Het gevoel dat je vol zit hoeft niet te betekenen dat je een volle maag hebt. WUR-promovendus Guido Camps onderzocht het verschil tussen vol voelen en vol zitten.
Voedingsdeskundige Guido Camps, bekend geworden als finalist van 'Heel Holland Bakt', promoveerde aan de Universiteit van Wageningen op het verschil tussen vol voelen en vol zitten. Op Foodlog berichtten we al eerder over zijn onderzoek. Camps zette onder meer 15 proefpersonen shakes voor die net als een gemiddelde maaltijd opgebouwd waren uit 50% koolhydraten, 30% vetten en 20% eiwit. Het grote verschil zat in de dikte en hoeveelheid kilocalorieën (kcal); hij maakte shakes zo dik als yoghurt (dankzij vezels) met 100 kcal en shakes zo dun als melk met 500 kcal.
Via MRI-scans bekeek Camps onderzoeksteam de maaglediging. “We keken hoeveel milliliter de proefpersonen in hun maag hadden, hoe snel het eruit ging, of het een sneller verdween dan het ander en of er daadwerkelijk nog iets in de maag zat als de proefpersonen aangaven een vol gevoel te hebben”, vertelt hij de Volkskrant. Hij ontdekte dat proefpersonen die een dikke shake dronken, zich eerder en langer voller voelden, terwijl op de MRI te zien was dat hun maag eigenlijk al leeg was. Bij proefpersonen die een dunne shake hadden gedronken trad het tegenovergestelde effect op. Zij zeiden al snel weer wat te kunnen eten ondanks dat er nog shake in hun maag zat.
“Maaglediging heeft dus niets te maken met hoe dik een substantie bijvoorbeeld is, maar met de hoeveelheid calorieën die erin zitten. Subjectieve gevoelens, zoals hoe vol je je voelt, zijn juist niet afhankelijk van calorieën. Dat vermoedden we al, maar is nu voor het eerst duidelijk met MRI aangetoond”, aldus Camps. Het mondgevoel van een dikke substantie zorgt direct voor verzadiging, nog voordat de maag bereikt is. Volgens Camps zit er “ergens een circuit dat jouw lichaam feedback geeft op basis van je mondgevoel. Dat het verzadigend geweest moet zijn. Dat geeft het effect dat je denkt dat je vol zit.”
De uitkomsten van het onderzoek kunnen interessant zijn voor iedereen die overconsumptie wil verminderen, zoals diëtisten, de voedingsindustrie, afslankpreparatenfabrikanten en mensen die willen afvallen. Vezelrijke producten die niet veel kilocalorieën bevatten bewerkstelligen een verzadigd gevoel waardoor je minder eet en minder behoefte aan snoepen hebt. Camps adviseert mensen die gezonder willen eten, te “kijken hoe je je gevoel zo kunt beïnvloeden dat je je verzadigd voelt door voedsel dat niet veel calorieën bevat. Dingen die meer tijd en moeite kosten om te eten, werken vaak verzadigender." Zo kun je beter een stuk fruit eten dan een fruitsapje drinken en zijn worteltjes een goede snacktip: “Die houden je lang bezig, zorgen voor veel gedoe met kauwen en slikken. Ze bevatten weinig calorieën, maar je zit er snel vol van."
Dit artikel afdrukken
Via MRI-scans bekeek Camps onderzoeksteam de maaglediging. “We keken hoeveel milliliter de proefpersonen in hun maag hadden, hoe snel het eruit ging, of het een sneller verdween dan het ander en of er daadwerkelijk nog iets in de maag zat als de proefpersonen aangaven een vol gevoel te hebben”, vertelt hij de Volkskrant. Hij ontdekte dat proefpersonen die een dikke shake dronken, zich eerder en langer voller voelden, terwijl op de MRI te zien was dat hun maag eigenlijk al leeg was. Bij proefpersonen die een dunne shake hadden gedronken trad het tegenovergestelde effect op. Zij zeiden al snel weer wat te kunnen eten ondanks dat er nog shake in hun maag zat.
“Maaglediging heeft dus niets te maken met hoe dik een substantie bijvoorbeeld is, maar met de hoeveelheid calorieën die erin zitten. Subjectieve gevoelens, zoals hoe vol je je voelt, zijn juist niet afhankelijk van calorieën. Dat vermoedden we al, maar is nu voor het eerst duidelijk met MRI aangetoond”, aldus Camps. Het mondgevoel van een dikke substantie zorgt direct voor verzadiging, nog voordat de maag bereikt is. Volgens Camps zit er “ergens een circuit dat jouw lichaam feedback geeft op basis van je mondgevoel. Dat het verzadigend geweest moet zijn. Dat geeft het effect dat je denkt dat je vol zit.”
Worteltjes zijn een ideale snack; die houden je lang bezig, zorgen voor veel gedoe met kauwen en slikken. Ze bevatten weinig calorieën, maar je zit er snel vol van'Hou je gevoel voor de gek'
De uitkomsten van het onderzoek kunnen interessant zijn voor iedereen die overconsumptie wil verminderen, zoals diëtisten, de voedingsindustrie, afslankpreparatenfabrikanten en mensen die willen afvallen. Vezelrijke producten die niet veel kilocalorieën bevatten bewerkstelligen een verzadigd gevoel waardoor je minder eet en minder behoefte aan snoepen hebt. Camps adviseert mensen die gezonder willen eten, te “kijken hoe je je gevoel zo kunt beïnvloeden dat je je verzadigd voelt door voedsel dat niet veel calorieën bevat. Dingen die meer tijd en moeite kosten om te eten, werken vaak verzadigender." Zo kun je beter een stuk fruit eten dan een fruitsapje drinken en zijn worteltjes een goede snacktip: “Die houden je lang bezig, zorgen voor veel gedoe met kauwen en slikken. Ze bevatten weinig calorieën, maar je zit er snel vol van."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik begrijp niet direct de conclusie dat het de mond is die het gevoel van verzadiging teweegbrengt. De prikkel kan ook ergens anders in het lichaam vandaan komen lijkt me, vanuit de maag of daaronder, de dunne darm of dikke darm.
Niet goed gelezen Tom; juist niet. De proefpersonen met een lege maag (zou dus "honger" moeten seinen) die een dikke shake hadden gehad, zeggen nog vol te ziten, terwijl degenen met nog wat dunne shake in de maag weer trek hadden. De ingewanden doen het dus niet.
Ik ga met Tom mee, het is heel goed mogelijk dat de vezels elders een signaal stimuleren. De maag was leeg, dus de vezels waren in de darmen? In die darmen zitten hele legers bacteriën, die maken stoffen aan op basis van die vezels. Die stoffen werken als signaalstoffen?
Zeer recente deze beschrijving van een mogelijk mechanisme.
#3 Gert; ik snap niks van het erbij geleverde artikel.
Super interessant, ik ben benieuwd hoe dit nog verder kan worden onderzocht. Bijvoorbeeld een pakje boter vs frisdrank met dezelfde calorieën. Beide redelijk vezelarm.