Een bont gezelschap dus, dat ingedeeld wordt in 6 categorieën. In het 'slechtste' geval verstrekt het bedrijf geen of beperkt bewijs dat het dierenwelzijn als een bedrijfsissue ziet. In de toplaag heeft het bedrijf zich als een voorloper of leider opgeworpen op het terrein van dierenwelzijn en is dat een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting doordat er binnen de raad van bestuur of het senior management iemand verantwoordelijk is voor dierenwelzijn, of doordat er aantoonbaar beleid, doelstellingen en communicatie over naar buiten gaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het niet langer verwerken van kooieieren of verbieden van castratie of staartcouperen bij varkens.
"Bovenaan", in laag 1, staan de Zwitserse supermarkten Coop Group en Migros en de Britse supermarktketens Marks & Spencer, Waitrose plus de voedingsmiddelenproducent Cranswick. Het eerste Nederlandse bedrijf dat we tegenkomen is Unilever, in de tweede laag. Daar bevindt zich ook - ietwat verrassend misschien - fastfoodketen McDonald's. "Het is duidelijk dat fastfoodbedrijven het zich niet langer kunnen veroorloven om dierenwelzijn te negeren. Consumenten laten zien dat ze zich steeds meer bekommeren om het welzijn van dieren wanneer ze beslissen waar ze eten", zegt Steve McIvor, ceo van mede-opsteller World Animal Protection. In vergelijking met McDonald's kregen KFC, Pizza Hut en Starbucks, die zich in laag 5 bevinden, meteen kritiek te verduren in de Britse Independent.
FrieslandCampina en Vion bevinden zich in laag 3, waar het belang van dierenwelzijn wel erkend is, maar er nog werk aan de winkel is om het effectief te implementeren. Ook Aldi, Danone en Walmart bevinden zich op dit niveau. Ahold Delhaize vindt zich terug op laag 4 (making progress on implementation), samen met bijvoorbeeld Lidl en Carrefour.
De BBFAW is in 2012 voor het eerst opgesteld op initiatief van dierenwelzijnsorganisaties Compassion in World Farming en World Animal Protection. Sinds 2014 doet ook Coller Capital, een investeringsfonds dat zich hard maakt voor impact beleggen en het initiatief FAIRR, mee.
De rangschikking in het BBFAW rapport 2017
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik kan deze beoordeling niet helemaal op waarde schatten, maar ervan uitgaande dat het onderzoek gedegen gedaan is valt mij de positie van Chipotle op: stabiel op de vierde laag. Ze zijn niet erg bekend hier, maar ik zie Chipotle in presentaties van marketeers gretig aangehaald worden als voorbeeld van een 'purpose driven company'. Met name dankzij dit filmpje.
Greenwashing werkt nog altijd prima, is dan mijn conclusie.
100% paper bullshit rapport, want de ingevulde antwoorden werden niet gecontroleerd door experts.
Jack, kun je dat nader toelichten?
Volgens een medewerker van JBS werden hun antwoorden op de vragenlijst niet gechecked op waarheid/juistheid. Met andere woorden: als je een door en door betrouwbare onderneming bent (bijv eentje zonder PR, Investor Relations en marketingafdelingen) zijn de uitkomsten van het rapport wellicht betrouwbaar.
P.S. eea verklaart ook de lage score van bijvoorbeeld VION. Die hebben de vragenlijst veel te waarheidsgetrouw ingevuld;-)
Jack, dank. Geen beste methode dus, want niet zonder meer vergelijkbaar. Maar zou'ie ook erg onbetrouwbaar zijn?
Wat zegt jouw vakmannengevoel?
Voor de lezers: JBS is een Braziliaanse vleesgigant.