At jij vanmorgen of vanmiddag nog een boterham met 'gewoon kaas'? Dan raak je zo langzamerhand in de minderheid, denken marktonderzoekers.
2017 was geen spannend jaar op het gebied van zuivel, zegt Foodmagazine. Er waren betrekkelijk weinig productintroducties. Wel zou kaas 'in beweging zijn'. Letterlijk: van het ontbijt naar de borrel. En van ouderwetse Hollandse naar ambachtelijke, speciale en buitenlandse soorten.
Het marktaandeel van yoghurt en kwark groeit omdat consumenten het - zoals bijvoorbeeld in Leende - herkennen als gezond. De hang naar 'gezond' en het inmiddels weer goede imago van zuivel versterkt het imago van zulke 'verwenzuivel'.
Van super naar speciaalzaak
Hoewel de verkoop van kaas in supermarkten daalt, blijft de consumptie van kaas op peil. Hoe dat kan? Mensen kopen meer kaas op de markt en in de speciaalzaken, zegt Anneke Engelen van onderzoeksbureau GfK.
Jarenlang verdwenen de kaasspeciaalzaken, maar die trend is gekeerd. Kaaswinkels behoren inmiddels juist weer tot de snelle groeiers. Daarnaast schieten de winkeltjes met specifieke assortimenten kaasproducten als paddestoelen uit de grond. “Daar ga je heen voor de speciale kaas, wijn, tapas en andere delicatessen,” volgens Foodmagazine.
Millennials eten buitenlandse kaasjes
Vooral het jongere koperspubliek gaat voor de buitenlandse kazen, schrijft Foodmagazine. Volgens het blad kunnen supermarkten met lokale Hollandse pareltjes die trend weer keren. Echt lokaal en buitenlands zijn even aantrekkelijk voor die jonge doelgroep. Daarom zou lokaal Nederlands het geheime wapen zijn voor de supers om hun marktaandeel vast te houden.
Vet hoort in kaas
Opvallend is de daling van de verkopen van geitenkaas (als broodbeleg, bij de borrel is geitenkaas nog in opmars) en vooral kazen-met-minder-vet (20+ en 30+). Vet is blijkbaar niet meer 'ongezond' zodat consumenten zijn gaan denken dat ze zich daar zorgeloos mee kunnen verwennen.
Dit artikel afdrukken
Het marktaandeel van yoghurt en kwark groeit omdat consumenten het - zoals bijvoorbeeld in Leende - herkennen als gezond. De hang naar 'gezond' en het inmiddels weer goede imago van zuivel versterkt het imago van zulke 'verwenzuivel'.
Van super naar speciaalzaak
Hoewel de verkoop van kaas in supermarkten daalt, blijft de consumptie van kaas op peil. Hoe dat kan? Mensen kopen meer kaas op de markt en in de speciaalzaken, zegt Anneke Engelen van onderzoeksbureau GfK.
Jarenlang verdwenen de kaasspeciaalzaken, maar die trend is gekeerd. Kaaswinkels behoren inmiddels juist weer tot de snelle groeiers. Daarnaast schieten de winkeltjes met specifieke assortimenten kaasproducten als paddestoelen uit de grond. “Daar ga je heen voor de speciale kaas, wijn, tapas en andere delicatessen,” volgens Foodmagazine.
Millennials eten buitenlandse kaasjes
Vooral het jongere koperspubliek gaat voor de buitenlandse kazen, schrijft Foodmagazine. Volgens het blad kunnen supermarkten met lokale Hollandse pareltjes die trend weer keren. Echt lokaal en buitenlands zijn even aantrekkelijk voor die jonge doelgroep. Daarom zou lokaal Nederlands het geheime wapen zijn voor de supers om hun marktaandeel vast te houden.
Vet hoort in kaas
Opvallend is de daling van de verkopen van geitenkaas (als broodbeleg, bij de borrel is geitenkaas nog in opmars) en vooral kazen-met-minder-vet (20+ en 30+). Vet is blijkbaar niet meer 'ongezond' zodat consumenten zijn gaan denken dat ze zich daar zorgeloos mee kunnen verwennen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ja ik vanmorgen wel. TWEE. Eentje met ouwe boerenbros uit Staphorst en eentje met ouwe Friese nagelkaas. Heerlijk!
Wat is er overigens mis om (al gaat het sluipenderwijs) bij een minderheid te horen?
Als je vanmorgen of vanmiddag nog een boterham hebt gegeten behoor je tegenwoordig al tot een minderheid.
Lees t goed. Gfk raaskalt. Moet ook wel. Met dit soort onderzoek van niks moet het in leven blijven.
Er wordt niet minder kaas gegeten en Gouda blijft gewoon groot.
GfK heeft goed nieuws voor kaasmakers: als je je naam erop zet, zijn mensen er dol op. Bij de super en de speciaalzaak.
Dit onderzoek is een boodschap aan supermarkten: die hadden het Nederlandse assortiment van wat meer namen moeten voorzien.
Met de kaasconsumptie is idd niets aan de hand.
Als er niets aan de hand is, waarom is kaas dan keer op keer in de aanbieding Dick? Kortingen van 25 tot 50 % vaak.