Recent riep een goede Vlaamse zeilkennis van me op Facebook ‘Dit is dé reden waarom ik NIET bij Albert Heijn koop!’ met eronder een foto van verpakte komkommers en paprika’s in de schappen van een Belgisch filiaal van Albert Heijn. Het artikel dat bij de foto hoorde is van de hand van het Belgische dagblad de Morgen en bijzonder scherp van toon.
Als zeiler ken ik de ergernis als geen ander. Op zee struikel je over de ballonnen en ander drijvend plastic. De bijval op het bericht was niet van de lucht. Een paar quotes als voorbeeld: ‘Hollanders!’, ‘Bah! Aso en onwijs dom!’ en ‘Verse seizoensgroente uit de koeling is langer houdbaar dan kasgroente in high tech plastic’. Ik heb het zelf proberen uit te leggen met een verhaal over Perfotec, de techniek van minutieus kleine gaatjes gemaakt door lasers in bestaande verpakkingen waardoor de levensduur van het product substantieel wordt verlengd. Simpel gezegd: wanneer je het product luchtdicht afsluit gaat het snel achteruit, in de open lucht droogt het snel uit. De winst kan een tot 150 procent langere levensduur behelzen. Bepaald niet weinig en het leidt tot minder food waste.
Geen uitleg over komkommercondoom
Maar eigenlijk verbaas ik me niet zozeer over de techniek en ook niet over het gebruik (ook ik betwijfel of plasticgebruik in alle gevallen wel zo wijs is), maar meer over het totale gebrek aan uitleg. In geen enkele supermarkt heb ik tot heden een uitleg gezien over het komkommercondoom. Het is er gewoon. Google ‘plastic om komkommer’ en je vindt allerlei duurzaamheidssites – met én zonder kennis, enkele maandbladen die er ooit over geschreven hebben (eveneens in de varianten met én zonder kennis) en wat duistere blogs die alles gif vinden. Maar een publicatie van een supermarkt zit er niet tussen. Vreemd, want met name die partijen krijgen ervan langs als het gaat om het gebruik van Perfotec.
Beslissen vanuit relevante kennis
Albert Heijn is intern blijkbaar gestart met een project onder de naam ‘Jasjes uit’, waarin verpakkingen tegen de lamp worden gehouden met als doel minimalisatie ervan. Prima, maar zouden jullie je klant niet eerst eens uitleggen waarom er überhaupt ooit is gekozen voor deze verpakkingen? De reden is in tijden waarin ook voedselverspilling Europabreed wordt aangepakt namelijk relevant. En waardevol. Dan kun je er nog steeds voor kiezen om het hier en daar af te schaffen, maar dan vanuit relevante kennis. Dat geldt dan hopelijk ook voor jullie consumenten.
Weer beslissing op basis van sentiment?
Waar ik bang voor ben, is dat er weer een beslissing wordt genomen op basis van heersend sentiment. Gewoon om de klant het gevoel te geven dat Zaandam luistert, terwijl Zaandam heel goed weet dat de beslissing op zijn minst ten dele fout is. Milieu Centraal heeft 3 jaar geleden een onderzoek gehouden om het plastic sentiment onder consumenten te meten. 75 procent koopt liever zonder verpakking, omdat ze denken dat die overbodig is. Tsja, wanneer geen enkele supermarkt de moeite neemt om het uit te leggen, is deze uitslag niet vreemd.
Geen flauw idee waarom AH niets uitlegt
Waar komt toch die angst vandaan om de consument mee te nemen en op te voeden? Het lijkt wel de grootste Gotspe in retail denkbaar: geef je klant geen belerende kennis mee, dat wil hij absoluut niet. Hij zal je straffen door naar de concurrent te gaan. Ik geloof daar werkelijk geen bal van. Natuurlijk moet de toon juist getroffen zijn, maar De Consument is niet massaal te stom om te poepen. Dat bleek ook in de Facebook-discussie nadat ik mijn duit in het zakje deed. De toon sloeg om, er kwamen vragen en het sentiment zakte naar ‘Waarom vertelt Albert Heijn me dit niet?’ Ik moest op die laatste vraag het antwoord schuldig blijven. Ik heb werkelijk geen flauw benul waarom Albert Heijn het niet uitlegt. Probeer het eens, Albert Heijn. Je zult versteld staan. Het zou mij niet verbazen wanneer je voor de helderheid wordt beloond. 
