Twee derde van de Britten wipt vaker dan één keer per dag de super binnen, constateert supermarktketen Waitrose. Langere openingstijden en meer gemaksformules (denk aan de to-go winkels op stations en andere plekken waar dagelijkse grote drommen mensen langskomen) hebben van de supermarkt een 'walk-in'-koelkast gemaakt, waar consumenten ter plekke besluiten wat ze nú gaan eten. As and when shopping, heet dat. Eén op de 10 klanten bedenkt in de supermarkt wat er die avond op tafel komt. De trend is eenvoudig af te lezen aan de winkelkarretjes. Stonden er vroeger bij een gemiddelde Waitrose 200 grote karren en 150 mandjes voor de dagelijkse boodschappen, nu is het 250 mandjes en 70 karren.

Het klinkt logisch en misschien ook wel toepasselijk voor - een bepaalde categorie - Nederlandse huishoudens. Toch zou het wel eens kunnen zijn dat voor de meeste Nederlanders een ander boodschappenpatroon meer voor de hand ligt. In België onderzocht marktonderzoeksbureau GfK het supermarktbezoek. Belgische consumenten zijn juist efficiënter hun boodschappen gaan doen. Ze doen minder vaak voedingsboodschappen en kopen dan meer per winkelbezoek, meldt RetailDetail. Volgens GfK is dit een trend die al een aantal jaren aanhoudt en die samenhangt met het verdwijnen van de zelfstandige speciaalzaken zoals bakkers en slagers. Ging de Belg in 2012 nog 176 keer per jaar naar een voedingswinkel, in 2017 is dat nog maar 154 keer per jaar. Nog altijd 3 keer per week, maar vaak naar 1 en dezelfde supermarkt. Per keer kopen ze daar dan ook méér boodschappen, het aandeel 'volle karren' (met meer dan 10 producten) steeg van 17% naar 19%.

Het lijken kleine berichtjes, maar er zit een wereld aan consumentenpsychologie onder. Van Fransen in de provincie is bekend dat ze eens in de week of zelfs 2 of 3 weken naar een hypermarché rijden om de voorraadkasten en diepvries aan te vullen. Nederlandse tweeverdieners deden in de jaren '90 van de vorige eeuw op zaterdagmorgen boodschappen voor de hele week. De verse groenten werden op vrijdag weggegooid omdat ze verlept waren. De to-go's, kant-en-klare eetwinkels, thuisbezorgende supers (inmiddels al een vijfde van de Nederlandse supermarkten) en maaltijdbezorgers veranderen dat gedrag.

Hoe doen Foodloglezers hun boodschappen? Vertel het ons. En vertel erbij in wat voor omgeving je woont en of je veel reist met het OV.
Dit artikel afdrukken