pijnlijk te zien om die kinderen met UberEat of Dileveroo tassen op de rug te zien rondfietsen.
Huib, wat vind je precies pijnlijk om te zien aan die fietsende maaltijdbezorgers? En welke ordentelijke bedrijfstak helpen die bezorgers om zeep?
Het was me nog niet opgevallen, Henric, maar ik zie ineens ex-tuinder staan.
En Huib "Pijnlijk te zien om die kinderen met UberEat of Dileveroo tassen op de rug te zien rondfietsen" zijn de kinderen die vakken vullen of bij McDonalds staan of Volkskrant abonnementen op straat proberen te slijten beter af?
Tóch wel wat verschillen, Jan Peter #4, en misschien zelfs ook wat beter af:
Bij McDonalds ben je in dienst, hetgeen o.m. betekent dat je werkgever verantwoordelijk is
voor bedrijfsongevallen, en bouw je zelfs ook nog - voor wat het waard is - een pensioen op.
(ik weet niet hoe het hier is, maar in de VS mocht je indertijd in je pauze
ook nog eten wat je wou, en na sluiting meenemen wat overbleef... ;-)
Als Volkskrant-verkoper loop je m.i. toch ook wat minder risico om - ook nog eens onverzekerd! - onder een auto te komen dan die Deliveroo-slaafjes, die zich - als ware ZZP-ers op hun eigen fiets - welhaast ook nog als wegpiraten moeten gedragen om op een nog enigszins acceptabel stukloon uit te komen.
Het is inderdaad allemaal ook een politieke kwestie:
Het is Rutte de aflopen jaren zó goed gelukt de verzorgingsstaat voor zijn kiezers af te breken
(en die voor zijn vorige werkgever Unilever en VNO/NCW-labbekak de Boer op te tuigen) dat Nederland inmiddels het EU-land is met het hoogste percentage ZZP-ers: de nieuwe dagloners.
Het wachten is nu alleen nog op de afschaffing van het kinderwetje van van Houten.