Deze opinie verscheen eerder deze maand op Distrifood
Dit artikel afdrukken
Geen uitleg over komkommercondoom
Maar eigenlijk verbaas ik me niet zozeer over de techniek en ook niet over het gebruik (ook ik betwijfel of plasticgebruik in alle gevallen wel zo wijs is), maar meer over het totale gebrek aan uitleg. In geen enkele supermarkt heb ik tot heden een uitleg gezien over het komkommercondoom. Het is er gewoon. Google ‘plastic om komkommer’ en je vindt allerlei duurzaamheidssites – met én zonder kennis, enkele maandbladen die er ooit over geschreven hebben (eveneens in de varianten met én zonder kennis) en wat duistere blogs die alles gif vinden. Maar een publicatie van een supermarkt zit er niet tussen. Vreemd, want met name die partijen krijgen ervan langs als het gaat om het gebruik van Perfotec.
Beslissen vanuit relevante kennis
Albert Heijn is intern blijkbaar gestart met een project onder de naam ‘Jasjes uit’, waarin verpakkingen tegen de lamp worden gehouden met als doel minimalisatie ervan. Prima, maar zouden jullie je klant niet eerst eens uitleggen waarom er überhaupt ooit is gekozen voor deze verpakkingen? De reden is in tijden waarin ook voedselverspilling Europabreed wordt aangepakt namelijk relevant. En waardevol. Dan kun je er nog steeds voor kiezen om het hier en daar af te schaffen, maar dan vanuit relevante kennis. Dat geldt dan hopelijk ook voor jullie consumenten.
Tsja, wanneer geen enkele supermarkt de moeite neemt om het uit te leggen, is deze uitslag niet vreemd
Weer beslissing op basis van sentiment?
Waar ik bang voor ben, is dat er weer een beslissing wordt genomen op basis van heersend sentiment. Gewoon om de klant het gevoel te geven dat Zaandam luistert, terwijl Zaandam heel goed weet dat de beslissing op zijn minst ten dele fout is. Milieu Centraal heeft 3 jaar geleden een onderzoek gehouden om het plastic sentiment onder consumenten te meten. 75 procent koopt liever zonder verpakking, omdat ze denken dat die overbodig is. Tsja, wanneer geen enkele supermarkt de moeite neemt om het uit te leggen, is deze uitslag niet vreemd.
Geen flauw idee waarom AH niets uitlegt
Waar komt toch die angst vandaan om de consument mee te nemen en op te voeden? Het lijkt wel de grootste Gotspe in retail denkbaar: geef je klant geen belerende kennis mee, dat wil hij absoluut niet. Hij zal je straffen door naar de concurrent te gaan. Ik geloof daar werkelijk geen bal van. Natuurlijk moet de toon juist getroffen zijn, maar De Consument is niet massaal te stom om te poepen. Dat bleek ook in de Facebook-discussie nadat ik mijn duit in het zakje deed. De toon sloeg om, er kwamen vragen en het sentiment zakte naar ‘Waarom vertelt Albert Heijn me dit niet?’ Ik moest op die laatste vraag het antwoord schuldig blijven. Ik heb werkelijk geen flauw benul waarom Albert Heijn het niet uitlegt. Probeer het eens, Albert Heijn. Je zult versteld staan. Het zou mij niet verbazen wanneer je voor de helderheid wordt beloond. 
Deze opinie verscheen eerder deze maand op Distrifood
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat is belangrijker: iets meer voedselafval of meer plastic in de wereld? Aan het eerste kun je eenvoudig wat doen (gft, varkensvoer etc), het tweede is een groeiend probleem zonder eenvoudige oplossing.
