Boodschappen doen bij Amazon Go voelt als diefstal. "Ben ik nou een winkeldief?", vraagt een Twitteraar zich af. Je hoeft niet meer met je portemonnee langs een caissière of zelf-betaalkassa. Kassaloze winkels en restaurants zijn in opkomst. Bij CaliBurger en KFC bestel en betaal je met je glimlach.
Maandag opende Amazon zijn kassaloze gemakswinkel in Seattle voor het grote publiek. Amazon toont zich enthousiast over de openingsdag. Klanten vinden het een gekke ervaring, weet de DailyMail. Op Twitter laten verschillende bezoekers weten dat ze zich bijna een winkeldief voelden bij het zonder betalen verlaten van de winkel, of als de technologie een product over het hoofd zag.
De kassaloze-opening was een happening. Dat klanten in de rij moesten staan om de kassaloze super, die belooft geen wachtrij te hebben bij het betalen, binnen te komen, zorgde meteen voor de nodige ironische commentaren.
Glimlach
Contactloos betalen of bestellen zonder menselijke interactie is in opmars. Denk aan de kleine buurtwinkels zonder personeel van de Chinese supermarktketen Auchan of de volledig geautomatiseerde grab n’ go grocery stores van de Amerikaanse onderneming Shotput. Bij de Californische hamburgerketen CaliBurger bestel je op basis van gezichtsherkenning. Wil je hetzelfde eten als bij je vorige bezoek? Lach naar de camera in de bestelzuil en je vorige bestelling komt op het scherm. Dankzij een eerder aangemaakt loyalty account herkent de bestelzuil de klanten. Als de nieuwe technologie in Pasadena bevalt, rolt CaliBurger het wereldwijd uit. Wie weet houdt deze onzichtbare kunstmatige medewerker het langer uit dan robot Fabio, die al na een week dienst in een Brits supermarktfiliaal het veld moest ruimen.
CaliBurger laat je nog wel zelf betalen met een pinapparaat aan de zuil. De volgende stap wordt betaling met gezichtsherkenning. Zo ver is Alibaba al een tijdje. Sinds vorig jaar bestel èn betaal je bij de KFC-vestiging in Alibaba’s hoofdkantoor in Hangzhou met behulp van gezichtsherkenning. Een live-ness detection-algoritme verifieert of er daadwerkelijk een persoon voor de bestelzuil staat en er geen foto of filmpje getoond wordt. Invoeren van je telefoonnummer dient als laatste check. Gebruikers hebben van te voren een account aangemaakt in de Alipay app en gezichtsherkenning geactiveerd en goedgekeurd. Ook met een gekke pruik, make-up of een groep vrienden om je heen bestel en betaal je met gemak je hamburger of frietjes. De scanner pikt je er zo uit.
Dit artikel afdrukken
De kassaloze-opening was een happening. Dat klanten in de rij moesten staan om de kassaloze super, die belooft geen wachtrij te hebben bij het betalen, binnen te komen, zorgde meteen voor de nodige ironische commentaren.
Glimlach
Contactloos betalen of bestellen zonder menselijke interactie is in opmars. Denk aan de kleine buurtwinkels zonder personeel van de Chinese supermarktketen Auchan of de volledig geautomatiseerde grab n’ go grocery stores van de Amerikaanse onderneming Shotput. Bij de Californische hamburgerketen CaliBurger bestel je op basis van gezichtsherkenning. Wil je hetzelfde eten als bij je vorige bezoek? Lach naar de camera in de bestelzuil en je vorige bestelling komt op het scherm. Dankzij een eerder aangemaakt loyalty account herkent de bestelzuil de klanten. Als de nieuwe technologie in Pasadena bevalt, rolt CaliBurger het wereldwijd uit. Wie weet houdt deze onzichtbare kunstmatige medewerker het langer uit dan robot Fabio, die al na een week dienst in een Brits supermarktfiliaal het veld moest ruimen.
CaliBurger laat je nog wel zelf betalen met een pinapparaat aan de zuil. De volgende stap wordt betaling met gezichtsherkenning. Zo ver is Alibaba al een tijdje. Sinds vorig jaar bestel èn betaal je bij de KFC-vestiging in Alibaba’s hoofdkantoor in Hangzhou met behulp van gezichtsherkenning. Een live-ness detection-algoritme verifieert of er daadwerkelijk een persoon voor de bestelzuil staat en er geen foto of filmpje getoond wordt. Invoeren van je telefoonnummer dient als laatste check. Gebruikers hebben van te voren een account aangemaakt in de Alipay app en gezichtsherkenning geactiveerd en goedgekeurd. Ook met een gekke pruik, make-up of een groep vrienden om je heen bestel en betaal je met gemak je hamburger of frietjes. De scanner pikt je er zo uit.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ga de knappe dames achter de kassa missen..
Gaan we naar een contactarme wereld, met alle gevolgen van dien?
Contact-arm, maar we trainen onszelf wel in glimlachen Arnold, dat is ook wat waard :)
Fantastisch idee ! Op naar de contactloze wereld !
We zijn er ook aan toe, en klaar gestoofd. Kijk om je heen naar al die smartphone zombies (*) .
Slim van die internetkeizers; geef ze in plaats van echt menselijk contact 'fake-contact' en de gedebiliseerde massa kan elkaar emo's geven en de contact-lozen hadden nooit eerder zoveel 'sociaal' contact als nu met Kwetter en Feesboek... En ze zijn als was in je handen..
Volgende stap is uiteraard hun persoonlijk budget voor ze beheren.
En de bovenstaande topic is een tussenstap; want de volgende fase wordt een eppje op de dumbophone en je bestelhistorie (die nu al beheerd wordt door gladjoekels als Appi) komt in beeld en geeft een lijstje met suggesties, waar je dingen van kan 'delieten' en je bevestigt de opdracht met een 'selfie'.
De mensheid wordt een gestuurde consumptie-machine....
De industrialisatie van de geoliede massa's
(*)
Halve eeuw geleden dat ik in Rotterdam weer eens in een tram zat.
Iedereen (op een paar uitzonderingen na) zat iedereen zijn ego te bevredigen met gevinger op het smartfoontje.
Eén man las een boek.
Ik wilde naar hem toe om hem een hand te geven; mijn vrouw trok me aan m'n jas terug...
#4, Hans. Kan ook zijn dat er nu meer tijd vrij komt voor echte contacten, maar geloof jij dat?