Met ‘Mijn Voedingswaarden’ op ah.nl krijgen consumenten inzicht in de voedingswaarden van producten. Om gebruik te kunnen maken van de dienst moeten klanten over een persoonlijke bonuskaart beschikken.

“Met toestemming van de klant laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezels, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft,” aldus het persbericht. Ook zien klanten de voedingswaarde en hoeveelheid nutriënten per 100 gram. De dienst geeft gezondere alternatieven voor niet-zo-gezonde producten uit het assortiment en maakt daarbij geen onderscheid tussen eigen en overige merken.

Albert Heijn krijgt naar eigen zeggen vaak vragen over hoe gezond of ongezond een product is. Die vraag is moeilijk te beantwoorden omdat de voedingsbehoeften per persoon verschillen. “Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet,” zegt hoogleraar Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: “In de praktijk komen wij toch nog vaak tegen dat patiënten met een hoge bloeddruk denken dat een boterham met kaas een gezonde maaltijd voor hen is. Etiketten lezen en dat vertalen naar wat voor jou gezond is, is moeilijk en de vergelijking maken met alternatieven al bijna onmogelijk. Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet; eiwitrijk voor een sportief leven of zoutarm bij een hoge bloeddruk.”

Het initiatief is een eerste stap op weg naar een vorm van personalised nutrition, op maat gesneden voedingsadvies voor individuele mensen, vanuit de supermarktformule. Van Solinge: "Wij hopen dat dergelijke toepassingen mensen inspireren een gezondere lifestyle aan te nemen. Als je data analytics koppelt aan voeding, zijn de mogelijkheden legio.”

Dit artikel afdrukken