2017 was voor Ahold Delhaize "een geweldig jaar", zegt ceo Dick Boer in het FD. Het supermarktbedrijf boekte vorig jaar een lichte omzetgroei (1,7% na correctie voor valutaeffecten) maar dankzij onder meer gunstigere belastingtarieven steeg het resultaat met bijna 70% naar €1,8 miljard. Ahold Delhaize ligt voor op schema bij het realiseren van de kostenvoordelen uit de fusie tussen Ahold en het Belgische Delhaize die in de zomer van 2016 zijn beslag kreeg. Maar Delhaize blijkt een zorgenkindje.

"Ahold Delhaize komt nog voor de zomer met een nieuwe strategie voor de zieltogende Belgische supermarktketen Delhaize. 'De kwaliteit is goed, maar we gaan iets doen aan de prijsperceptie'", zegt Dick Boer in de Belgische zakenkrant De Tijd. "Delhaize doet het niet great, dat merken we allemaal. Er is een nieuwe CEO, Xavier Piesvaux, en die werkt aan een nieuw plan". De in september vorig jaar nieuw aangetreden Piesvaux zal nauw samenwerken met Wouter Kolk, de ceo van Albert Heijn en verantwoordelijke voor de hele Benelux.

Delhaize zag in het vierde kwartaal van 2017 de winst met 56% dalen. Over heel 2017 daalde de bedrijfswinst met 9,1% naar €110 miljoen. De omzet bleef stabiel op €4,9 miljard. Teneinde klanten weg te lokken bij concurrenten als Lidl, Aldi en Colruyt zet Delhaize fors in op promoties van het genre '1+1 gratis'. Dat heeft maar matig resultaat, schrijft de Tijd. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 0,8%, maar liep de winst fors terug door het gratis weggeven van producten.

Toch gaat Delhaize met dit soort - van Albert Heijn afgekeken - acties verder. "We willen meer innovatie in de winkels brengen, waardoor de klanten een betere winkelervaring hebben. We willen ook werken aan de perceptie over de verhouding tussen prijzen en kwaliteit", aldus Boer. "De kwaliteitsperceptie van Delhaize is al jaren erg sterk. In de afgelopen maanden hebben we nieuwe promoties gelanceerd om de perceptie over prijs aan te scherpen. Dat gaan we verder doen. Inzetten op zowel goede kwaliteit als goede prijzen werpt zijn vruchten af, bewijst Albert Heijn in Nederland." Zo lanceerde Delhaize de 'Peanutsweken', waarin tal van producten voor 99 cent aangeboden worden.

De uitstekende resultaten van Albert Heijn, dat over heel 2017 4,6% meer verkocht, waren met name te danken aan de online recordverkopen in het vierde kwartaal, vooral rond Kerstmis. Nog nooit verkocht Albert Heijn zoveel boodschappen online. Daar staat tegenover dat Albert Heijn het nieuwe jaar maar moeizaam is begonnen. In Distrifood zeggen ondernemers uit het hele land dat "de omzetindexen bij de marktleider ruim onder de 100 liggen". Dat betekent dat de omzet achterblijft bij die van vorig jaar. Voor de ovenschalenactie lopen klanten minder warm dan voor de pannen van een jaar geleden.

Bij de presentatie van de cijfers liet Boer zich nadrukkelijk níet uit over zijn mogelijke vertrek als CEO van Ahold Delhaize. "Ik heb het prima naar mijn zin, elke dag weer. Ik kan niet ingaan op speculaties in de media", aldus de topman op de NOS.
Dit artikel afdrukken