2017 was geen spannend jaar op het gebied van zuivel, zegt Foodmagazine. Er waren betrekkelijk weinig productintroducties. Wel zou kaas 'in beweging zijn'. Letterlijk: van het ontbijt naar de borrel. En van ouderwetse Hollandse naar ambachtelijke, speciale en buitenlandse soorten.

Het marktaandeel van yoghurt en kwark groeit omdat consumenten het - zoals bijvoorbeeld in Leende - herkennen als gezond. De hang naar 'gezond' en het inmiddels weer goede imago van zuivel versterkt het imago van zulke 'verwenzuivel'.

Van super naar speciaalzaak
Hoewel de verkoop van kaas in supermarkten daalt, blijft de consumptie van kaas op peil. Hoe dat kan? Mensen kopen meer kaas op de markt en in de speciaalzaken, zegt Anneke Engelen van onderzoeksbureau GfK.

Jarenlang verdwenen de kaasspeciaalzaken, maar die trend is gekeerd. Kaaswinkels behoren inmiddels juist weer tot de snelle groeiers. Daarnaast schieten de winkeltjes met specifieke assortimenten kaasproducten als paddestoelen uit de grond. “Daar ga je heen voor de speciale kaas, wijn, tapas en andere delicatessen,” volgens Foodmagazine.

Millennials eten buitenlandse kaasjes
Vooral het jongere koperspubliek gaat voor de buitenlandse kazen, schrijft Foodmagazine. Volgens het blad kunnen supermarkten met lokale Hollandse pareltjes die trend weer keren. Echt lokaal en buitenlands zijn even aantrekkelijk voor die jonge doelgroep. Daarom zou lokaal Nederlands het geheime wapen zijn voor de supers om hun marktaandeel vast te houden.

Vet hoort in kaas
Opvallend is de daling van de verkopen van geitenkaas (als broodbeleg, bij de borrel is geitenkaas nog in opmars) en vooral kazen-met-minder-vet (20+ en 30+). Vet is blijkbaar niet meer 'ongezond' zodat consumenten zijn gaan denken dat ze zich daar zorgeloos mee kunnen verwennen.
Dit artikel afdrukken