Dat schrijft de Standaard. Bij 2 pakken Mars, Twix of Snickers krijg je maar liefst 4 zakjes stickers. Bij zulke producten gaat het hard. Dat wil een kind natuurlijk. Wie hetzelfde aantal stickers niet met snoepgoed maar voeding die voor dagelijks gebruik bedoeld is, wil verdienen is, volgens een sommetje van de krant, €80 kwijt. "Twaalf kilo ajuinen, een kilo bosbessen of een wintervoorraad Philadelphia-kaas: dat kan ook", schampert De Standaard.

De krant vroeg het oordeel van Professor Patrick Mullie, voedingsexpert aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij vindt het "perverse marketing." Mullie: “Supermarkten surfen mee op de gezondheidshype, maar eigenlijk hebben ze één doel: winst maken. Dat mag, het is niet hun taak om ons gezond te doen eten. Maar de klant zo misleiden, is pure manipulatie.”

Delhaize spreekt van een uitzondering. "Het draait rond gezond eten, maar af en toe een snoepje mag wel binnen een gezond eetpatroon."
Lidl voert in Nederland een Vitamini-campagne die er op lijkt maar niet de omzet in snoep extra stimuleert. Bij de kassa krijgt de klant een aantal zegeltjes, gerelateerd aan de hoogte van het af te rekenen bedrag. Voor een kaart met vijftien zegels - snel vol als buurvrouw ook mee spaart - krijgt een kind een knuffel. Een popje dat iets weg heeft van een vrucht of groente.
Dit artikel afdrukken