Levensmiddelenproducent Honig is een 'challenge' begonnen. Op Facebook kan iedereen zien of het de familie Jongedijk uit Almere lukt 365 dagen Honig-gerechten te eten. Dat schiet anti-pakjes-en-zakjes-keukenprinses Karin Luiten in het verkeerde keelgat. Zij start een tegenoffensief: 365 dagen zónder pakjes. Wie gaat winnen?
Is Honig nu helemaal van het padje af? De pakjesgigant heeft een gezin uit Almere gecontracteerd om heel Nederland een jaar lang te laten meekijken in hun keuken. En daarin bereiden zij 365 dagen lang maaltijden ‘waar één of meerdere producten van Honig onderdeel van uitmaken’. Dus een gezin van vijf dat verplicht elke dag uit een pakje van Honig MOET eten. En dat heet dan een ‘challenge’ en ‘het goede voorbeeld geven.’ Ik verzin dit niet! Vader van het gezin is, het zal eens niet, een blogger die op deze manier kennelijk een bak geld wil verdienen. Wat is dat toch? Laatst ook al de hippe vegetariër die zich in duizend bochten wringt om te verantwoorden waarom ze in zee is gegaan met Maggi (‘Ik wil zorgen voor impact en Nederland op mijn eigen manier echt een klein beetje in beweging brengen op weg naar duurzamere en bewustere eetkeuzes’).
Moet ze helemaal zelf weten, zou je zeggen, pakjes vegetarische ‘kruidenmix’ met zout als hoofdingrediënt, maar die familie Jongedijk uit Almere heeft wel mooi drie bloedjes van kleine kinderen. Zie en huiver hoe een Honig-vrachtwagen pallet na pallet vol pakjes komt afleveren en het grut blij met de pakjes in de weer gaat. En dat alles onder het schijnheilige mom van ‘Honig moedigt Nederland aan om vaker met het gezin aan tafel te eten.’
Honig zet zichzelf namelijk maar al te graag neer als de redder in nood, als groentepromotor, als anti-verspilling en nu dus weer met gezinsgeluk. Natuurlijk, Honig wil pakjes verkopen, daartoe zijn ze hier op aarde, dat begrijp ik ook heus wel, maar dat is volstrekt niet hetzelfde als mensen gezond, gevarieerd en lekker laten eten. Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Kijk naar de pakjes ‘Limburgse aspergesoep’ met zout, aroma, palmvet, smaakversterkers, vulmiddelen, oh ja, en een half procent (0,5%) asperges. En dan met droge ogen ‘Verantwoorde keuze’ op de verpakking zetten. Terwijl je in zelfgemaakte soep moeiteloos een pond groente verwerkt. Zie de ‘Mix voor boerenomelet’ waar je zelf eieren en groente aan toe moet voegen. Of de ‘Mix voor Macaroni ovenschotel kip mozzarella tomaat’ waar je zelf nog macaroni, kip, mozzarella en tomaat bij moet kopen (en een ovenschotel). Het enige waar Honig voor zorgt is vulmiddel, palmvet, zetmeel, zout, suiker en wat specerijen. Dat is geen fatsoenlijke manier om mensen aan de groente te krijgen maar volksverlakkerij. In feite niets meer of minder dan een heel duur bouillonblokje.
Ach hemel, die arme familie Jongedijk uit Almere. Die moeten nu 365 dagen elke dag verplicht uit pakjes eten en daar continu blij over bloggen en vloggen en facebooken. Dat is toch zielig? Na dat jaar kunnen ze nog steeds niet koken, zijn de kinderen onherstelbaar verslaafd aan de muffe zoet-zoute pakjessmaak maar heeft Honig wél lekker een hoop spulletjes verkocht. Een jaar is lang hoor. Geen punt, zegt het Honig-team op Facebook, er hoort namelijk ook nog een verplichte diëtiste bij met een weekmenu om het gezin bij te sturen, ‘Dus dat zit wel goed!’ Ben wel benieuwd in wat voor bochten die zich gaat wringen rondom het overtollige gebruik van suiker en zout. Een diëtiste heeft namelijk eens tien van mijn recepten vergeleken met de pakjes-versie. Wat bleek? Zelf koken scheelde met gemak anderhalf gram zout per persoon per warme maaltijd. Wetende dat 6 gram wordt aanbevolen als dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen, scheelt dat dus een slok op een borrel.
OPROEP:
Kom op mensen, dat kunnen wij beter. Tijd voor een tegenoffensief. Een gezin kan mákkelijk 365 dagen eten zónder pakjes van Honig (of andere firma’s), en nog lekkerder ook. Hoe zullen we dat eens gaan aanpakken? Wetende dat ik natuurlijk geen multinationalbudget tot mijn beschikking heb… Alle ideeën zijn welkom. Ik heb alvast een speciale Facebookpagina gemaakt: 365 dagen zonder pakjes.
Dit artikel afdrukken
Moet ze helemaal zelf weten, zou je zeggen, pakjes vegetarische ‘kruidenmix’ met zout als hoofdingrediënt, maar die familie Jongedijk uit Almere heeft wel mooi drie bloedjes van kleine kinderen. Zie en huiver hoe een Honig-vrachtwagen pallet na pallet vol pakjes komt afleveren en het grut blij met de pakjes in de weer gaat. En dat alles onder het schijnheilige mom van ‘Honig moedigt Nederland aan om vaker met het gezin aan tafel te eten.’
