Van 5 tot en met 11 maart 2018 vindt de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats, meldt Isabel Boerdam in een persbericht. Boerdam is de auteur van het blog ("het grootste vegetarische blog") en het boek De hippe vegetariër. Het is haar bedoeling om de Week Zonder Vlees tot een jaarlijks terugkerend evenement te maken.

Het is niet moeilijk te raden waar Boerdam haar inspiratie vandaan haalt. Al zes jaar op een rij konden Belgen meedoen met de 40 Dagen zonder Vlees-campagnes om te ervaren hoe makkelijk het kan zijn om minder vlees te eten. Afgelopen jaar deden ruim 114.000 Belgen mee, die gedurende de vastenperiode in totaal 6.440.464 m2 bespaarden op de ecologische voetafdruk van hun land, ofwel het equivalent van 7.427.286 baden vol water of de broeikasuitstoot van 7.188.236 autokilometers.
Dit jaar last de organisatie een pauzejaar in, om "dan weer fris te zien wat de toekomst misschien zou kunnen brengen".

De Vegetarische Slager kiest er niet voor om gezamenlijk op te trekken met leveranciers van producten die meer in de traditionele vegetarische hoek zitten, zoals producenten van tofu of bonenburgers
Boerdam drukt net als haar Belgische voorbeeld de winst van minder vlees eten uitin water en autokilometers. Eén volwassene die een week geen vlees eet, bespaart "7 maanden douchewater, 111 kilometer autorijden, 1 blije kip (consumptiegewicht) en 7 maanden werk voor een boom," volgens Boerdam.

Maar de Vegetarische Slager doet niet mee
Om de Nationale Week Zonder Vlees tot een "effectieve, collectief gedragen campagne" te maken en duidelijk te maken dat het een "niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap", heeft de campagne geen sponsors. Boerdam wist wel een 50-tal 'mooie foodbedrijven' voor haar initiatief te winnen. Daaronder zijn retailers Albert Heijn, Deen, Ekoplaza, Natuurwinkel, Oil & Vinegar, Shell (tankshops), Spar, Willem & Drees (maaltijdboxen) en Sodexo (bedrijfscatering). Opvallende afwezigen, schrijft MarketingOnline, zijn Jumbo, Lidl en Plus. De meeste A-merken die meedoen met de Week Zonder Vlees maken producten zonder vlees, werken aan minder vlees (kruidenmixmerken Knorr en Maggi) of verkopen juist vegetarische producten.

Wie juist niet mee doet, is de Vegetarische Slager. Desgevraagd liet mede-oprichter Niko Koffeman het marketingvakblad weten dat de Vegetarische Slager "een beetje een vreemde eend is in een gezelschap van ‘bedrijven die lang niet altijd streven de vleesbeleving zo dicht mogelijk te benaderen'". Koffeman zegt zich jaarrond in te zetten voor vleesvervanging en er niet voor te kiezen om "gezamenlijk op te trekken met leveranciers van producten die meer in de traditionele vegetarische hoek zitten, zoals producenten van tofu of bonenburgers".

De website voor de Nationale Week Zonder Vlees staat open voor inschrijvingen. Er hebben zich op dit moment 700 deelnemers gemeld. Tijdens de week zullen scholen, retailers - en dus ook de Vegetarische Slager, belooft Koffeman - en restaurants aandacht aan het onderwerp besteden. "Iedereen die meedoet met de Nationale Week Zonder Vlees zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken,” belooft Boerdam. Daar werkt volgens haar Heel Nederland aan mee.
Dit artikel afdrukken