Nederlanders beginnen langzamerhand hun stukje vlees te vervangen door vleesvervangers. Uit gegevens van onderzoeksbureau IRI blijkt dat in Nederlandse supermarkten in de eerste weken van 2018 de omzet met 27,4% steeg ten opzichte van vorig jaar. “Het is een trend dat mensen minder vlees eten en bewust bezig zijn met voeding,” zegt Sjanny van Beekveld van IRI. Reden voor Jumbo om de productlijn Veggie Chef te introduceren. De vleesvervangerproducent Vivera brengt een 100% plantaardige biefstuk op de markt. De Week zonder Vlees droeg volgens Van Beekveld ook bij aan de groeicijfers, omdat supermarkten in die week vleesvervangers in de aanbieding hadden. Al in 2014 nam het onderzoeksbureau een stijging waar in de verkoopcijfers van vleesvervangers. Vorig jaar bereikten supermarkten een omzet van €100,1 miljoen. In 2018 verwacht ABN Amro een omzetgroei van 6%. De totale vleesomzet in Nederland bedraagt €10,4 miljard. Imitatievlees heeft op dit moment dus een marktaandeel van 0,96%.
Distrifood - Supers zetten meer om in vleesvervangers - Distrifood
  • Deel
Druk af