Woensdag berichtten Duitse media dat Alibaba een 'Europees offensief' zou voorbereiden en daarvoor een nieuw distributiecentrum zou openen in Hamburg; de bestaande 'hub' in België zou de groeiende volumes niet meer aan kunnen. Dat riep veel vraagtekens op, want in logistiek België wist niemand van het bestaan van een dergelijk distributiecentrum. Vandaag lost het mysterie zich op: Liège Airport wordt de draaischijf voor Europa in het wereldwijde logistieke netwerk van Alibaba.
De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat wereldwijd vijf nieuwe distributiecentra openen, waaronder een bij Liège Airport (Luik). De Belgische vestiging wordt de Europese hub van het logistieke dochterbedrijf Cainiao Network, schrijft De Tijd. De andere logistieke draaischijven komen in Dubai, Hangzhou, Kuala Lumpur en Moskou.
Het vliegveld van Luik blijkt al geruime tijd te fungeren als doorvoerhaven. Vanaf Luik vlogen de pakketten meteen door naar Europese bestemmingen, zonder overslag in een distributiecentrum. Dat gaat nu veranderen, want bij de luchthaven bouwt Alibaba nu ook een "zeer groot Europees distributiecentrum", schrijft Gondola. "Alibaba koos onze luchthaven voor zijn flexibiliteit, kwaliteit, locatie en het feit dat we 24 uur, zeven dagen per week open zijn", zegt Luc Partoune, topman van de Luikse luchthaven. Jack Ma, de topman van Alibaba, zou zelf het Belgische balletje aan het rollen hebben gebracht, tijdens het staatsbezoek van koning Filip in 2015.
Met de 5 'hoofdhubs' wil Alibaba waar ook ter wereld binnen 72 uur zijn producten kunnen leveren en daarmee een nog serieuzere concurrent worden van zijn Amerikaanse tegenspeler Amazon. Of er ook fysieke winkels van Alibaba in Europa komen, is niet bekendgemaakt. Met de 5 hubs maakt Alibaba duidelijk dat digitale detailhandel de wereld tot een dorp maakt waarin zelf naar de winkel in een andere stad gaan meer moeite kost dan een bestelling plaatsen bij een Chinese winkel. Over de CO2-footprint van je bestelling moet je maar niet nadenken.
Dit artikel afdrukken
Het vliegveld van Luik blijkt al geruime tijd te fungeren als doorvoerhaven. Vanaf Luik vlogen de pakketten meteen door naar Europese bestemmingen, zonder overslag in een distributiecentrum. Dat gaat nu veranderen, want bij de luchthaven bouwt Alibaba nu ook een "zeer groot Europees distributiecentrum", schrijft Gondola. "Alibaba koos onze luchthaven voor zijn flexibiliteit, kwaliteit, locatie en het feit dat we 24 uur, zeven dagen per week open zijn", zegt Luc Partoune, topman van de Luikse luchthaven. Jack Ma, de topman van Alibaba, zou zelf het Belgische balletje aan het rollen hebben gebracht, tijdens het staatsbezoek van koning Filip in 2015.
Met de 5 'hoofdhubs' wil Alibaba waar ook ter wereld binnen 72 uur zijn producten kunnen leveren en daarmee een nog serieuzere concurrent worden van zijn Amerikaanse tegenspeler Amazon. Of er ook fysieke winkels van Alibaba in Europa komen, is niet bekendgemaakt. Met de 5 hubs maakt Alibaba duidelijk dat digitale detailhandel de wereld tot een dorp maakt waarin zelf naar de winkel in een andere stad gaan meer moeite kost dan een bestelling plaatsen bij een Chinese winkel. Over de CO2-footprint van je bestelling moet je maar niet nadenken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
“Woensdag berichtten Duitse media dat Alibaba een 'Europees offensief' zou voorbereiden”
Ik vrees dat het begrip ‘offensief’ letterlijk correct is. Want is Ali-Jack-Baba-Ma niet de rover, die het hol (EU), gaat leegroven ? De kolonisatie van de EU krijgt door AliBaba een versnelling.
Oude definitie van kolonisatie:
“Uitbreiding van politiek en economisch beheer over een gebied door een buitenlandse bezettende staat, die meestal organisatorisch en militair superieur is.”
Nieuwe updated definitie van kolonisatie:
Moderne kolonisatie is minder gebaseerd op militaire bezetting, maar op economische afhankelijkheid en data-controle.
Dat kan in ontwikkelingslanden door grondaankoop (miljoenen hectaren door China in Afrika) en de aanleg van infrastructuur en directe politieke controle.
In de hoog ontwikkelde EU door a) economische afhankelijk door goederendumping die de eigen productie verdringt en b) ‘politieke’ datacontrole:-
a) Wie een inventaris probeert te maken van zowel gebruiks-, medische-, luxe- en hightech-goederen, die China via Antwerpen, Rotterdam (ECT containerhandling is al in Chinese handen).., en straks via Piraeus (Suez) en de Zijderoute gaat dumpen, begrijpt dat er voor de EU een onomkeerbaar moment komt om nog los te geraken van die economische afhankelijkheid. Die is er al..
b) Onderschat wordt de enorme politieke greep op betalingsgegevens, persoonlijke data, en de kafkaiaanse greep op gedragsgegevens door Alibaba. Naar voorbeeld van data-crimineel Zuckerberg.
Wat doet de EU aan, wat ik durf te noemen, de ‘overval’ van rover Jack Ma ?
Wie neemt mijn zorg weg ?
ps:
In de bange tijd van de 70er jaren heerste de angst "De Chinezen komen !"
Tekenaar R. Crumb (o.a. Felix the Cat, US comic) stelde dat zeer plastisch voor met een tekening van een 'bom' die China boven de US zou dumpen..
Een metafoor voor de werkelijkheid van nu.
Wie zei het ook alweer: "Schiphol dicht en gestaffelde brandstofprijzen"?
De Action met zijn 1000+ vestigingen, dat gaat al aardig in de richting van fysieke winkels van Alibaba?
Gert, hoe bedoel je dat precies?
Action is over een tijdje overigens te koop. Het is eigendom van een investeerder en wordt geleid door Sander van der Laan (ex-baas van AH) die de opdracht heeft het bedrijf een hoog bod waard te laten zijn.
Nou Dick, het meeste spul in de Action komt uit China?