De oer-Hollandse pannenkoek wordt het nieuwe streetfood, meldt een welingelicht horeca-adviesbureau. Heeft het oude restaurant nog toekomst?
Het pannenkoekenhuis heeft de Nederlander door de crisis geholpen. Toen de economie instortte boden de uitspanningen met de traditionele pannenkoek-met-spek-en-stroop een goedkoop uitje. De branche groeide dan ook in 10 jaar met 16%. Maar ook nu het economisch weer goed gaat, heeft de pannenkoek een grote toekomst, schrijft horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners in een eigen uitgave. Niet als oubollige deegwaar maar als hip streetfood.
De groei van het aantal pannenkoekententen in de stad is namelijk opvallend: vorig jaar met maar liefst 31%. In de stadse gebieden mikken de tenten op toeristen en trendy stedelingen, met eigentijds interieur en een moderne menukaart. Volgens Van Spronsen is de pannenkoek bij uitstek geschikt als fastfood, omdat hij past “in het tijdsbeeld van gezond, snel, lokaal en authentiek”. De verwachting is dan ook dat bakkers van trendy pannenkoeken, zoals de Japanse okonomiyaki, Amerikaanse pancakes en natuurlijk Nutella-crèpes een gestage groei tegemoet kunnen zien.
De traditionele uitspanning buiten de stad blijft wel bestaan, nabij toeristische gebieden en populair onder senioren, gezinnen en dagjesmensen.
Dit artikel afdrukken
De groei van het aantal pannenkoekententen in de stad is namelijk opvallend: vorig jaar met maar liefst 31%. In de stadse gebieden mikken de tenten op toeristen en trendy stedelingen, met eigentijds interieur en een moderne menukaart. Volgens Van Spronsen is de pannenkoek bij uitstek geschikt als fastfood, omdat hij past “in het tijdsbeeld van gezond, snel, lokaal en authentiek”. De verwachting is dan ook dat bakkers van trendy pannenkoeken, zoals de Japanse okonomiyaki, Amerikaanse pancakes en natuurlijk Nutella-crèpes een gestage groei tegemoet kunnen zien.
De traditionele uitspanning buiten de stad blijft wel bestaan, nabij toeristische gebieden en populair onder senioren, gezinnen en dagjesmensen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Cijfers: in 10 jaar groeide het aantal pannenkoekenrestaurants in Nederland van 330 naar 384 bedrijven, in de 4 grote steden van 26 naar 34. Utrecht had - en heeft - welgeteld 1 pannenkoekenrestaurant.
Ja, en wat dacht je van Overijssel, gestegen met 56% t.o. van 16% gemiddeld Nederland. Wat is daar aan de hand? Ik bedoel, zo goedkoop zijn de pannenkoeken niet meer.
En laten we misschien nog wel hippere Flammkuchen niet vergeten.
SNEL idd. GEZOND: 100% witte patentbloem, wat ei, watermelk, zout, stroop of suiker.
Het nieuwste van het nieuwste op pannenkoekengebied: dik, hoog en wobbly. De hippe Japanse versie maak je met geklopt eiwit en bak je in een metalen gietvorm om de indrukwekkende hoogte te bereiken. De BBC voorspelt dat Japanse pancakes dit jaar een grote foodtrend worden. Volgens Charles Banks van het online platform The Food People heeft dat te maken met “het fenomeen dat mensen simpele maaltijden willen veranderen in een luxe ervaring”. Zelf proberen? De BBC-site GoodFood biedt een recept om de heen-en-weer-bewegende, fluffy pancakes thuis te maken.