Als we hightech oplossingen nodig hebben om problemen ontstaan door andere hightech oplossingen op te lossen, zijn voornamelijk techneuten heel blij. De rest van de wereld zit er maar mee.
... en vermeld in ieder geval de plukdatum van alle voorverpakte groentes. Nu wordt net gedaan alsof de kwaliteit (o.a. vitamines) behouden blijft en niet achteruit holt bij dat zogenaamd vers houden in plastic met een lang voortraject van verpakken en te koel opslaan tot de levering.
Verse groentes zijn overigens veel langer houdbaar dan oude (in plastic voorverpakt).
Nederland is een klein land met een naar verhouding lang logistiek traject. De veldsla bij de Intermarché in Frankrijk ligt vaak in open kisten waar je zelf de gewenste hoeveelheid uit moet pakken. Vers en droog, want anders hadden ze het wel voorverpakt aangeleverd gekregen. Mensen verplichten om telkens een andere hoeveelheid te kopen dan nodig is, leidt zeker tot voedselverspilling. Daarom zijn bij mij in Nederland de groenteboer en slager favoriet geworden.
Wij scheiden geen verpakkingsplastic meer.
Volkomen hypocrisie.
De consument, die ongevraagd met steeds meer plastic verpakkingen wordt geconfronteerd, wordt ten onrechte beschouwd als de hoofdschuldige die beter moet scheiden en zorg dragen.
De werkelijke labbekakken zitten in den Haag en verdommen het om verpakkingsrichtlijnen te geven (*).
Inmiddels wordt de enorme berg niet recyclebare plastics (folie & 'mix') zo groot dat het een ernstig probleem wordt nu China als 'allesbrander' afhaakt. Eerder haakte Duitsland ook als importeur af.
Typerend voor de hypocrisie: bij het scheiden van verpakkingsplastics mogen wij grote 'harde' plastic voorwerpen niet toegevoegen, terwijl juist deze tot granulaat zijn te verhakselen, wat nog extruderen en/of spuitgieten mogelijk maakt.
De grote boosdoeners zijn de grootwinkelbedrijven en alle supermarkten die ongeremd verder mogen gaan. Zelfs al individuele paprika's ingesealed tegengekomen.
Ik heb voorzichtig begroot wat het scheiden van verpakkingsplastics (mix en folie) de gemeenschap kost, wanneer niet direct als huisvuil wordt verbrand, maar via een ingewikkelde omweg langs allerlei gesubsidieerde bedrijven en bedrijfjes toch beland in de ....? Vuilverbranding....!
Ik kom voorzichtig uit op honderden miljoenen gesubsidieerd aan nutteloos transport, scheiding subsidie voor falende scheiding, arbeid, tijdelijke opslag, vergoedingen aan gemeenten voor scheiding, etc. etc.
Zeer gemotiveerd voor een ecologisch gezond milieu, doen wij niet meer mee.
(*)
Op z'n minst zou men wettelijk kunnen omschrijven welke plastics wel en niet gebruikt mogen worden voor verpakkingen, en ook welke additieven zouden mogen worden toegepast om de basisplastics te modificeren zoals gebeurt voor de voedingsindustrie.
Er is een complexe, ongeremde wildgroei van diversiteit.
De echte vervuilers doen niets, en degene die uiteindelijk met de rommel zit, wordt letterlijk en figuurlijk belast.
Het onderwerp van mijn column voor Foodmagazine was niet 'is plastic duurzamer', maar het totale gebrek aan uitleg voor de gemaakte keuze. Daarop is geen van de drie reacties ingegaan.
