Gisteren sneed topman Frits van Eerd in een Zwolse Jumbo de eerste Natuurboeren-kaas aan. Bij die gelegenheid gaf hij een les marketing, liet hij horen wat hij zou willen en welke rol consumenten daarbij spelen.
Geflankeerd door gedeputeerde Hester Maij van Overijssel - de drijvende kracht achter nieuwe business modellen voor boeren in de provincie - vertelde Van Eerd over zijn wens: eigenlijk zou het gehele voedingsassortiment biologisch moeten zijn. Hij sprak die woorden omdat hij een kaas in zijn winkels gaat opnemen waarvoor de melk geproduceerd wordt in en rond natuurgebieden door boeren die zich Natuurboeren noemen. Hun manier van produceren belooft behalve een biologische manier van werken en een goed dierenwelzijn ook nog eens meer biodiversiteit en het behoud en onderhoud van natuurgebieden.
Van Eerd vertelde vlak voor het aansnijden van de kaas dat het geen kunst is om winkeliers voor zulke producten te winnen, maar dat de uitdaging is ze na hun introductie op het schap te houden. Klanten beslissen wat er op het schap komt en zijn de echte baas in de winkel.
Dat betekent dat de belofte, de prijs en de smaak van het product moeten kloppen en beter moeten zijn dan ieder ander product dat er een beetje op lijkt. Dat is een uitdaging waar wij consumenten verantwoordelijk voor zijn.
Ik mocht de kaas - met een eetbare natuurkorst - proeven en moet zeggen: serieus lekker ingetogen zuiver van smaak. De kaas is gemaakt van melk van Blaarkoppen, koeien die minder melk geven dan die grote zwart-witte Holstein-Friesians. Hun melk is geconcentreerder en daarom hoeft er 20% minder melk in een kilo kaas. De prijs is helaas nog niet bekend. In februari ligt hij in Jumbo-winkels in het oosten van het land. Daarna begint het dus pas en kun je in Zwolle en andere plaatsen in Overijssel en Gelderland gaan proeven wat ik bedoel met die smaak. Ik adviseer er alvast een Zuid-Franse Chardonnay bij van Vincent Pugibet, de zoon en kleinzoon van twee generaties wijnboeren die zich net als de Natuurboeren hebben ontworsteld aan meer van hetzelfde en daar succesvol mee zijn geworden in de hele wereld. Ze exporteren hun wijnen tot ver buiten de Europese Unie.
Dit artikel afdrukken
Van Eerd vertelde vlak voor het aansnijden van de kaas dat het geen kunst is om winkeliers voor zulke producten te winnen, maar dat de uitdaging is ze na hun introductie op het schap te houden. Klanten beslissen wat er op het schap komt en zijn de echte baas in de winkel.
Jumbo topman Frits van Eerd: 'liefst alles biologisch' from Dick Veerman on Vimeo.
Dat betekent dat de belofte, de prijs en de smaak van het product moeten kloppen en beter moeten zijn dan ieder ander product dat er een beetje op lijkt. Dat is een uitdaging waar wij consumenten verantwoordelijk voor zijn.
Ik mocht de kaas - met een eetbare natuurkorst - proeven en moet zeggen: serieus lekker ingetogen zuiver van smaak. De kaas is gemaakt van melk van Blaarkoppen, koeien die minder melk geven dan die grote zwart-witte Holstein-Friesians. Hun melk is geconcentreerder en daarom hoeft er 20% minder melk in een kilo kaas. De prijs is helaas nog niet bekend. In februari ligt hij in Jumbo-winkels in het oosten van het land. Daarna begint het dus pas en kun je in Zwolle en andere plaatsen in Overijssel en Gelderland gaan proeven wat ik bedoel met die smaak. Ik adviseer er alvast een Zuid-Franse Chardonnay bij van Vincent Pugibet, de zoon en kleinzoon van twee generaties wijnboeren die zich net als de Natuurboeren hebben ontworsteld aan meer van hetzelfde en daar succesvol mee zijn geworden in de hele wereld. Ze exporteren hun wijnen tot ver buiten de Europese Unie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Opnieuw een goed initiatief van van Eerd, die AH ook al met zijn Jumbo-standaardkip vóór was.
Nu de gifvrije Nicola's van Piet Hermus nog!
Van die CDA-gedeputeerde mevrouw Maij ben ik niet zo'n fan:
die nieuwe businessmodellen van haar bestaan er onder meer in, om als waterbed te functioneren voor de geitenstop in verstandiger provincies.
Kennelijk denkt zij dat die Overijsselse geiten zo speciaal zijn, dat ze
géén Q-koorts of longontstekingen zouden veroorzaken. Absurd!
“Liefst alles biologisch”. Probleem hierbij is dat biologische landbouw niet kan bestaan zonder de gangbare. Biologisch kan daarom nooit meer zijn dan een beperkt deel van het totaal.
Dat is correct Bennie en behoeft wmb verder geen discussie omdat ook 1+1=2 domweg waar is. Of alle supermarktenbazen dat weten, kan ik je niet zeggen. Mocht het niet zo zijn : je kunt hen het beeld dat de klant meer en meer krijgt niet verwijten. Al evenmin dat ze het zelf hebben gekregen.
Er geldt één, nogal belangrijk ‘maar’: een ecologische landbouw voor stedelijk gebied zoals heel Nederland, is economisch vermoedelijk de redding voor agrarische activiteit en landschapsonderhoud.
Wat is dat: "een ecologische landbouw"?
Als Nederlandse boeren voornamelijk voor Nederlandse eters zouden produceren krijg je een heel ander plaatje van wat mogelijk is aan ecologisch en biologisch boeren. Wij hoeven niet de hele wereld te voeden, daarvoor hebben wij niet genoeg grond. En omdat we daarvoor niet voldoende grond hebben moeten we het met kunst- en vliegwerk proberen toch voor elkaar te krijgen. Nederland, met zijn vele mensen en zijn weinige grond moet zich gaan richten op een heel ander soort export, bijvoorbeeld de kennis-economische ''producten''.