“Jack Ma, de CEO van Alibaba, speelt graag de rol van visionaire ondernemer”, zegt Chinakenner Jonathan Holslag. “En voor een deel klopt dat ook. Hij maakt uitstekend gebruik van technologie en slaagt erin om de banksector meer en meer overbodig te maken met zijn betalingssysteem Alipay. Dat zijn verdiensten waar je niet naast kan kijken. Toch mag je niet uit het oog verliezen dat Alibaba voor een heel groot stuk gesteund wordt door de Chinese staat, die de lokale markt afschermt voor Alibaba. Dat is een markt van maar liefst 1,4 miljard potentiële consumenten, die toelaat dat het bedrijf hele grote winsten maakt. Winsten die het vervolgens kan gebruiken om buitenlandse markten te veroveren en lokale spelers te versmachten. Dat gebeurt niet toevallig. Het is een bewuste politieke en economische strategie. Alibaba is voor de Chinese staat een wapen in de handelsoorlog met Europa en de rest van de wereld. Hetzelfde geldt voor JD.com.”
Dat zegt Chinakenner en hoogleraar Internationale Betrekkingen (Vrije Universiteit Brussel) Jonathan Holslag op zowel Gondola als Knack.
Gondola - ?Alibaba is een wolf in schaapskleren?
Dat zegt Chinakenner en hoogleraar Internationale Betrekkingen (Vrije Universiteit Brussel) Jonathan Holslag op zowel Gondola als Knack.
Nederland als kolonie van China
Je kunt meesmuilen met de kreet 'America first', omdat de stroming zowel zichzelf beschermt naar buiten, maar ook door protectie mondiaal spanning vergroot. En daardoor om meer ‘self supporting’ van de EU vraagt.
Niet alleen militair, maar ook economisch.
De afhankelijkheid door import van China is enorm.
Dat gebeurt nu op traditionele wijze met containervaart met steeds grotere schepen en straks met een ‘zijderoute’ op rails. Vanuit een twijfelachtige politiek ‘verkochten’ Nederland en België de backbone van hun interne container handling-faciliteiten, de havens Rotterdam (ECT) en Antwerpen (div. Naties) aan resp. China en Singapore.
Om een beetje ondoordacht hun handel op deze havens ‘aantrekkelijker’ te maken...
Inmiddels kocht China ook de belangrijkste havens in Piraeus op, op het moment dat Griekenland in enorme financiële problemen zat, om zo een kortere doorgang via het Suezkanaal te creëren naar West- en Oost-Europa.
Waarom de EU zelf niet ten gunste van Griekenland de aankoop financierde voor meer controle, blijft een vraag.
China bedong zelfs in dit EU-land niet onderhevig te hoeven zijn aan sociale akkoorden voor werknemers..
Dus analoog aan de schimmige macht door de internetkeizers, die direct over de grenzen heen de privacy van EU-burgers beheren en exploiteren is het niet verwonderlijk, dat China hard werkt aan een ‘direct customer export-service’ via internet.
Als die zich massaal en diffuus in miljarden koop-acties ontwikkelt, wordt het controleren aan EU-grenzen ondoenlijk, waar nu de container handling al zeer complex is.
Zelfs met importheffing ter protectie van de eigen producten, wordt dat een bizar gevaarlijk alternatief, omdat de bestaande distributie kanalen (tussenhandel) tot een minimum beperkt worden en ontweken worden..
Zoals de EU nu al totaal geen grip meer heeft op de privacy van haar burgers, zal dat ook gebeuren met internet-verkoop.
Nog niet gesproken over het feit dat importheffing proportioneel extreem hoog moet worden, omdat de Alibaba prijzen bizar laag zijn. Je spreekt niet van procentuele verschillen, maar in veel gevallen van enkele factoren ‘maal’.
Kolonialiseren als machtsmiddel gaat niet meer per (zeil)schip en geweer;
de nieuwe kolonisator overrompelt economisch en geeft zijn overheersende macht gestalte via internet.
Wij zijn, en dat kan het CBS exact berekenen, voor een bepaald percentage al economisch een kolonie van China…
De kijk van Jonathan Holtslag vind ik verfrissend vergeleken bij de velen hier die de wereld nog steeds vanuit het Westerse perspectief beschouwen.