Sinds deze week kun je in één oogopslag zien welke pizza de meeste calorieën bevat en of je beter een Griekse of een Caesar-salade kunt kiezen. Ook bij fastfood-restaurants, koffietentjes, gemakswinkels en bioscopen. En ook van alle drankjes, van een simpel biertje tot de meest fancy cocktail, staan voortaan de calorieën vermeld. Het is de laatste uitwerking van de nog onder president Barack Obama in 2010 ingevoerde Affordable Care Act. En voor een keertje, heeft de huidige president Donald Trump de maatregel niet overruled.

Het is leuk om naar de calorieën op het menu te kijken! En het werkt - zeker voor mij. Als ik een muffin zie aftikken op 700 calorieën, deel ik hem met vrienden
Waarom is dit zo'n 'big deal'? Omdat met name de restaurantsector zich er jarenlang met hand en tand tegen verzet heeft. Maar in een land waar inmiddels een derde van de calorie-inname van eten buiten de deur komt, is het geen overbodige luxe. Van het eten dat je voor thuis koopt en zelf kookt kun je - al decennia lang - op het etiket zien wat de voedingswaarde is. Maar buiten de deur weet je niet wat de gezondere keuze is. De gemiddelde consument heeft geen idee of er meer calorieën in een Big Mac of pizza Hawaii zitten.

Voedingskundigen en gezondheidsexperts hielden echter vol, en stapje bij beetje kwam de verplichte calorievermelding tot stand. Vanaf nu kun je bij je favoriete koffietentje kiezen voor het koekje met de minste calorieën, en bij je pizza besluiten die extra gorgonzola-topping toch maar te laten. Dat blijkt prima te werken. Scott Gottlieb, voorman van de Food and Drug Administration, schreef in zijn blog dat uit onderzoek blijkt dat "consumenten schreeuwende behoefte hebben aan deze informatie". En ook dat uit een Cochrane-onderzoek blijkt dat consumenten per maaltijd 50 calorieën minder eten als ze weten hoeveel calorieën ze binnen zullen krijgen. Dat lijkt bijna niets, maar kan in de loop van een jaar toch 10.000-20.000 calorieën schelen. "Drie tot 5 pond minder", volgens Gottlieb.

Daar komt bij dat het zichtbaar moeten maken van de caloriewaarde de afgelopen jaren restaurants en ketens al aangespoord heeft te schrappen in het aantal calorieën in hun gerechten. Zo ging tussen 2012 en 2013 de caloriewaarde van nieuwe menu-items bij de grote fastfoodketens gemiddeld met 56 calorieën omlaag, schrijft NPR.

Maar het duidelijkste voorbeeld geeft toch wel voedingsexpert Marion Nestle. Op haar FoodPolitics schrijft ze: "Het is leuk om naar de calorieën op het menu te kijken! En het werkt - zeker voor mij. Als ik een muffin zie aftikken op 700 calorieën, deel ik hem met vrienden".
Dit artikel afdrukken