Wel eens van 'kwidden' gehoord? Dat is de wettelijke verplichting voor producenten om op de ingrediëntenlijst het percentage te vermelden van de 'lok'-ingrediënten die op de voorkant benadrukt worden, in de Kwantitatieve Ingrediënten Declaratie.
Fabrikanten hebben er een handje van klanten te verleiden door aantrekkelijke (gezonde, dure, mooie) ingrediënten op de voorkant te zetten terwijl er maar een heel klein beetje van dat ingrediënt in het product zit.
Koren op de molen voor consumentenorganisaties als foodwatch en de Consumentenbond, die regelmatig het 'kwidden' aan de kaak stellen. Ze doen dat bijvoorbeeld met de jaarlijkse verkiezing van het Gouden Windei, de Kletspraat-wall of shame of dienen een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).
Vandaag is het weer eens de beurt aan foodwatch, dat gelijk kreeg van de RCC: Mars Nederland heeft op de verpakking van de M&M's Pinda & Hazelnoot de suggestie gewekt dat er evenveel pinda's als dure hazelnoten in zitten. Dat blijkt niet waar; er zit maar 9% hazelnoot in, tegen 16% pinda. Daarmee overtreedt Mars de wet, schrijft foodwatch.
foodwatch grijpt de uitspraak aan om misleiding door onjuist 'kwidden' onder de aandacht te brengen. Volgens de voedselwaakhond moet deze vorm van misleiding preventief worden aangepakt. Ook vindt foodwatch dat de NVWA actief moet handhaven en niet zelf mag bepalen dat "het handhaven van regels tegen consumentenmisleiding geen prioriteit heeft" - omdat er geen sprake is van risico's voor de volksgezondheid.
Dit artikel afdrukken
Koren op de molen voor consumentenorganisaties als foodwatch en de Consumentenbond, die regelmatig het 'kwidden' aan de kaak stellen. Ze doen dat bijvoorbeeld met de jaarlijkse verkiezing van het Gouden Windei, de Kletspraat-wall of shame of dienen een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).
Vandaag is het weer eens de beurt aan foodwatch, dat gelijk kreeg van de RCC: Mars Nederland heeft op de verpakking van de M&M's Pinda & Hazelnoot de suggestie gewekt dat er evenveel pinda's als dure hazelnoten in zitten. Dat blijkt niet waar; er zit maar 9% hazelnoot in, tegen 16% pinda. Daarmee overtreedt Mars de wet, schrijft foodwatch.
foodwatch grijpt de uitspraak aan om misleiding door onjuist 'kwidden' onder de aandacht te brengen. Volgens de voedselwaakhond moet deze vorm van misleiding preventief worden aangepakt. Ook vindt foodwatch dat de NVWA actief moet handhaven en niet zelf mag bepalen dat "het handhaven van regels tegen consumentenmisleiding geen prioriteit heeft" - omdat er geen sprake is van risico's voor de volksgezondheid.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Op 19 april praat de Tweede Kamer over van alles en nog wat dat met voeding te maken heeft, zoals kwidden en voedselkeuzelogo's, schrijft de NRC.
"Consumentenorganisaties, patiëntenclubs en voedingsdeskundigen hopen dat het veel over uiterlijkheden zal gaan: dat er strengere regels komen voor verpakkingen zodat wat je ziet ook is wat je krijgt. Dat ‘sjoemelsuiker’ en ‘lokingrediënten’ verdwijnen. Dat je geen app of leesbril meer nodig hebt om uit te pluizen wat er nou precies in je muesli, appelmoes of vanillevla (zonder vanille) zit. O, en ook nog dat Dora, Spongebob en andere helden van ongezonde producten voor kinderen verdwijnen. Tot die tijd bijten ze in de kuiten van de levensmiddelenfabrikanten, met af en toe een succesje".
Als er bij "ingrediënten" netjes in volgorde 16% pinda, 9% hazelnoot staat, wordt aan QUID voldaan. En daar de meeste consumenten geacht worden te kunnen lezen... NVWA resp. Fevia.
De plaatjes zijn voor het opwekken van het "trek" gevoel. We willen toch allemaal een beetje verlekkerd ( = licht belazerd) worden... Cadeautjes doen we ook in een leuke verpakking, liefst nog met een strik erop, en niet in een oude krant.
Ik ben wel benieuwd wat de marketingmannen en vrouwen hier op Foodlog een goede middenweg vinden.
Als het aan Foodwatch ligt krijg je bouillonblokjes met afbeeldingen van een zout potje, als er überhaupt een plaatje op mag. Misschien het Albert Heijn basic principe: witte verpakkingen met een naam erop.
Van alle tijden en niet uit te roeien. Soms helpt de wetgever de nepper een handje. Op sommige verpakkingen van runderbouillonblokjes staat een enorm bonk rood vlees. In zulke blokjes zit vleesextract en maar weinig. Wetgever heeft gezegd, het bonk vlees mag op het doosje, als er dan tenminste ook een half mespuntje van extract van rund in zit.
Op Foodlog was al eens opwinding over de verpakking van gevulde pasta met paddestoelen (Aldi). Erg lekker spul. Maar een klacht: de paddestoel op de verpakking was te groot, er zat maar weinig van in.
Aanvulling: voor een mespuntje vleesextract heb je aanzienlijk wat vlees nodig. Van paddenstoelenextract weet ik het niet.