Er was nog een gaatje over in de zich rap vullende jaarkalender van door de Verenigde Naties ingestelde 'werelddagen'. Vandaag is het, voor de allereerste keer, Wereldfietsdag!
Maar liefst 193 landen steunden in april jongstleden de resolutie om op 3 juni voortaan Wereldfietsdag te vieren. De resolutie werd voorgesteld door Aksoltan Ataeva, de permanente vertegenwoordiger van Turkmenistan bij de VN en telde 56 landen als co-sponsors. Niet zo verwonderlijk, want wie kan er nu tegen fietsen zijn? "Fietsen is een bron van sociale, economische en milieuvoordelen en brengt mensen bij elkaar. De World Cycling Alliance (WCA) en de European Cyclists' Federation (ECF) zijn zeer tevreden met deze resolutie. Dat de VN 3 juni tot Wereldfietsdag uitroept is een erkenning van de bijdrage van de fiets aan de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's)," zei Bernhard Ensink, secretaris-generaal van de WCA en de ECF. Volgens de WCA en ECF draagt fietsen rechtstreeks bij aan minstens 12 van de 17 SDG's.
Maar wat heb je daar nu eigenlijk aan, aan zo'n Wereldfietsdag, vraagt Le Monde zich af. Het verplicht tot niets en is weer een extra datum op die eindeloze kalender van VN werelddagen, -weken en -maanden. De krant biedt een - niet uitputtelijk - overzicht van fietsfestiviteiten. En licht er een ietwat vermakelijke en zinvolle oproep uit. De Franse minister van Transport en mobiliteit, Elisabeth Borne, wil een "serieus, gestructureerd en gefinancierd fietsplan" doorvoeren. In het kader van Wereldfietsdag roept de Franse Fédération française des usagers de la bicyclette (FUB) Fransen op foto's van fietsfeesten op Twitter te plaatsen waar ook minister-president Edouard Philippe op te zien moet zijn. Want dat is de man die beslist over de €200 miljoen die dat fietsplan moet kosten. En tot op heden zegt hij domweg nee. Ondanks alle voordelen die fietsen met zich meebrengt.
Kom, pak nog even de fiets!
Dit artikel afdrukken
Maar wat heb je daar nu eigenlijk aan, aan zo'n Wereldfietsdag, vraagt Le Monde zich af. Het verplicht tot niets en is weer een extra datum op die eindeloze kalender van VN werelddagen, -weken en -maanden. De krant biedt een - niet uitputtelijk - overzicht van fietsfestiviteiten. En licht er een ietwat vermakelijke en zinvolle oproep uit. De Franse minister van Transport en mobiliteit, Elisabeth Borne, wil een "serieus, gestructureerd en gefinancierd fietsplan" doorvoeren. In het kader van Wereldfietsdag roept de Franse Fédération française des usagers de la bicyclette (FUB) Fransen op foto's van fietsfeesten op Twitter te plaatsen waar ook minister-president Edouard Philippe op te zien moet zijn. Want dat is de man die beslist over de €200 miljoen die dat fietsplan moet kosten. En tot op heden zegt hij domweg nee. Ondanks alle voordelen die fietsen met zich meebrengt.
Kom, pak nog even de fiets!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een sympathiek plan, op het eerste oog. Echter. Ik heb hier in de campagne van Frankrijk fietsland gemerkt dat veel wegen sluipenderwijs drukker zijn geworden. Ook zijn veel wegen zo, dat twee auto's net langs elkaar kunnen, of dat je zelfs 'bermpje moet doen', dus voor een fietser is op dat moment geen plaats. Ook wordt er flink door gereden op tal van weggetjes, want het is niet meer 'la douce France', maar haast en werk, en grote afstanden om snel af te leggen. Met GPS wordt zomaar een moordsluiproute uitgerekend. Zo overkomt het mij herhaaldelijk dat ik verrast word door fietstoeristen, met zijn tweeen naast elkaar. Levensgevaarlijk. Nu zet men borden neer, om twee meter afstand te nemen bij het passeren van een fietser.
In Belgie worden regelmatig fietsers dood gereden. Ook daar jakkert men, en op die zgn rustige landelijke weggetjes rijden veel te grote 'engins', die niet kunnen uitwijken. Vrachtwagens met aanhanger via b-routes, idem joekels van tractoren en noem maar op.
Wereld fietsdag, wereld fietspadendag? Misschien wordt bedoeld wereld antifietsdag, althans voor Belgie en Frankrijk?
Frank #1, Ook in Nederland, vooral op die mooie verharde romantische landweggetjes. Het zijn vaak landbouwvoertuigen zoals sproei of gier installaties die breder zijn dan de weg en nogal slingeren. Ook voor die gigantisch grote Campina wagens moet je telkens de berm in duiken.
Overigens moet een automobilist in Frankrijk bij het passeren van een fietser vaart verminderen en 1,50m afstand in acht nemen (1m binnen de bebouwde kom).
Bron: Wikipedia
Hé mannen, heeft de landbouw het weer gedaan? Ik zou weleens redelijk veilig door Parijs, Perpignan of Montpellier willen fietsen.
#3 Dick V, ik zeg helemaal niet dat de landbouw het weer heeft gedaan. Van het wegennet waar ik woon wordt veel intensiever gebruik gemaakt, door allerlei verkeer. Bijvoorbeeld rijden er hier op de departementale vrachtwagens met twee(!) aanhangers. Dus een joekel, met nog twee. Bomen zijn daarvoor terug gezaagd, dus dat geeft al het gevaar aan. Dat is sluipenderwijs zo gegaan, en de wegen zijn er niet voor ingericht. Tal van kruispunten in 'het landelijke' zijn killers geworden, getuige de bloemetjes, die er hangen. Je wordt ingehaald op punten die daar totaal ongeschikt voor zijn, en, verhip, op de tegenliggerstrook zijn ook nog eens fietsers.
Het toerismeseizoen is weer aangebroken hier. De wegen verstopt met campers, waar automobilisten erachter zich zitten te verbijten om die krengen in te halen, en daar zitten dan ook nog fietsers tussen. Levensgevaarlijk.
Trouwens, in de steden zelf kan het nog meevallen, omdat daar minder hard gereden wordt en men zich meer bewust is van het gevaar. Het is het landelijke juist, wat zo gevaarlijk is, omdat men zich 1) minder bewust is van het gevaar en 2) men ook nog eens veel harder rijdt en 3) het landelijke, met al zijn mooie natuur waar je als stedeling zo lang naar hebt uitgekeken, zo rustig lijkt. Totdat ik daar met 90 km aan kom jakkeren.
Hier een afbeelding van Europa met de fietspaden ingekleurd. Toch wel weer een heel fijne kant van Nederland hoor.