Ruim de helft van de Nederlandse consumenten zou bereid zijn om een meerprijs van 13 cent te betalen voor informatie over het vlees dat zij kopen. Wageningen Economic Research vroeg in een online onderzoek onder bijna 500 Nederlanders naar hun informatiebehoefte en ontdekte dat zij het meest geïnteresseerd zijn in informatie over het individuele bedrijf waar het vlees vandaan komt, en dan met name over dierenwelzijn en gezondheid. Daar hebben ze zelfs 'graag' geld voor over, zegt een persbericht van de universiteit.
Consumenten hebben minder belangstelling voor de herkomst en het milieu en nauwelijks interesse in transport of slachtproces. QR-codes of een website zijn belangrijk maar niet genoeg, vooral het winkelimago en een logo op de verpakking maakt de consument bereid om meer te betalen. Duitse en Engelse consumenten hebben een vergelijkbare betalingsbereidheid, zij het dat de meerprijs-bereidheid bij hen terugloopt als het vlees uit Nederland afkomstig is.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het beleid van het ministerie is gericht op het creëren van meerwaarde voor de boerensector.
Boerderij - Consument wil 13 cent meer betalen voor herkomst vlees
Consumenten hebben minder belangstelling voor de herkomst en het milieu en nauwelijks interesse in transport of slachtproces. QR-codes of een website zijn belangrijk maar niet genoeg, vooral het winkelimago en een logo op de verpakking maakt de consument bereid om meer te betalen. Duitse en Engelse consumenten hebben een vergelijkbare betalingsbereidheid, zij het dat de meerprijs-bereidheid bij hen terugloopt als het vlees uit Nederland afkomstig is.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het beleid van het ministerie is gericht op het creëren van meerwaarde voor de boerensector.
Zouden 500 respondenten die online mogen vertellen wat ze vinden, oprecht eerlijk zijn?
Voor de representativiteit is dat wel een dingetje.
Hoewel sommige uitkomsten zeker de moeite waard zijn om rekening mee te houden. We willen wel wat weten maar zeker niet alles. De uitdaging daarbij is dat de zaken die de consument niet zo interesseert -transport en slacht- weer juist het jachtterrein zijn van een aantal ngo's. Dus ook dat deel van de keten vraagt om juiste beeldvorming, ook al is het niet top of mind voor de consument.
Die 13 cent, dat is spannend.
@Marc Natuurlijk zijn die niet representatief. Sterker nog in dat onderzoek over de "Willingness to pay" van de Kip van Morgen hadden mensen tot wel 12 e plus over voor een kip met uitloop en alles.
De grap was; die kip lag al lang in de supermarkt (1☆BLK) voor slechts een paar euro duurder en had slechts een marginaal marktaandeel.
Cognitieve dissonantie noemen de geleerden dat.
@2 voor mij als producent is 13 cent natuurlijk een gigantisch verschil & daarom heel erg spannend..
Al zijn die centen niet gelijk aan elkaar.
Ah! Een online onderzoek waar alleen maatschappelijk wenselijke antwoorden moeten worden gegeven onder een statistisch irrelevant aantal respondenten. Smullen!
Zou het ook multiple choice zijn?
'Bent u bereid extra te betalen per kilo:
A) niets
B) 13 cent
C) 28 euro?