Dat zegt ABN AMRO in een nieuw rapport. De omzet voor heel 2017 komt naar verwachting uit op €1,3 tot €1,4 miljard. Deze consumptie concurreert met supermarkten en horeca.

Afgezet tegen de totale omzet van Nederlandse supermarkten van €36,1 miljard (2016) is een groeimarkt die nu al €1,4 miljard groot een serieus bedrag aan het worden. Nederlanders geven
dit jaar naar verwachting €58 miljard euro uit aan eten en drinken. Daarvan besteden ze €9,3 miljard bij restaurants, €3,2 miljard bij cateraars (bedrijfskantines en bijvoorbeeld pretparken) en €5,7 miljard bij fastserviceconcepten (zoals bijvoorbeeld McDonald's, stationsformules en LaPlace); in totaal €18,2 miljard.
Door de aantrekkende economie voorziet de bank voor volgend jaar een groei van 20% in de bezorgmarkt en dus een toenemende verkleining van de markt voor supermarkten en horeca.

Met een omzet van ruim €93 miljoen was pizzabezorging met afstand het populairst. Gevolgd door grillgerechten, fastfood en sushi. Aan Japanse gerechten als sushi werd met €17,69 het meest uitgegeven, de gemiddelde besteding lag op €11,40 per persoon. Thuisbezorgd.nl is de grootste speler in de markt. De telefoon is nog altijd het populairste medium om een bestelling te plaatsen, slechts 35% van de bestellingen gebeurde online. Daar ligt dan ook nog een groot groeipotentieel, stelt ABN AMRO.
Dit artikel afdrukken