Honig zet zichzelf namelijk maar al te graag neer als de redder in nood, als groentepromotor, als anti-verspilling en nu dus weer met gezinsgeluk. Natuurlijk, Honig wil pakjes verkopen, daartoe zijn ze hier op aarde, dat begrijp ik ook heus wel, maar dat is volstrekt niet hetzelfde als mensen gezond, gevarieerd en lekker laten eten. Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Kijk naar de pakjes ‘Limburgse aspergesoep’ met zout, aroma, palmvet, smaakversterkers, vulmiddelen, oh ja, en een half procent (0,5%) asperges. En dan met droge ogen ‘Verantwoorde keuze’ op de verpakking zetten. Terwijl je in zelfgemaakte soep moeiteloos een pond groente verwerkt. Zie de ‘Mix voor boerenomelet’ waar je zelf eieren en groente aan toe moet voegen. Of de ‘Mix voor Macaroni ovenschotel kip mozzarella tomaat’ waar je zelf nog macaroni, kip, mozzarella en tomaat bij moet kopen (en een ovenschotel). Het enige waar Honig voor zorgt is vulmiddel, palmvet, zetmeel, zout, suiker en wat specerijen. Dat is geen fatsoenlijke manier om mensen aan de groente te krijgen maar volksverlakkerij. In feite niets meer of minder dan een heel duur bouillonblokje.
Ach hemel, die arme familie Jongedijk uit Almere. Die moeten nu 365 dagen elke dag verplicht uit pakjes eten en daar continu blij over bloggen en vloggen en facebooken. Dat is toch zielig? Na dat jaar kunnen ze nog steeds niet koken, zijn de kinderen onherstelbaar verslaafd aan de muffe zoet-zoute pakjessmaak maar heeft Honig wél lekker een hoop spulletjes verkocht. Een jaar is lang hoor. Geen punt, zegt het Honig-team op Facebook, er hoort namelijk ook nog een verplichte diëtiste bij met een weekmenu om het gezin bij te sturen, ‘Dus dat zit wel goed!’ Ben wel benieuwd in wat voor bochten die zich gaat wringen rondom het overtollige gebruik van suiker en zout. Een diëtiste heeft namelijk eens tien van mijn recepten vergeleken met de pakjes-versie. Wat bleek? Zelf koken scheelde met gemak anderhalf gram zout per persoon per warme maaltijd. Wetende dat 6 gram wordt aanbevolen als dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen, scheelt dat dus een slok op een borrel.
OPROEP:
Kom op mensen, dat kunnen wij beter. Tijd voor een tegenoffensief. Een gezin kan mákkelijk 365 dagen eten zónder pakjes van Honig (of andere firma’s), en nog lekkerder ook. Hoe zullen we dat eens gaan aanpakken? Wetende dat ik natuurlijk geen multinationalbudget tot mijn beschikking heb… Alle ideeën zijn welkom. Ik heb alvast een speciale Facebookpagina gemaakt: 365 dagen zonder pakjes.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Haha superleuk Karin. We kunnen natuurlijk elke dag op de pagina van de Familie Jongedijk plaatsen wat we hebben gemaakt zonder zakjes of pakjes.
Maar serieus. Wie bedenkt dit? 365 dagen meteen ook maar. Een diëtiste erbij, betaald door Honig. De eerste reacties op Facebook liegen er ook niet om. Kijk hoe Honig zich in alle bochten wringt. #leukzo'nboemerang
Zou die bloggende papa Rogier zich realiseren dat zijn drie jonge kinderen nu voor de rest van hun (digitale) leven verbonden zijn aan Honig?
Wat valt Honig nou eigenlijk meer te verwijten dan een zouteloze reclamecampagne? Wat is het verschil tussen RTL die Samantha 'Barbie' de Jong en haar gezin smakeloze tv-programma's laat verkopen en Honig die de familie Jongedijk smakeloze etenswaar laat verkopen?
De keuze om hieraan mee te doen is gemaakt door vader en moeder Jongedijk. Net zoals Samantha de Jong de keuze maakte aan realitysoaps mee te doen.
Ik kijk er allebei liever niet naar. Vanwege die kinderen.
Als Honig het goed heeft aangepakt is er een ontheffing op het verbod op kinderarbeid aangevraagd bij de Inspectie SZW. Dat is namelijk verplicht wanneer je minderjarige kinderen laat werken in de commerciële sfeer. Aangenomen dat dat netjes gebeurd is, heeft de Inspectie SZW goedgekeurd dat drie jonge kinderen een jaar lang dagelijks in de commerciële sfeer werken. En daar mag van mij wel eens stevig over gediscussieerd worden.
Honig verkoopt gelukkig ook deegwaren als lasagnebladen, mie en spaghetti, en b.v. aardappelzetmeel.
Als het dan toch met de pakjes moet kunnen ze altijd nog een theelepel poeier toevoegen in plaats van het hele zakje.
Suggesties voor de anti-pagina: Knorr-mixen beter en gezonder namaken met zelf (vooraf) te mengen specerijmengsels. Het "Spice Wise"-boek heeft voorbeelden, meen ik.
Alternatief is om met de lezers op zoek gaan naar het allerlekkerste mengsel voor b.v. Gyrosvlees, of één van de andere populaire smaken.
Grootste waarde van de pakjes zit volgens mij in het niet hoeven nadenken, opzoeken, en mengen, op het moment dat er snel (vertrouwd) eten op tafel moet. Een pakje of zakje zonder rommel, dat al in de kast staat, kan het ongezonde pakje mogelijk vervangen.