Hans #3, je hebt gelijk dat de recyclering van plastic een hele lastige is. De zogeheten 'kritieke massa' (het punt waarop het economisch haalbaar wordt) is nog niet in zicht, mede door het enorme aantal plasticsoorten. Ik was eens bij van Gansewinkel ('Afval bestaat niet') en daar werd in de stroom plastics de chloorhoudende met een lichtscanner geïdentificeerd en er vervolgens met een luchtstroom uitgeblazen in een andere luchtstroom. Heel ingenieus, maar slechts een deel van het probleem. Uiteindelijk is het vollledig scheiden niet mogelijk en eindigt veel inderdaad in de verbrandingsoven. Wellicht dat het beperken van het aantal soorten plastics kan helpen om hergebruik te stimuleren. De consument opzadelen met 16 afvalbakjes voor 16 verschillende plastics gaat in elk geval niet werken.
Joep #2, de korte logistieke keten in Nederland is wereldvermaard. Reden zelfs waarom Carrefour in het verleden geen overnames heeft gedaan hier. Dus je analyse klopt niet helemaal denk ik.
Mark #4, Misschien niet helemaal in lijn met jouw artikel, maar een supermarkt wil niet graag toegeven wat de reden is van die verpakkingstrend van de laatste tijd. Juist met een kort logistiek traject is conserverende verpakking helemaal niet meer nodig. Ben natuurlijk wel benieuwd of supermarkten met meer uitleg komen in plaats van ontwijkende antwoorden.
Langer vers of hygiënischer wordt wel eens gezegd, maar dat lijken mij beide uitvluchten om de werkelijke reden heen. Zo is door veel producten een ras gekozen dat ineens volledig geoogst kan worden, terwijl de vraag in de tijd gespreid is. Uitgekiende opslag, zo nodig in afzonderlijke verpakking is daar het antwoord op, maar veel consumenten willen echt vers.
Het traject van opslag naar supermarkt kan nog zo kort zijn, maar uiteindelijk gaat het om het traject vanuit de grond of kas naar consument wat telt.
Verpakking is niet zaligmakend.
Hel is bekend dat in plastic voorverpakte wortelen na lange tijd koel te zijn opgeslagen, zeer snel zwarte schimmel kunnen krijgen zodra de temperatuur verandert (winkeltemperatuur) en verwijdering van de verpakking. Je kunt het er meestal nog van afschillen, maar weggooien zal vaker gebeuren. Verse onverpakte wortelen, ook ingekuilde, kunnen weken worden bewaard, gewoon los in de groentenbak van de koelkast of andere koele ruimte.
De gewone kropsla uit eigen land ligt vaak afzonderlijk in een open plastic zakje, terwijl die bij de groenteboer tegen elkaar in kisten ligt, veel sappiger, steviger en veel zwaarder zoals ook bij Carrefour, Intermarché en anderen. De snijwond is nog licht van kleur en je doet er zonder problemen een week mee, zeker als je na een aantal dagen de krop nog eens nat maakt. Over de (winter) andijvie maar niet te spreken, die ligt hier bij de PLUS verlept, in open plastic zakjes, veel te klein, nog zonder kropvorming, laat staan met gebleekt hart. Maar dat kan een wens zijn van de supermarkt, in ieder geval niet van mij als consument.
Overigens worden bij Carrefour, de andere Franse Supermarkten, dag- en weekmarkten, bakker, slager al langer dan een jaar geen plastic zakken meer gebruikt, maar zakken van een beter recyclebaar materiaal dat thuis op de composthoop ook goed verteert. Ik heb een foto van de opdruk gemaakt.
60 Miljoen consumenten vinden dit prima (Frankrijk)!
Statiegeld op blikjes en flesjes? 60 miljoen mensen vinden het prima (Duitsland)!
Waarom niet allang bij ons verplicht, ook al is het iets duurder? Aan de techniek zal het niet liggen, die is er al lang. Het lijkt soms wel of de supermarkten het hier voor het zeggen hebben.
Sorry voor dit lange betoog dat langs de rand van dit topic schuurt, maar onnodige verpakking, milieuvervuiling, plastic soep in de zeeën, willen we nou eenmaal terugdringen, we zijn daarin al véél te ver gegaan.......