Als zeiler ken ik de ergernis als geen ander. Op zee struikel je over de ballonnen en ander drijvend plastic. De bijval op het bericht was niet van de lucht. Een paar quotes als voorbeeld: ‘Hollanders!’, ‘Bah! Aso en onwijs dom!’ en ‘Verse seizoensgroente uit de koeling is langer houdbaar dan kasgroente in high tech plastic’. Ik heb het zelf proberen uit te leggen met een verhaal over Perfotec, de techniek van minutieus kleine gaatjes gemaakt door lasers in bestaande verpakkingen waardoor de levensduur van het product substantieel wordt verlengd. Simpel gezegd: wanneer je het product luchtdicht afsluit gaat het snel achteruit, in de open lucht droogt het snel uit. De winst kan een tot 150 procent langere levensduur behelzen. Bepaald niet weinig en het leidt tot minder food waste.

Geen uitleg over komkommercondoom

Maar eigenlijk verbaas ik me niet zozeer over de techniek en ook niet over het gebruik (ook ik betwijfel of plasticgebruik in alle gevallen wel zo wijs is), maar meer over het totale gebrek aan uitleg. In geen enkele supermarkt heb ik tot heden een uitleg gezien over het komkommercondoom. Het is er gewoon. Google ‘plastic om komkommer’ en je vindt allerlei duurzaamheidssites – met én zonder kennis, enkele maandbladen die er ooit over geschreven hebben (eveneens in de varianten met én zonder kennis) en wat duistere blogs die alles gif vinden. Maar een publicatie van een supermarkt zit er niet tussen. Vreemd, want met name die partijen krijgen ervan langs als het gaat om het gebruik van Perfotec.

Beslissen vanuit relevante kennis

Albert Heijn is intern blijkbaar gestart met een project onder de naam ‘Jasjes uit’, waarin verpakkingen tegen de lamp worden gehouden met als doel minimalisatie ervan. Prima, maar zouden jullie je klant niet eerst eens uitleggen waarom er überhaupt ooit is gekozen voor deze verpakkingen? De reden is in tijden waarin ook voedselverspilling Europabreed wordt aangepakt namelijk relevant. En waardevol. Dan kun je er nog steeds voor kiezen om het hier en daar af te schaffen, maar dan vanuit relevante kennis. Dat geldt dan hopelijk ook voor jullie consumenten.
Tsja, wanneer geen enkele supermarkt de moeite neemt om het uit te leggen, is deze uitslag niet vreemd

Weer beslissing op basis van sentiment?

Waar ik bang voor ben, is dat er weer een beslissing wordt genomen op basis van heersend sentiment. Gewoon om de klant het gevoel te geven dat Zaandam luistert, terwijl Zaandam heel goed weet dat de beslissing op zijn minst ten dele fout is. Milieu Centraal heeft 3 jaar geleden een onderzoek gehouden om het plastic sentiment onder consumenten te meten. 75 procent koopt liever zonder verpakking, omdat ze denken dat die overbodig is. Tsja, wanneer geen enkele supermarkt de moeite neemt om het uit te leggen, is deze uitslag niet vreemd.

Geen flauw idee waarom AH niets uitlegt
Waar komt toch die angst vandaan om de consument mee te nemen en op te voeden? Het lijkt wel de grootste Gotspe in retail denkbaar: geef je klant geen belerende kennis mee, dat wil hij absoluut niet. Hij zal je straffen door naar de concurrent te gaan. Ik geloof daar werkelijk geen bal van. Natuurlijk moet de toon juist getroffen zijn, maar De Consument is niet massaal te stom om te poepen. Dat bleek ook in de Facebook-discussie nadat ik mijn duit in het zakje deed. De toon sloeg om, er kwamen vragen en het sentiment zakte naar ‘Waarom vertelt Albert Heijn me dit niet?’ Ik moest op die laatste vraag het antwoord schuldig blijven. Ik heb werkelijk geen flauw benul waarom Albert Heijn het niet uitlegt. Probeer het eens, Albert Heijn. Je zult versteld staan. Het zou mij niet verbazen wanneer je voor de helderheid wordt beloond. 

Deze opinie verscheen eerder deze maand op Distrifood
Dit artikel afdrukken