De paters van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren zijn woedend op supermarktketen Jan Linders. De supermarktketen verkocht eenmalig het exclusieve trappistenbier. Zonder toestemming van de paters. Aan de abdij kosten de flesjes €2,50; in de supermarkt €9,95.
Donderdag verkocht 'de beste biersupermarkt van Nederland', Jan Linders, in alle vestigingen eenmalig zo'n 7.200 flesjes trappistenbier van de paters van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren. Een succesvolle actie, nog voor openingstijd stonden er al bierliefhebbers in de rij om het 'beste biertje ter wereld' te bemachtigen. Om 13.00 uur was al 70% uitverkocht.
De paters van Sint-Sixtus brouwen het bier zonder winstoogmerk. "We brouwen net genoeg om te leven, we leven niet om te brouwen", is het motto van de paters. De verkoop is gelimiteerd en bestemd voor particulieren. Bierliefhebbers moeten van tevoren telefonisch reserveren waarbij datum, tijdstip en kenteken van de auto worden vastgelegd. De bierlijn van de paters is chronisch overbelast, dus het kan enige moeite kosten om ertussen te komen. Particulieren krijgen maximaal twee kratten mee en mogen pas na 60 dagen weer een nieuwe reservering doen. De voorwaarde is dat het bier niet in de handel mag worden gebracht.
Via partners
De paters kregen lucht van de verkoop en zijn verbaasd. “We hebben hier zeker geen toestemming voor gegeven”, zegt broeder Godfried. Jan Linders zou via partners, met wie zij al jaren samenwerken, aan het bier zijn gekomen. “Ons trappistenbier is alleen verkrijgbaar hier aan de abdij en in het café hiertegenover. Bovendien moeten kopers zich ertoe verbinden dat zij de eindverbruiker zijn en dat ze de flesjes niet in de handel zullen brengen. We zijn hier dan ook zeer ongelukkig mee, zeker door de woekerprijzen. Bij ons kost een flesje maar €2,50 per stuk, inclusief €0,62 statiegeld”, aldus Godfried. Klanten bij Jan Linders betaalden €9,95 per flesje Westvleteren Blond, Acht of Twaalf, wel mochten ze er maar maximaal twee kopen.
"Ondanks alle inspanningen duiken er soms nog illegale circuits op, zoals nu. Het kan haast niet anders dan dat ze met 150 auto’s naar hier zijn gekomen”, aldus broeder Godfried. De supermarktketen wil niet kwijt wie haar partners zijn, het zou wel de hogere prijs verklaren. “Door het werken met partners ligt de prijs ook hoger, want ook zij willen er natuurlijk iets aan verdienen. We verdienen hier zelf niets op. Het is echt een cadeautje voor onze klanten”, zegt Gineke Wilms van Jan Linders. Wilms reageert verder over de ophef: “ik wil het niet van ons afschuiven, maar als je online kijkt, zie je dat we niet de enige zijn. We hebben wel alle begrip voor het standpunt van de broeders.” De supermarkt probeert nog contact op te nemen met de paters om het uit te leggen en mogelijk excuses aan te bieden.
Geldnood, toen mocht het wel
Toen de paters in 2012 in geldnood zaten gaven ze wel eenmalig toestemming aan Sligro om het abdijbier te verkopen. Ook Colruyt mocht van de trappisten het jaar daarvoor het bier tijdelijk verkopen. Ze houden het spannend door nu weer zo boos te doen.
Dit artikel afdrukken
Het kan haast niet anders dan dat ze met 150 auto’s naar hier zijn gekomenNiet bedoeld voor handel
De paters van Sint-Sixtus brouwen het bier zonder winstoogmerk. "We brouwen net genoeg om te leven, we leven niet om te brouwen", is het motto van de paters. De verkoop is gelimiteerd en bestemd voor particulieren. Bierliefhebbers moeten van tevoren telefonisch reserveren waarbij datum, tijdstip en kenteken van de auto worden vastgelegd. De bierlijn van de paters is chronisch overbelast, dus het kan enige moeite kosten om ertussen te komen. Particulieren krijgen maximaal twee kratten mee en mogen pas na 60 dagen weer een nieuwe reservering doen. De voorwaarde is dat het bier niet in de handel mag worden gebracht.
Via partners
De paters kregen lucht van de verkoop en zijn verbaasd. “We hebben hier zeker geen toestemming voor gegeven”, zegt broeder Godfried. Jan Linders zou via partners, met wie zij al jaren samenwerken, aan het bier zijn gekomen. “Ons trappistenbier is alleen verkrijgbaar hier aan de abdij en in het café hiertegenover. Bovendien moeten kopers zich ertoe verbinden dat zij de eindverbruiker zijn en dat ze de flesjes niet in de handel zullen brengen. We zijn hier dan ook zeer ongelukkig mee, zeker door de woekerprijzen. Bij ons kost een flesje maar €2,50 per stuk, inclusief €0,62 statiegeld”, aldus Godfried. Klanten bij Jan Linders betaalden €9,95 per flesje Westvleteren Blond, Acht of Twaalf, wel mochten ze er maar maximaal twee kopen.
Het is echt een cadeautje voor onze klantenExcuses
"Ondanks alle inspanningen duiken er soms nog illegale circuits op, zoals nu. Het kan haast niet anders dan dat ze met 150 auto’s naar hier zijn gekomen”, aldus broeder Godfried. De supermarktketen wil niet kwijt wie haar partners zijn, het zou wel de hogere prijs verklaren. “Door het werken met partners ligt de prijs ook hoger, want ook zij willen er natuurlijk iets aan verdienen. We verdienen hier zelf niets op. Het is echt een cadeautje voor onze klanten”, zegt Gineke Wilms van Jan Linders. Wilms reageert verder over de ophef: “ik wil het niet van ons afschuiven, maar als je online kijkt, zie je dat we niet de enige zijn. We hebben wel alle begrip voor het standpunt van de broeders.” De supermarkt probeert nog contact op te nemen met de paters om het uit te leggen en mogelijk excuses aan te bieden.
Geldnood, toen mocht het wel
Toen de paters in 2012 in geldnood zaten gaven ze wel eenmalig toestemming aan Sligro om het abdijbier te verkopen. Ook Colruyt mocht van de trappisten het jaar daarvoor het bier tijdelijk verkopen. Ze houden het spannend door nu weer zo boos te doen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Misschien een detail, maar Trappisten (Cisterciënsers van de strikte observantie) zijn paters, geen broeders.
Echte bierliefhebbers weten dat €9,95 voor een flesje Westvleteren XII krankzinnig is. En echte bierliefhebbers weten dat het veel makkelijker te verkrijgen St. Bernardus Abt 12 verrekte dicht in de buurt komt van Westvleteren XII. (Want, volgens hetzelfde recept gebrouwen.)
Voor achtergrondinformatie, lees dit blogje van Roel Wagemans (Brouwerij 't IJ) eens.
Petje af overigens voor de marketingskills van de paters van Sint-Sixtus. Zouden ze in een marketingclubje zitten met Paus Franciscus?
Inderdaad, dit is pas knappe marketingcommunicatie!
Nou ben ik benieuwd hoeveel flesjes ze per jaar produceren.
Als ze volgend jaar weer zo'n actie doen, moeten de boeken maar eens open.