Een periodieke 'APK'-keuring voor stallen zou een 'stok achter de deur' zijn om landbouwers die veel (fijnstof- en geur-)overlast veroorzaken in hun directe omgeving aan te kunnen pakken, stelt de Noord-Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings. "Nieuwe technieken zijn pas aan de orde zodra een ondernemer gaat ontwikkelen. Oude stallen kunnen nu nog vaak jaren functioneren terwijl ze een hoge ammoniak- en geuruitstoot hebben", zegt Spierings. Het is er de provincie niet om te doen om bedrijven stil te leggen. Leidt een APK tot afkeuring, dan kunnen maatregelen genomen worden om dóór te kunnen. De gedeputeerde benadrukt dat driekwart van de veehouders actief meewerkt met het terugdringen van overlast, maar dat de provincie het bij de rest "niet krijgt opgelost". De APK maakt deel uit van een 10-puntenplan dat Spierings opstelde om de Brabantse landbouw milieuvriendelijker te maken, schrijft Omroep Brabant.
Omroepbrabant - Brabantse stallen voldoen vaak niet aan eisen: provincie wil APK invoeren
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Verstandig van Brabant om na meer dan een jaar nog eens te attenderen op het APK-stallenverzoek van de 12 provincies aan het kabinet, dat zwaar op de rem trapt waar het gaat om verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving, ondermeer door het intrekken van het wetsvoorstel Veedichte Gebieden. Die wet zou de provincies de mogelijkheid hebben geboden op korte termijn regionaal specifiek op te treden. Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat voertuigen, gebouwen en inrichtingen, die gevaar op kunnen leveren voor de gezondheid van mensen, periodiek worden gekeurd. Snap niet dat Den Haag daar anders over denkt, of er niet over wenst te denken.
Frans, oldtimers (de precieze leeftijd weet ik niet zo uit mijn blote hoofd) zijn vrijgesteld van een APK.
Overigens worden alle bedrijven al periodiek gekeurd! In Brabant wordt een gemiddeld bedrijf eens in de 3 á 4 jaar bezocht door een omgevingsdienst, vaker wanneer er iets verandert.
Naast de almaar toenemende regeldruk is dit het ultieme instrument om motivatie van ondernemers te 'breken'. Niets meer en niets minder.
Dit alles met maar één doel: het zo snel mogelijk laten stoppen van zoveel mogelijk dierhouderijen.
Er zijn rare dingen aan de hand in Noord Brabant.
Er zijn natuurlijk al diverse bepalingen waar een stal aan moet voldoen, bouwbesluit, milieuregelgeving, en eventueel beter leven en/of meerdere sterren, daarnaast zijn er het besluit huisvesting en diverse dierenwelzijnsbepalingen.
Bepalen vanuit diverse (overheids)instanties of een stal voldoet aan de diverse eisen is daarom eenvoudig.
Met een Apk draait de bewijslast om, de overheid hoeft niet meer te bewijzen dat een stal niet voldoet (en vervolgens gaan handhaven), maar de ondernemer moet zelf bewijzen dat zijn stal wel voldoet (waarschijnlijk door een onafhankelijke organisatie op kosten van de ondernemer).
Het Apk-idee neemt dus een heleboel controlewerk weg bij de overheid, zeker gezien de gewenste stalaanpassingen voor alle oudere stallen in Noord-Brabant.
Wie kan mij uitleggen wat de zin is van zoveel energie stoppen in bedrijven die binnen nu en 5 a 10 jaar toch gaan stoppen??? Als je een transitie wilt versnellen kan je je beter focus op de bedrijven die vooruit willen en daar extra inspanningen van vragen maar ook belonen met ontwikkelingsruimte. Iets wat ze in Limburg wel begrijpen maar in Brabant blijkbaar niet.