AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, verkocht in het derde kwartaal minder bier dan beursanalisten hadden verwacht. AB InBev rapporteerde een daling van 1,2% in het omzetvolume. In de praktijk betekent dat dat AB InBev wereldwijd 161 miljoen hectoliter afzette in het derde kwartaal. De volumedalingen in Brazilië (-4%) en de VS (-6%) deden wel gestegen bieromzetten in Afrika, Mexico en Argentinië teniet. De kwartaalomzet steeg met 3,6% naar $14,74 miljard, de brutobedrijfswinst met 13.8% naar $5,73 miljard. Indrukwekkend als die cijfers zijn, de analisten hadden meer verwacht. AB InBev "vordert goed" met de integratie van het vorig jaar overgenomen SABMiller. De fusie van de nummers 1 en 2 uit de bierwereld moet in 2020 $3,2 miljard aan synergievoordelen opleveren. De helft daarvan is nu, 1 jaar na de fusie, al gerealiseerd, schrijft De Tijd.
De Tijd - AB InBev gaat stevig onder de lat
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Het slechtste kwartaal in jaren" voor het Amerikaanse biermerk Budweiser ligt ten grondslag aan de tegenvallende resultaten van AB InBev, schrijft Bloomberg. Budweiser is het grootste merk van SAB Miller, vorig jaar overgenomen door AB InBev.
Maar juist de Amerikaanse consumenten laten hun traditionele Budweiser of Bud Light staan voor ambachtelijke en regionale craft beers. De omzet (in dollars) daalde sinds 2010 17%, van Bud Light 14%. In de huidige markt waar niches en craft breweries een steeds grotere rol spelen, zijn zelfs de 'eigen' bieren van AB InBev geduchte concurrenten voor Budweiser.