Mensen met weinig kennis over gezonde voeding maken gezondere keuzes als bij zo'n gezonde keuze een plaatje staat in plaats van een tekst die zegt dat die keuze gezond is. Mogelijk moet de promotie van gezonde voeding op de schop. Maak duidelijk dat het lekker is.
Twee Amerikaanse wetenschappers van Stony Brook University verdeelden 193 mannen en vrouwen, tussen de 18 en de 65 jaar, in twee groepen. De ene groep kreeg een plaatje van een fruitsalade te zien, de andere een beschrijving van die fruitsalade. De deelnemers moesten aangeven of de salade hen gezond leek en lekker. Al snel bleek, dat mensen die niet in de eerste plaats op gezondheidsaspecten letten vooral de smakelijke kant van de voedingsmiddelen belangrijk vonden. Gezondheidsbewuste mensen waren minder gevoelig voor die genotsaspecten. Volgens de onderzoekers hadden zij waarschijnlijk meer kennis over gezond eten omdat: “…hun voornaamste motivatie bij voedselkeuzes het gebruiken van gezond voedsel is.”
Het is waarschijnlijk beter om de smakelijke kant van gezond voedsel te benadrukken dan te hameren op de gezonde aspecten van dat voedsel, schrijven de onderzoekers die het experimentje deden. Het onderzoek verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Food Quality and Preference. De uitkomsten sluiten aan bij eerder onderzoek uit 2017, waarin groenten meer werden gewaardeerd wanneer zij met genotzuchtige termen werden beschreven. ‘Sweet ’n sizzlin, bijvoorbeeld. Gezond voedsel heeft, kortom, betere marketing nodig. Je moet duidelijk maken dat het lekker is in plaats van vertellen dat het zo gezond is.
Of broccoli er ook daadwerkelijk lekkerder van wordt, is nog even de vraag. Maar een smakelijke peer, ananas of lekkere zoete tomaat kunnen het probleem niet zijn.
Dit artikel afdrukken
Het is waarschijnlijk beter om de smakelijke kant van gezond voedsel te benadrukken dan te hameren op de gezonde aspecten van dat voedsel, schrijven de onderzoekers die het experimentje deden. Het onderzoek verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Food Quality and Preference. De uitkomsten sluiten aan bij eerder onderzoek uit 2017, waarin groenten meer werden gewaardeerd wanneer zij met genotzuchtige termen werden beschreven. ‘Sweet ’n sizzlin, bijvoorbeeld. Gezond voedsel heeft, kortom, betere marketing nodig. Je moet duidelijk maken dat het lekker is in plaats van vertellen dat het zo gezond is.
Of broccoli er ook daadwerkelijk lekkerder van wordt, is nog even de vraag. Maar een smakelijke peer, ananas of lekkere zoete tomaat kunnen het probleem niet zijn.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nee nu wordt ie mooi!
Weer een Babylonische spraakverwarring. Uit het stuk blijkt dat de consument geen verschil kan maken tussen lekker en gezond. Kunnen vermeende deskundigen dat wel? Lekker kunnen we wel beoordelen maar gezond is veel lastiger en moet je veel meer weten over hoe geproduceerd .
Hoe gezond was de bodem waarop het voedsel gegroeid is, Hoe was de fysische, biologische en chemische toestand van de bodem? Hoe was de structuur en het bodemleven? Hoe is er gestuurd na monitoring tijdens de groei? Was het geteelde voedsel voldoende afgerijpt voor het geoogst was? Wie heeft op al deze vragen een antwoord en kan garanderen dat de gegevens kloppen?
Hoe krijg je de relevante informatie bij de consument?
Pas dan kan hij beoordelen wat gezond is.
Arnold, het experimentje laat zien wat mensen tot aankopen brengt. Vlgs de theorie van de onderzoekers, maar die is plausibel. Ik ga toch geen lekkere meloen eten omdat die zo gezond is? En zo'n vieze broccoli wil ik al helemaal niet omdat die gezond is. Dan zoek ik wel wat lekkers. Spruitjes!
Dick het hilarische is dat de smaak van de meloen, broccoli en spruitjes, maar ook van al ons voedsel, die jij noemde beïnvloed wordt door de inhoud. Dat wist jij niet he, geef maar toe.
Kenners zeggen het voedsel met inhoud weer smaakt als het eten van oma, of vond jij die niet lekker, te jong zeker.
Bij het lezen van de titel moet ik onmiddellijk aan iets totaal anders denken. Er is een krachtige stroming die 'zorg op afstand', eHealth wil bevorderen. Waarom dat zo is voert nu te ver (en wellicht weet u dat wel). Het gevolg is wel dat het fenomeen eHealth apart is gezet, ja, verbijzonderd. Dat werkt niet zo goed. Er zijn geluiden dat het hierbij eigenlijk 'gewoon' om Health, zorgverlening, gaat. Misschien in een ander jasje, maar vaak (zoals in de GGZ) beter dan traditioneel. Dat inzicht begint nu pas echt voet aan de grond te krijgen. Volg de media maar.
Dus dat idee van een andere positionering van 'gezond voedsel' is zo gek nog niet.....
Ik denk dat daarom een pak sap met afbeeldingen van het fruit wat er volgens de naam in zou moeten zitten ook eerder verkoopt dan als er alleen maar de naam op het pak staat, dus bijv niet alleen het woord sinaasappelsap, maar dan ook plaatjes van sinaasappels en hoe natuurlijker de plaatjes, dus ook weer verschil in alleen wat tekeningen van sinaasappels of een mooie foto van sinaasappels aan de takken met een zonnetje erachter beinvloed ook weer of iemand dat sneller koopt. De mens wordt door zijn eigen ogen bedrogen wat ie wel of niet denkt/vindt dat lekker dan wel gezond is, terwijl je gezonde verstand als eerste zou moeten spreken. Maar helaas werkt dat gewoon niet bij de meeste mensen.
Een doorsnee persoon kan zich nl ook niet indenken dat broccoli lekker kan zijn. Ik lust het niet gekookt, maar kleine roosjes roerbakken met andere groente, kip en een boemboe smaakt het heerlijk. En dat is wat de doorsnee consument moet doen, bedenken hoe je het lekker kan maken. Als er een plaatj op die broccoli zit met een heerlijk roerbakgerecht waar het door zit zal die persoon die broccoli dus ook sneller kopen.