De verpakking van bewerkte vleeswaren wordt extra aantrekkelijk gemaakt voor kinderen. Uit onderzoek van de Gentse Universiteit in opdracht van Greenpeace blijkt dat 12 van de 189 onderzochte merken opzettelijk gebruik maken van marketingtechnieken om kinderen te beïnvloeden. Greenpeace riep eerder Studio 100 op om alleen op plantaardig beleg kinderidolen te gebruiken.

Een bijzondere afbeelding, felle kleuren, voedingsclaims en promotie door kinderidolen maken een vrolijke indruk op de kinderen waardoor zij om het product gaan zeuren (een gevolg van de zogeheten 'pester power'). “Bovendien geloven kinderen dat een voedingsproduct met daarop hun favoriete tekenfilmfiguur ook echt lekkerder smaakt,” zegt Loes Neven van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Daar komt nog bij dat de producten vaak op ooghoogte van kinderen in het winkelschap terecht komen. PLUS was de eerste Nederlandse supermarkt die ongezonde producten met kindermarketing juist boven kinderooghoogte uitstalde.
VILT - Vlaams infocentrum land- en tuinbouw - "Marketing twaalf merken charcuterie mikt op kinderen" - VILT
  • Deel
Druk af