Unilever dreigt met het stoppen van adverteren op grote digitale platforms als Facebook en YouTube (Google). De multinational wil dat zijn klanten meer gereguleerd nieuws te zien krijgen.
Dat bericht de Belgische zakenkrant De Tijd. Het wasmiddelen- en voedingsbedrijf vindt dat de techreuzen kinderen te weinig beschermen, en teveel boodschappen toelaten die aanzetten tot haat en verdeeldheid aanwakkeren. Dat stelt marketing-directeur van Unilever Keith Weed vandaag op het jaarlijkse IAB Annual Leadership Meeting, een belangrijke digitale marketing conferentie in Californië.
Hiermee reageert het Brits-Nederlandse bedrijf op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. "Als een van de grootste adverteerders in de wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien. We kunnen niet doorgaan met het pompen van geld in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie", aldus Weed. Volgens Weed moeten de techreuzen stoppen met slaapwandelen en actie ondernemen.
Met een marketingbudget van €7,7 miljard is Unilever de op een na grootste adverteerder ter wereld, na Procter & Gamble. Van dit budget besteedt het bedrijf ongeveer een kwart aan online advertenties. Vorig jaar zette het concern al stevig het mes in zijn marketing-uitgaven. Ook concurrent Procter & Gamble schroefde vorig jaar het online marketingbudget met $100 miljoen in een kwartaal terug. Dat deed het bedrijf omdat een groot deel van de advertenties op internet niet effectief waren of gebaseerd op valse bezoekcijfers.
Facebook en Google hebben nog niet gereageerd op het bericht.
Dit artikel afdrukken
Hiermee reageert het Brits-Nederlandse bedrijf op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. "Als een van de grootste adverteerders in de wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien. We kunnen niet doorgaan met het pompen van geld in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie", aldus Weed. Volgens Weed moeten de techreuzen stoppen met slaapwandelen en actie ondernemen.
Met een marketingbudget van €7,7 miljard is Unilever de op een na grootste adverteerder ter wereld, na Procter & Gamble. Van dit budget besteedt het bedrijf ongeveer een kwart aan online advertenties. Vorig jaar zette het concern al stevig het mes in zijn marketing-uitgaven. Ook concurrent Procter & Gamble schroefde vorig jaar het online marketingbudget met $100 miljoen in een kwartaal terug. Dat deed het bedrijf omdat een groot deel van de advertenties op internet niet effectief waren of gebaseerd op valse bezoekcijfers.
Facebook en Google hebben nog niet gereageerd op het bericht.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Iets met vossen en prediken ?
Het "echte nieuws" van die in vroeger tijden nog onafhankelijke, degelijke NRC:
suikerbijlagen en andere ongetwijfeld financieel interessante al dan niet verkapte infomercials.
Zelfs het CBS laat zich tegenwoordig inhuren voor opwekkende berichtjes over onder meer onze portemonnee door de tot kankerproporties uitgegroeide PR-afdelingen en spindoctors van onze integere Rutte & Co.
Over gemanipuleerde WODC-rapporten, Groningen, Lelystad, en VVD-bijeenkomsten waar angst voor Russische expansie wordt aangepraat door leugenachtige volksverlakkers die de NAVO en de EU zelf het liefst tot aan Moskou zien expanderen, en ons na hun carriëre als Minister van Defensie onder meer waardeloze onbetaalbare vliegende JSF-bakstenen, en nu ook nog een carte blanche van miljarden voor nieuwe Walrus-V2 duikbootjes proberen aan te praten, zullen we het maar weer even niet hebben.
#8, Hans, het NRC zit achter een mooie muur. Krijg je dat weer, als je het echte nieuws wilt lezen.
Het gebeurde regelmatig, Wouter, met advertentiebudgetten de redactie naar je hand proberen te zetten. Gratis p.r. vragen in ruil voor advertenties is ook zoiets. Ik het begin van mijn loopbaan in de reclame maakten we advertentie voor de Tuschinski theaters, nu Pathé. Bij de Volkskrant zat een filmcriticus die regelmatig nogal zuur films beoordeelde, de klant verordonneerde niet langer in de Volkskrant te adverteren. In de gevallen die ik ken, duurde die ban meestal niet zolang. Zeker daar waar het toonaangevende media betroffen.
Wat is de andere wending Hans? Ik lees hetzelfde.