Wageningse studenten gaan scholieren helpen die met vragen zitten over de wereldvoedselvoorziening, schrijft universiteitsblad Resource. De studenten maken deel uit van het nieuw opgerichte Wageningen Borlaug Youth Institute en coördineren vragen over bijvoorbeeld plantenveredeling, algen, voeding en gezondheid, voedselbeleid en -economie en milieuvraagstukken die bij de WUR binnenkomen. Leerlingen die dit jaar al een profielwerkstuk hebben gemaakt kunnen deelnemen aan een workshop, waarin ze leren om hun onderzoek te presenteren en om te zetten in een advies. De beste vijf scholieren mogen hun voorstel presenteren tijdens de World Food Prize-conferentie in oktober in de VS. Het Wageningen Borlaug Youth Institute, vernoemd naar de Amerikaanse landbouwkundige Norman Borlaug, is opgericht door WUR-voorzitter Louise Fresco en wil scholieren betrekken bij het wereldvoedselvraagstuk.
Resource - WUR start jongereninstituut voor voedselvraagstukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ingewikkeld hoor. Zouden die studenten wel de juiste antwoorden geven?
Ik ken zelfs professoren die wel antwoorden geven, maar niet zo nadenken over de vooronderstellingen van waaruit ze dat doen. Ook wetenschap barst van het geloof. Kijk bijvoorbeeld naar koolstofvastlegging in de bodem. Hun leerlingen hebben ook maar een mening. De crux is dat je het daar juist over moet hebben. Dan krijg je een rationele samenleving.
Ik lees nergens dat die studenten de vragen van scholieren beantwoorden; ze 'coördineren' alleen, d.w.z. ze sturen de vragen door naar docenten die verstand hebben van het onderwerp. En ze helpen scholieren om - op basis van een profielwerkstuk - een advies te formuleren. En ze gaan bij scholen langs om leerlingen enthousiast te maken voor landbouw/voeding-gerelateerde vraagstukken. Lijkt mij nuttig.
Carolien, ik help het je hopen. Ik vrees dat de docenten in de expertrol komen van mensen die weten hoe het zit. Het maakt de vragenstellers lui en drijft ons steeds verder naar de wereld waarin we ons iets wijs laten maken. Cultuurfilosofisch gezien is dat een steeds groter probleem in onze wereld die denkt dat er 'real news' en 'fake news' is. In werkelijkheid is er alleen kennis- en inzichtvergroting.
Over 20 jaar al zullen we over een aantal zaken waar de vragen vooral over zullen gaan heel anders denken. 1=1=2 kun je rustig aan een expert vragen, maar de vraag 'is een plofkip beter dan een biologische?' is van een heel andere orde en brengt een wereld van vooronderstelde achterliggende wereldbeelden mee die onbesproken zullen blijven worden. Niettemin gaan daar de vragen eigenlijk over.
Mijn antwoord zou zijn dat het vervangen van plofkippen door biologische volledig absurd is, maar dat de consumptie van plofkip dramatisch moet worden teruggedrongen én afhankelijk moet worden gemaakt van plantaardige teeltcylci lokaal. Daarna zou ik er graag een gesprek over laten ontstaan hoe: die keuzes moeten nl. gedimensioneerd worden. Dat zijn allemaal politieke besluiten, dwz zaken die afhankelijk zijn van de keuzen die we als samenleving maken in het licht van de best mogelijke inzichten.
Van docenten/experts van WUR verwacht ik dat ze de vraag 'Is een plofkip beter dan een biologische kip?' beantwoorden met de wedervraag: 'Wat versta je onder 'beter'?' Dan kom je dus vanzelf tot het gesprek, het wederzijds begrip en het inzicht in de materie waar jij, Dick, voor pleit.