Albert Heijn en Emté eindigden afgelopen jaar hoog in de 'Monitor' die Wakker Dier sinds 2015 bijhoudt van alle kiloknalleracties. Daaronder verstaat de dierenwelzijnsorganisatie "reclame maken in de folder voor vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk".

Vanaf deze week laat Wakker Dier met 2 televisiespotjes zien dat het de organisatie ernst is om de kiloknaller uit te rangeren. In het eerste spotje wordt Albert Heijn aangepakt. De Hollandse kip die Albert Heijn in de schappen heeft liggen is volgens Wakker Dier namelijk nog altijd niet goed genoeg. De 'tussenkip' is dan weliswaar geen plofkip, maar voldoet niet aan de minimumeisen van de 1 ster Beter Leven Keurmerk. En omdat Albert Heijn nu eenmaal marktleider is, is de impact van AH-vleesreclames meteen erg groot.


Emté, een andere koploper in het kiloknallerklassement, wordt aangepakt in een spotje over het kiloknallervarkensvlees. Varkens zonder ster beschikken over een leefruimte die overeenkomt met een winkelwagentje, zegt Wakker Dier.


De kiloknallervete heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een protest tegen lage prijzen, naar een protest tegen onvoldoende welzijnsverbetering. Prijspromoties van vlees mét sterren van de Dierenbescherming mogen tegenwoordig wel. Die beleidswijziging is het gevolg van de welzijnsverbetering die Wakker Dier aanvankelijk mede in gang heeft gezet, maar nu verder ontwikkeld wil zien.
Dit artikel afdrukken