Als eerste supermarkt in Nederland zet PLUS snoep, koek en snacks met kinderidolen voortaan boven kinderooghoogte in de schappen. Dat betekent dat de ongezonde producten met kindermarketing van A-merkfabrikanten straks hoger dan 1,20 meter te vinden zijn. Op de eigen huismerkverpakkingen staan al geen kinderidolen meer, zegt PLUS. Zo voert de supermarktketen opnieuw een simpele maatregel door om kinderen te beschermen tegen overgewicht door ze niet aan de verleiding van de van kindermarketing voorziene ongezonde producten bloot te stellen.
De Alliantie Stop Kindermarketing juicht de beginstap toe: "Het is nu zaak dat A-merken een stap zetten en kinderidolen, getekende- en/of animatiefiguren helemaal van hun verpakkingen halen voor producten buiten de schijf van vijf.”
PLUS - Ongezonde kinderproducten niet meer op kinderooghoogte bij PLUS
De Alliantie Stop Kindermarketing juicht de beginstap toe: "Het is nu zaak dat A-merken een stap zetten en kinderidolen, getekende- en/of animatiefiguren helemaal van hun verpakkingen halen voor producten buiten de schijf van vijf.”
Plus doet zich mooier voor dan ze is. Dit is geen daad van heldhaftigheid maar van laffe berekening.
Dat is een stoer oordeel, Theo. Kun je ook uitleggen waarom je dat vindt?
Uitleggen? Goede verstaander en half oor. Maar goed voor jou en anderen met minder voorstellingsvermogen: als – als eerste de PLUSmarkt – zo begaan zou zijn met de jeugd, wat is er dan eenvoudiger, en het meest voor de hand liggend, dan genoemde rommel helemaal en voorgoed uit de schappen te verwijderen? Dit is halfslachtig niet alleen de kool en de geit, maar vooral de eigen portemonnaie sparend beleid. De uitdrukking kruideniersmentaliteit is niet zomaar ontstaan.
Theo, inderdaad een simpele oplossing. Denk je dat er voldoende klanten blijven komen? Een supermarkt maakt amper 2% marge, dus het is zo gebeurd.
‘Denk je dat er voldoende klanten blijven komen?’
Meelij met supers is onnodig.