De Duitse federale overheid overweegt gratis openbaar vervoer in te voeren om te kunnen voldoen aan de EU-normen voor de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof. Het voorstel staat in een brief aan EU-milieucommissaris Karmenu Vella, schrijft The Guardian. Het is een verrassend voorstel van ‘autoland’ Duitsland. Kennelijk wil de landsregering haast maken met maatregelen om te voldoen aan de EU-regels en het door 'dieselgate' geschonden blazoen op te poetsen.
Andere voorstellen om de luchtkwaliteit te verbeteren zijn verminderde-uitstoot-zones, strengere normen voor vrachtwagens en aanmoedigen van autodelen en elektrische auto’s. Bonn, Essen, Herrenberg, Reutlingen en Mannheim gaan het gratis OV testen. De Deutscher Städtetag, de Duitse VNG, staat achter het plan maar vindt dat het rijk de kosten op moet hoesten.
The Guardian - German cities to trial free public transport to cut pollution
Andere voorstellen om de luchtkwaliteit te verbeteren zijn verminderde-uitstoot-zones, strengere normen voor vrachtwagens en aanmoedigen van autodelen en elektrische auto’s. Bonn, Essen, Herrenberg, Reutlingen en Mannheim gaan het gratis OV testen. De Deutscher Städtetag, de Duitse VNG, staat achter het plan maar vindt dat het rijk de kosten op moet hoesten.
#3 Jordi. De verstedelijking neemt toe, en dit soort ideeen is inderdaad iets voor stedelingen. Je krijgt een soort kantelpunt in een stad als Parijs of Amsterdam, als je in de stinkende file staat in je 'vrije' auto, als je naast je ziet de metro met af en aan mensen: snel en efficient. In de campagne is het heel andere koek.
Waarom de mensen liever de auto pakken dan het openbaar vervoer.
- niet afhankelijk van tijden
- kan van deur tot deur
- niet hoeven overstappen.
- geen last van vertragingen.
- geen irritante medereizigers.
- kortere reistijd.
- vrijheid en onafhankelijkheid.
Jos van Vonderen de meesten die met dit soort ideeën komen zijn stedelingen.
Ben dan wel benieuwd hoe dit betaald gaat worden.
Wordt het de gebruiker van een auto of toch uit algemene middelen?
In beide gevallen ben je als bewoner van het platte land hoe dan ook de Sjaak. Of wordt men hier voor gecompenseerd in je belastingen?
Op zich slim om openbaar vervoer te promoten, want dat kan ook het vervoer van de toekomst worden, wat ook te lezen valt in een artikel van Jan Peter over Elon Musk (die er tegen is overigens, Elon Musk dus).