Het pannenkoekenhuis heeft de Nederlander door de crisis geholpen. Toen de economie instortte boden de uitspanningen met de traditionele pannenkoek-met-spek-en-stroop een goedkoop uitje. De branche groeide dan ook in 10 jaar met 16%. Maar ook nu het economisch weer goed gaat, heeft de pannenkoek een grote toekomst, schrijft horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners in een eigen uitgave. Niet als oubollige deegwaar maar als hip streetfood.

De groei van het aantal pannenkoekententen in de stad is namelijk opvallend: vorig jaar met maar liefst 31%. In de stadse gebieden mikken de tenten op toeristen en trendy stedelingen, met eigentijds interieur en een moderne menukaart. Volgens Van Spronsen is de pannenkoek bij uitstek geschikt als fastfood, omdat hij past “in het tijdsbeeld van gezond, snel, lokaal en authentiek”. De verwachting is dan ook dat bakkers van trendy pannenkoeken, zoals de Japanse okonomiyaki, Amerikaanse pancakes en natuurlijk Nutella-crèpes een gestage groei tegemoet kunnen zien.

De traditionele uitspanning buiten de stad blijft wel bestaan, nabij toeristische gebieden en populair onder senioren, gezinnen en dagjesmensen.
Dit artikel afdrukken