Het aantal foodblogs groeit als kool. Volgens critici zitten ze vol met sluikreclame. Toch laten fabrikanten niet iedere blogger over alles schrijven. Hun authentiek gebrachte reclame moet wel geloofwaardig blijven.
Bij klassieke journalisten liggen foodblogs onder vuur, omdat niet duidelijk is welke commerciële belangen de blogger heeft. De voedingsindustrie zou veel te veel in de melk te brokkelen hebben.
Dat vooroordeel blijkt aardig te kloppen, maar verdient ook enige nuance. Bedrijven zijn zich inderdaad steeds meer bewust van invloed die veelgelezen bloggers hebben, schrijft Gondola, zeker nu mensen tv-reclames wegzappen en minder realtime kijken.
Bloggers hebben de voordelen van “authenticiteit en geloofwaardigheid,” zegt een woordvoerder van de Belgische supermarktketen Delhaize. “We werken met bloggers samen omdat ze geloofwaardig zijn,” bevestigt de marketing manager van Elvea, producenten van Italiaanse voedselwaren.
Intussen bloggen bloggers niet voor niets. Bedrijven geven gul geld, snoepreisjes of vergoedingen in natura. Van enkele succesvolle bloggers is bekend dat ze jaarlijks enkele tonnen kunnen innen. De lezer van een blog kan er dus maar beter van uitgaan dat alle inhoud van blogs ‘gesponsord’ is. Misschien wordt het tijd om, net als in ouderwetse media, ‘dit is reclame’ toe te voegen.
Ik merk het voor de volledigheid toch maar even op: Foodlog is ontstaan in 2005 toen blogs nieuwe media werden naast de gevestigde kranten en nieuwsstations. Inmiddels is de naam blog vooral synoniem met sluikreclame geworden; Foodlog (dat nooit een 'b' heeft gehad) is een ouderwets 'nieuw gevestigd' medium geworden. En dus armlastig gebleven, maar ons kunt u steunen als baken in de democratie.
Dit artikel afdrukken
Dat vooroordeel blijkt aardig te kloppen, maar verdient ook enige nuance. Bedrijven zijn zich inderdaad steeds meer bewust van invloed die veelgelezen bloggers hebben, schrijft Gondola, zeker nu mensen tv-reclames wegzappen en minder realtime kijken.
Bloggers hebben de voordelen van “authenticiteit en geloofwaardigheid,” zegt een woordvoerder van de Belgische supermarktketen Delhaize. “We werken met bloggers samen omdat ze geloofwaardig zijn,” bevestigt de marketing manager van Elvea, producenten van Italiaanse voedselwaren.
Misschien wordt het tijd om, net als in ouderwetse media, ‘dit is reclame’ toe te voegenEr moet wel samenhang zijn tussen blogstijl en voedingsmiddel, “zodat het product op een heel subtiele wijze wordt gepromoot.” Het mag geen opzichtige reclame worden, dan gaat de geloofwaardigheid naar de haaien. Daarom laten producenten de bloggers vrij om over een product of de dienst te zeggen dat ze nog verbeterpunten zien. Delhaize legt weliswaar de agenda’s naast elkaar om te kijken wat de beste timing is om over een product te schrijven, maar legt toch “op geen enkele manier” druk op de blogger om ergens over te schrijven.
Intussen bloggen bloggers niet voor niets. Bedrijven geven gul geld, snoepreisjes of vergoedingen in natura. Van enkele succesvolle bloggers is bekend dat ze jaarlijks enkele tonnen kunnen innen. De lezer van een blog kan er dus maar beter van uitgaan dat alle inhoud van blogs ‘gesponsord’ is. Misschien wordt het tijd om, net als in ouderwetse media, ‘dit is reclame’ toe te voegen.
Ik merk het voor de volledigheid toch maar even op: Foodlog is ontstaan in 2005 toen blogs nieuwe media werden naast de gevestigde kranten en nieuwsstations. Inmiddels is de naam blog vooral synoniem met sluikreclame geworden; Foodlog (dat nooit een 'b' heeft gehad) is een ouderwets 'nieuw gevestigd' medium geworden. En dus armlastig gebleven, maar ons kunt u steunen als baken in de democratie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
>> Misschien wordt het tijd om, net als in ouderwetse media, ‘dit is reclame’ toe te voegen. <<
Volgens mij moet dit toch al? Daar hoorde/las ik laatst in ieder geval al iets over.
En ik weet in ieder geval van 1 blogger dat zij er juist heel open over is.
Sytstke, kun je er op vertrouwen?
#2 Dick,
Ik heb eerder besloten dat ik haar (Monique van der Vloed, Meukvrij met Monique) in ieder geval vertrouw.
Dat is mooi gezegd. Uiteindelijk rest alleen vertrouwen.
Dick #4 Vertrouwen op een natuurlijk, een eerlijk transparant te begrijpen verhaal. We komen er wel. Als je het begrijpt weet je het.