Het plan is om ruim anderhalf miljoen bomen in de directe omgeving van het 7.000 kilometer lange Nederlandse spoornet te snoeien of te kappen. Volgens de spoorwet mogen er binnen een straal van 11 meter van de rails sowieso geen bomen groeien. Het kappen van bomen gebeurt volgens ProRail-baas Pier Eringa niet radicaal. “We houden rekening met broedseizoenen en zeldzame planten en beestjes,” zegt Eringa in De Telegraaf. Om omwonenden en natuurliefhebbers tegemoet te komen - denk aan de protesten die het kappen van bomen vrijwel standaard oproept - gaat ProRail niet met de botte bijl te werk maar zet het bedrijf "de nieuwste technieken" in, zoals drones en 3D-scans. "In 3D-scans kunnen we precies zien welke bomen een risico vormen. Daar moet wat mee gebeuren. We voeren dan overleg met lokale autoriteiten, bio-experts en grondbezitters.”

Dit jaar steeg tot nu toe het aantal verstoorde treinreizen al met 50% ten opzichte van heel 2017. De grootste oorzaak was de ‘januari-ellende’, toen er 399 bomen op de rails lagen waardoor er in heel Nederland even geen treinen reden. Heftige stormen en overmatige regenval zorgden daarnaast voor vallende takken en bladpulp. “Die overlast voor reizigers kunnen we grotendeels voorkomen door slimmer om te gaan met de natuur,” aldus Eringa.

Bomen zijn geliefd onder groene denkers als binders van CO2. Toch mogen ze van de als duurzaam beschouwde elektrische vervoerder NS ons reisgemak niet af en toe onderbreken. Het besluit de NS voegt weer een nieuw element toe aan de discussie over de opkomende discussie over de duurzaamheid en vervoer, een van de belangrijkste klimaatveranderende onderdelen van ons gedrag.
Dit artikel afdrukken