De inhoud van de documenten werd onthuld door onderzoekers die verbonden zijn aan de Universiteit van Californië, San Francisco, in het tijdschrift PLOS Biology. De auteurs zeggen dat hun ontdekking voortbouwt op bewijzen dat de suikerindustrie al lang probeert het publiek te misleiden en zijn economische belangen te beschermen door alternatief onderzoek te onderdrukken, een tactiek die ook door de tabaksindustrie wordt gebruikt.
Uit de documenten blijkt dat in 1968 een beroepsgroep, de Sugar Research Foundation genaamd, die inmiddels bekend staat als de Sugar Association, een onderzoeksproject heeft gefinancierd om het verband tussen suiker en de gezondheid van het hart op te helderen. Toen het onderzoek wees op een mechanisme waardoor suiker niet alleen hart- en vaatziekten, maar ook blaaskanker zou kunnen bevorderen, beëindigde de groep het onderzoek. De resultaten werden nooit gepubliceerd.
Update 26 november, 10:00 uur (onder de titel - tussen aanhalingstekens - "De suikerindustrie verdonkeremaande onwelgevallig onderzoek" verscheen dit artikel aanvankelijk op 23 november; het werd dit weekend weer actueel door deze update)
De NRC publiceerde dit weekend een uitgebreide commerciële bijlage die werd betaald door Cosun, de suikerbietencoöperatie. Daarin staat de waarheid over suiker volgens door Cosun geselecteerde wetenschappers. Professor em. Martijn Katan reageert afwijzend. In het gesprek hieronder geven commentatoren aan hun abonnement op de krant te heroverwegen of op te zeggen. Vanaf bijdrage #24 gaat het over de vraag of de uitgever van de NRC niet had moeten begrijpen dat een reclamefolder niet in de krant had mogen worden geïntegreerd.
Is het verstandig dat voedingshoogleraren meewerken aan NRC-advertentiebijlage voor suiker? Meedoen aan reclame tast vertrouwen in wetenschappers aan, zelfs als uitspraken waar zijn. (Google: XTR suiker) pic.twitter.com/VDxmgATJTv
— Martijn Katan (@martijnkatan) November 25, 2017
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"The truth, the WHOLE truth, and nothing but the truth"...
Zonne-energie meet je met een opblaasbadje, zo heet het - zonder meer knappe-zonder-te-zeiken-maar-vernietigende - stukje van Knip waar Wouter naar verwijst.
De leukste wetenschapsjournalist van krantenland, Karel Knip, stelt vandaag (zaterdag, 9 december) vast, dat in de verfoeide suikerbijlage van zijn krant, NRC, niks stond dat niet klopt. En hij maakt niet bij naam genoemde Wageningse wetenschapsbeoefenaars een ietsje belachelijk, die denken dat de wereld er op vooruit gaat als je alchohol stookt uit suikerbieten om er auto's op te laten rijden.
Het verschil tussen Knip en een container vol hoogleraren die tegen de productie van biobrandstoffen een handtekening zetten onder een manifest, is dat Knip je iets uitlegt, dicht bij wat een gewone, niet boze Nederlander (bestaan echt ook!) vatten kan.
Gisteren, zaterdag, bij de NRC een glimmende kleurenbijlage, Het Blad bij NRC. Om de paar weken is er zo'n blad bij de krant. Er staan altijd advertenties in van auto's voor hele rijken en criminelen, van dameshandtassen, van parfum, onderbroeken en horloges. In mijn argeloosheid dacht ik dat de redactie eens iets terug deed voor alle horloge-adverteerders. Ik verzeilde in een veertien pagina's lang 'Dossier Horloges, Kunst aan de Pols'. Het begint met deze zin: 'Frederic Dreyer Conzales, hoofd onderzoek en ontwikkeling, ontvangt ons in de Panerai-manufactuur in Neuchatel.' Maar wie zijn die 'ons'? Een verslaggever en een fotograaf van de krant? Nee sukkel, kijk dan goed. Het in het blad vastgeniete en niet van de rest van het blad te onderscheiden Dossier Horloges is - het staat er kleintjes - 'een initiatief van Content Connections en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie'.
De krantenbezorgster verspreidt folders zonder dat ze het weet.
Wouter leest de NRC uit de brievenbus. Ik lees de krant op het web, zowel in de e-paper (de krant maar dan op scherm) en op de website. Wie goed kijkt, ziet dan dat de site bezaaid is met 'XTR branded content'. Het is net of je de krant zit te lezen (en dat was - geloof ik - Wouters bezwaar).
Zie bijv. Zorgen robots voor blijere klanten. Deloitte heeft zelfs een speciale eigen redactie op de NRC, die niet onder verantwoordelijkheid van de redactie valt.
Ik begrijp het wel: je moet wat als krant om je eigen redactie te kunnen blijven betalen, want advertenties .... daar kijkt geen hond meer naar en er wordt dus ook niet voor betaald.