Stel je een supermarkt of bezorgsuper als Amazon of Picnic voor waar je kunt kiezen van welke boer je je melk wilt. Dan koop je geen melk van Campina, Arla of het AH-huismerk meer, maar echte boerenmelk uit de buurt. Veilig verwerkt en keurig verpakt in een pak met de kop, koeien en boerderij van de boer.
Wat drink je nu als je melk uit een pak drinkt? De rauwe melk van de koe wordt in het hele land opgehaald. In tankwagens wordt de melk van verschillende boeren bij elkaar gegooid. Uit alle windstreken komt die melk naar de fabriek. Daar wordt al die melk nog eens door elkaar gehusseld en vervolgens uit elkaar gehaald om wat in je pak belandt altijd dezelfde vet- en eiwitgraad en smaak te geven. Je drinkt wat eiwit uit Zeeland, Limburg en Friesland. Het vet is Gelders, Utrechts en Drents. Ik geef maar een voorbeeld van wat denkbaar is.
Voor Lely is met een melkfabriek-per-boer de kous nog niet af; het bedrijf "legt nu de laatste hand aan een machine die de mest volledig verwerkt en geschikt maakt voor hergebruik", aldus het FD.
Op dit moment is FrieslandCampina druk doende om boeren te selecteren voor haar toplijn waar maar 10-15% van de boeren aan mee mogen doen. Ze kunnen dan 3 cent meer voor hun melk beuren. De klant heeft dan nog steeds husselmelk. Als de supermarkt weet dat de melk van Lely veilig gemaakt kan worden, is er een dikke kans dat supers direct bij de boer gaan inkopen. Bij de Jumbo in Enschede kun je dan kiezen uit de melken van vier topboeren, die net als wijnen ook nog eens allemaal anders smaken. Het einde van de saaie melk dus.
Lely laat FrieslandCampina even schrikken. Boeren, hun koeien en boerderijen kunnen een ijzersterk merk worden.
Dit artikel afdrukken
Bij de Jumbo in Enschede kun je dan kiezen uit de melken van vier topboeren, die net als wijnen ook nog eens allemaal anders smaken. Het einde van de saaie melk dusAls het aan melkrobotfabrikant Lely ligt, komt daar verandering in. Iedere boer die dat wil kan straks zijn eigen mini-melkfabriek op het erf hebben staan. Lely, een 70-jarig techbedrijf met een omzet van zo'n €400 miljoen dat zich specialiseert in melkrobots en advies, denkt dat lokale melkverwerking een "logische stap" is in de volwassen Nederlandse melkveehouderij, schrijft het FD. Met de mini-fabriek kan de boer in theorie direct verse melk van één 'koe-familie' leveren aan de winkel. De melk hoeft niet meer eerst langs een regionale fabriek - dat spaart transport - en consumenten krijgen meer inzicht in de herkomst en smaak van hun melk. Ook boeren willen onderscheid kunnen maken met hun eigen melk; soms zelfs per koe.
Voor Lely is met een melkfabriek-per-boer de kous nog niet af; het bedrijf "legt nu de laatste hand aan een machine die de mest volledig verwerkt en geschikt maakt voor hergebruik", aldus het FD.
Op dit moment is FrieslandCampina druk doende om boeren te selecteren voor haar toplijn waar maar 10-15% van de boeren aan mee mogen doen. Ze kunnen dan 3 cent meer voor hun melk beuren. De klant heeft dan nog steeds husselmelk. Als de supermarkt weet dat de melk van Lely veilig gemaakt kan worden, is er een dikke kans dat supers direct bij de boer gaan inkopen. Bij de Jumbo in Enschede kun je dan kiezen uit de melken van vier topboeren, die net als wijnen ook nog eens allemaal anders smaken. Het einde van de saaie melk dus.
Lely laat FrieslandCampina even schrikken. Boeren, hun koeien en boerderijen kunnen een ijzersterk merk worden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik zei al: de mogelijkheden zijn eindeloos :-)
Aardig in dit verband is trouwens het concept van schaal te bekijken. Technologie en productiemethoden maakte het noodzakelijk om de enorme kosten die ervoor gemaakt moesten worden te delen door hoge volumes. Dus schaalgrootte. Bigger is better. Zeg maar van klein naar groot. Langzaam zie je een kentering. Nieuwe technologieën en productie-mogelijkheden maken het mogelijk zonder al te veel efficiëntieverlies en soms zelf met meer toegevoegde waarde (melk rechtstreeks van de boer) aan distributed processing te doen (verwerken bij de bron*) en aan precisie-marketing (zo dicht mogelijk bij je doelgroep = weinig 'waste'). Kortom van klein naar groot en weer naar klein.
Misschien gaat niet alleen FrieslandCampina er van schrikken, maar ook Albert Heijn.
*Of bij de eindconsument natuurlijk. Brouw je eigen bier.
Interessante vraag is of je dit nu een decentrale oplossing mag noemen: qua productstroom wel, maar qua management is het wellicht nog groter dan Friesland-Campina. De melkrobot-fabrikant stuurt met zijn algoritmes immers de boerderij-melkfabriekjes over de hele wereld aan. Vergelijk het met Uber: het lijkt minder centralistisch dan een taxi-centrale per stad, maar in feite hangen al die steden met Uber nu aan een computer in Silicon Valley wier algoritmes het gedrag van de taxichauffeur en zijn passagiers bepalen. Dat is misschien niet erg, maar de toepassing is minder lokaal dan je denkt.
Krijn, je waarschuwt tegen de Uberisering/Facebookisering/Amazonisering/Googlisering van Europa door de VS. Die zijn goed in 'computional' en weten dat ze daar de wereld opnieuw mee kunnen veroveren. Wij geven onze kennis en data weg. Bedoel je ook dit: Europa kan die platforms juist reguleren, omdat - volgens de Indiër Choudary - wij daar de cultuur (nog) voor hebben?
Lely werkt weliswaar internationaal maar is een Hollands bedrijf uit Maassluis.
Uber is een merk. Lely niet. Althans niet voor de consument. Wordt het ook niet.
"Boer&Koedirect;" heeft die potentie wel.